Juna kulkee -raiteet rakennetaan …

Koronan ja siitä aiheutuneen ja siitä käytävän poliittisen toiminnan ja keskustelun taustalla käydään päivittäin kiivasta taloudellista sotaa raideliikenteen 50-100 miljardin euron investointien kohdentamisista.

+++

Nyt kun tunnit junat länteen ja pohjoiseen 10 minuutin aikasäästöinen ja junien noin 20% nykyisine henkilöliikenne käyttöasteillaan ei ole pelottanut ketään kysymään investointien mielekkyyttä,

niin taistelu raideliikenne buumin yksityiskohdista – ilman kokonaisuuden muutoskuvan tarpeesta  – voi mediassa jatkua.

+++

Ajankohtaisin väylä yksityiskohdissa Hallituksella ja Medialla -yhteisen  Suomi on Saari liikennemallin toteuttamisissa- on raidelinjaus itään päättäminen   – joko suoraan Porvoosta Kouvolaan vai Kotkan kautta.

https://yle.fi/uutiset/3-11588427 

+++

Sosiaalinen media  buffaa myös raideliikennettä.

Somessa on hyvä kun voi saada vaihtoehtoiset kannat esille.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/author/bionavigaattori/ 

Media niitä ei julkaise.

Somessa niitä voi tuoda esiin – mielestäni tämän viikon asiallisin raideliikenne keskustelu löytyy Jukka Seppisen sivuilta

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jukkaseppinen/rautatieasiaa-historiasta-tulevaisuuteen-kotkaan-ja-haminaan-rantarata/

Mutta koska ”sotaa” käydään päivittäin niin

+++

Tässä kirjeeni tältä aamulta ministerivaliokunnalle ja parlamentaariselle 12 seuraavan vuoden liikennejärjestelmää suunnittelevan työryhmän ohjausryhmälle:

+++

Arvoisat Talouspoliittisen ministerivaliokunnan varsinaiset jäsenet, asiantuntijat  ja avustajat

cc Parlamentaarinen Liikennejärjestelmäsuunnittelun Ohjausryhmä

 

Ratojen suunnitteluun käytetään maassamme selkeästi enemmän rahaa mitä koko sisävesiliikenneväylien ylläpitoon valtion toimesta vuonna 2021

https://yle.fi/uutiset/3-11588427  ja https://www.lvm.fi/-/lvm-esittaa-talouspoliittiselle-ministerivaliokunnalle-itaisen-suunnan-hankeyhtioneuvotte-luiden-jatkamista-porvoo-kouvola-linjauksen-pohjalta-1235967

 

Saimaan kanava on edelleen ainoa kohde sisävesiliikenteen kehittämisissä EU ilmasto ja energia tavoitteiden toteuttamisissa , vaikka maassa pitäisi tutkia rekka liikenne volyymien siirtomahdollisuudet myös vesille, koko valtakunnan tasolla .  Asia on tietoisesti mm hallinnon järjestelyin ja LVM:n puutteellisen tutkimustiedon tuottamisilla ja niistä raportoinneilla vääristelty ja jätetty tekemättä nyt jo yli kymmenen vuoden ajan.

https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en  ja https://www.eca.europa.eu/lists/ecadocuments/insr15_01/insr15_01_fi.pdf

 

Sisävesiliikenteen kokonaiskuvan luominen ja siitä tehty raportti/ tutkimus eduskunnalle ja valtion hallintoon on   MKH:lta ja vuodelta 2008 ,jossa arvioitiin ja ehdotettiin koko valtakunnan tason sisävesiliikennettä kehitettävän erityisesti tavaraliikenteen tarpeisiin.  Ja ihmeteltiin muun kuin Saimaan kehittämis hankkeiden puuttumista pitkän tähtäimen liikennejärjestelmä kehittämisissä

http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.2-Sis%C3%A4vesiliikenne-ja-v%C3%A4yl%C3%A4t.pdf

 

Nyt Media  keskustelee ja kertoo pelkästään valtion Suomi on Saari mallin mukaisesti,  liikenteen kokonaisstrategioiden ja jopa EU:ssa sovittujen vaihtoehtojen puuttuessa niistä täysin .  Niiden vaikutus on todella laaja ulottuen jopa meriklusterin telakkateollisuuden kehittämisiin.  http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/TALOUSVALIOKUNTA-0730-8.02.2013.pdf

 

Sosiaalinen media on ainoa paikka missä asiasta keskustellaan asiallisesti ja tietoa ylläpidetään monitahoisesti .

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu