Kauppalehdessä myös muun median tapaan ”sokea piste” maamme alueellisen kehittämisen arvioinneissa.

olen täysin samaa mieltä pääkirjoituksenne 10.1.2023   Valtion omistajapolitiikka menee väärään suuntaan | Kauppalehti seuraavasta kohdasta.

”Valtion pitäisi keskittyä yritysten menestysedellytysten luomiseen ja tehdä itsensä omistuksellisesti tarpeettomaksi. Samalla yksityistä kotimaista omistajuutta tulisi vahvistaa.”

Kysymys mikä askarruttaa :

 Halutaanko Suomessa yksinomaisella ” Suomi on Saari” liikennejärjestelmäkehittämisellä luoda alueellisia  menestys edellytyksiä  pelkästään Helsinki -(rekka raide ja meriliikenne )  vetoisen vienti ja tuontilogistiikka väylästön luomisella, jossa voittajina on pelkästään Helsinki ja muu Suomen  rannikon  ”tapulikaupunki” oikeudet omistava ketju.

Jossa häviäjänä on Sisäsuomen teollisuuden logistiikka kustannukset , kauppa  ja veronmaksajat-kun EU ssa sovittu viides liikennemuoto – sisävesiliikenne jätetään kehittämättä ,

ja Helsinkiä vahvistetaan ilman liikennemaantieteellistä perustetta poliittisesti osaoptimoija- lobbareiden tavoitteita toteuttamaan. Valtion budjetista, liikenne infran alueellisesta ylläpidosta ja kehittämistavoitteista -merenkulku osioon kommentteja . | Uusi Suomi Puheenvuoro

+++

Tausta tietoa:  

Valtio,maakunnat kunnat ja kaupungit ratojen varrella ovat sitoutuneet budjetin ulkopuolelta otettavalla velalla, raidehankkeitten aloittamisiin jotka kononaisuudessaan  kun Arktiset radat ja Helsinki Tallina tunnelit saadaan toteutukseen,  jopa 100 miljardiin asti olevaa liikennelogistista infraa – periaatteessa vastoin EU ssa sovittuja tavoitteita, kun on koko 2010 luku jätetty maanteitten siirtotavoitteet raiteille ja vesiliikenteeseen kaiken tutkimuksen ja vertailun ulkopuolelle ennen tehtyjä raideliikenne infran rakentamis- päätöksiä .

Oma arvioni tehtyihin liikennepäätöksiin perustuen 2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi)      on, että  vv 1997-2022  –  LVM ei ole tahtonut tehdä em maantieliikenne volyymin siirto  suunnittelua  koska niiden tekeminen olisi vaarantanut raideliikenne perusteluina käytetyt liikenne volyymit.

Maateiltä raiteille /ja vesiliikenteeseen  vesiliikenne volyymit olisivat olleet todella suuret kun käytettävissä olisi ollut  jopa 8000 km uutta väylästöä, jolle olisi tullut teettää korjausvelka arvioit EU TEN_T alueellisen sisävesiliikenne verkon rakentamiseksi –  sellainen jossa  uusien materiaalien , tekniikan ,energian käytön ja logistiikan suunnittelun avulla olisi tuotettu sisävesi/suoralaivaliikenne(kotimaa ja Eurooppa)  kuljetuksia joilla olisi korvattu raskaan maantieliikenne volyymien kuljetuksia.

Näille olisi tullut jo vuonna 2011 arvioida -niiden mahdollisuudet ottaa vastaan raskasta maantieliikenne volyymia,

Jopa EU tilintarkastustuomioistuin on tästä huomauttanut- ilman tulosta.

Koska ei EU tavoitteisia muutoksia tehty –    tuloksena on  että

Maamme ulkomaan viennistä Järvi Suomen alueen osuus noin 1/3 vienti ja tuonti volyymi jääminen nykyisten rannikkosatamien logistiseksi takamaa alueeksi, Suomen satamien takamaatutkimus – PDF Free Download (docplayer.fi)   jolla on koko Järvi Suomen alueen teollisille ja tuotannolliselle taloudelle erittäin suuri merkitys.  mm  Helsingin Vuosaaren satamasta mikä tarkoittaa alueelle kokonaisuudessaan noin 4 miljardin vuosivaikutusta, nollasummapelissä tämä vaikutus ilman raideliikenne investointeja jäisi huomattavasti pienemmäksi koska tuo 1/3- puolet Helsingin sataman volyymistä voitaisiin hoitaa tulevaisuudesssa suora laivaliikenteellä Järvi Suomen alueen ja euroopan väilillä,  mikäli EU ssa sovittuja TEN_T alueellisen liikenneverkkojen suunnittelu tavoitetta toteutettaisiin kuten EU liikennestrategia edellyttää -kaikilla viidellä liikennemuodolla.

 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu