Junien netti ja Liikennejärjestelmän kehittäminen

Suunta kohti kokonaisvaltaista liikennejärjestelmää 

Valtiovarainministeri Purran päätös evätä nettiyhteyksien kehittämisrahoja VR:ltä on herättänyt keskustelua.

Tämä päätös voi olla merkki siitä, että olemme vihdoin siirtymässä pois pitkään harjoitetusta pelkästään raide- ja maantiekeskeisestä liikennejärjestelmäsuunnittelusta.

On aika ottaa EU:n tavoitteet mukaan ja tarkastella liikennekokonaisuutta laajemmin:

viite : Hesarin pääkirjoitus 7.6.2024 :  Sivu 4 | 7.6.2024 | Helsingin Sanomat (hs.fi)

 

  1. Nettiyhteydet junissa ja muissa liikennemuodoissa: Vaikka yksityiset toimijat vastaavat nettiyhteyksistä laivoissa, kuorma-autoissa ja linja-autoissa, junien tekniset haasteet ovat erilaiset. Junan metallirakenne eristää ulkopuoliset signaalit, ja signaali pääsee junan sisälle vain ikkunoiden ja ovien kautta. Monissa Euroopan maissa junien ikkunoihin on uurrettu antennit, mutta Suomessa tämä ei ole yleistä. Valtion tuki voisi auttaa ratkaisemaan näitä teknisiä haasteita.
  2. Tasa-arvo ja saavutettavuus: Valtion tehtävänä on huolehtia kansalaisten tasa-arvoisista mahdollisuuksista. Junien nettiyhteydet voisivat parantaa matkustajien viihtyvyyttä ja tukea työskentelyä matkan aikana, erityisesti pitkillä matkoilla.
  3. EU:n liikennestrategia ja Intermodaaliliikenne: EU:n liikennestrategia korostaa intermodaaliliikenteen kehittämistä. Tämä tarkoittaa saumattomia kuljetusketjuja, joissa eri liikennemuodot toimivat yhdessä. TEN-T-liikenneverkkojen rakentaminen voisi tuoda taloudellisia ja kestävän kehityksen vaikutuksia. Suomen tulisi ottaa mallia tästä strategiasta ja harkita, miten voimme parhaiten hyödyntää EU:n tavoitteita liikenteessä.
  4. Rannikkokaupunkien takamaa-alueet: On tärkeää huolehtia myös vähemmän keskeisistä alueista. Rannikkokaupunkien takamaa-alueiden kehittäminen voi parantaa alueiden saavutettavuutta ja taloudellista elinvoimaa.

Yhteenvetona: Valtiovarainministerin päätös voi olla askel oikeaan suuntaan, ja toivottavasti voimme aloittaa keskustelun siitä, miten Suomi voi parhaiten hyödyntää EU:n tavoitteita liikenteessä.

++++

Ehdotus paremmasta vaihtoehdosta:

Kun suunnittelemme  ja teemme muutoksia yli vaalikausien menevään ”  Liikenne 12 ” perusteiseen liikennejärjestelmäämme, meidän tulisi ottaa mallia EU:n liikennestrategiasta esim. aloittamalla EU ssa maninttujen viiden liikennemuotojen Suomen omaan liikennemaantieteeseen perustuvilla tutkimuksilla simuloinnit parhaista vaihtoehdoista rakentaa vuoteen 2050 mennessä järjestelmämme sovittuun tavoitetasoon.

Intermodaaliliikenteen kehittäminen on avainasemassa, ei pelkästään raideliikenteen osalla jossa jo suunnitellaan siirtoa EU raideleveyteen, vaikkei meillä ole maa yhteyttä kuin EU Ruotsiin pohjoisen kautta.

Intrmodaali liikenne tulee tutkia kaikkien liikennemuotojen avulla, vain niin tutkitut ja  toteutetut  saumattomat kuljetusketjut on tehokkaita ja ne on huomioitava niin että eri liikennemuodot toimivat yhdessä.  Se on  tulevaisuuden tie.

TEN-T-liikenneverkkojen rakentaminen  EU tavoitteisesti tuo taloudellisia ja kestävän kehityksen vaikutuksia erityisesti Järvi Suomeen.  Jotka ovat olleet :

Rannikkokaupunkien takamaa-alueita joissa  tavaraliikenteen kehittäminen EU-tavoitteiden mukaisesti parantaa alueiden saavutettavuutta ja taloudellista elinvoimaa.

On aika katsoa eteenpäin ja rakentaa liikennejärjestelmäämme kokonaisvaltaisesti – yhteistyössä ja tulevaisuuden tarpeet huomioiden Järvi Suomen alueen  heikon raideliikenne netin kuin tavaraliikenteen osalta.

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu