Keskustelu Helsingin liikenteestä kiristää hermoja- muotoiltu vastaavasta Hesarin pääkirjoituksesta 1.5.2023 .

 

Sivu 4 | 1.5.2023 | Helsingin Sanomat (hs.fi)

Hesarin pääkirjoitus- tänään

– työläisten ja ylioppilaiden juhlapäivänä -1.5.2023 typistää keskustelun Helsingin liikenteestä

Mannerheimintien ,Hämeentien ja Esplanadin henkilö autoilun kävelyn sähköotkulautojen ,bussien ratikan ja pakettiautojen

tuottamien ongelmien ja niille tehtävien ja  ratkaisujen piiriin.

 

Helsingin kartta :

Helsingin liikenne ei ole pelkästään sen keskustan ongelma . 

Vaan koko Suomen koska, se on  pitkän ja hartaan valtakunnan liikenne politiikan avulla tuotetun keskittämisen tulos.

jossa pääkohta on se,  että EU liikennestrategian vastaisesti  –  on tietoisesti  jätetty tutkimatta ,kehittämättä ja ylläpitämättä  raide ja rekka liikenteen

kilpailua sisäsuomen ja Euroopan suoralaivaliikenteen osalta .

Seuraavan hallituksen liikennepolitiikkaan – edellisen hallituksen tierakentamisen lisämäärärahoista kummunneet – 10 huomiota | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

Noiden  kymmenen toimenpiteen  avulla on  saatu rahtiliikenteen nollasummapelissä siirrettyä ja pidettyä rannikoilla erityisesti  Vuosaaressa  ja Helsingissä  sivu 10  Kotkan satama ja sisävesiliikenne (sisavesi.fi)

alueellisen suora laiva liikenteen kehittämismahdollisuuden sijaan  -sekä kotimaan liikenteessä sekä Euroopan liikenteessä – volyymit  raide ja rekka liikenteen avulla Helsingissä   seuraavasti

++

Helsingin Satamien kautta kulkee noin 12 -14  miljoonaa tonnia / vuosi , josta noin 2000 konttia/ eli 1500-2000 kuorma autollista  jokaisena päivänä ja

loput 4 -6 miljoonaa tonnia bulk tavaraa  rautateitse ;   tulee ja menee Helsingin kautta.

Josta EU tavoite on puolittaa rekka liikenne volyymi sisämaahan.  Mutta jonka tutkimistakaan ei ole vielä aloitettu.

+++

Tämä 2000 luvulla toteutetut ,liikenneinfran muutosten avulla tehdyt tavaraliikenne volyymien siirrot  rekka ja raideliikenteeseen ja Vuosaareen-   vääristymät mahdollistaa edelleen suuren osan matkustaja liikenteen puolelle Helsingin kautta tapahtuvaksi mikä tarkoittaa volyymissä   noin 12 miljoonaa  laivoilla tulevaksi ja lähtevää matkustajaa.. 5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITTÄMINEN.pdf (sisavesi.fi)

+++

Näitä kaikkia matkustajia ei olisi , mikäli rahtiliikennettä ja sen em. tukemista valtion taholta  ei olisi.

Laivaliikenne kokonaisuudessaan tarkoittaa Helsingissä  noin parhaimmillaan noin  40-50 laivaa päivässä.

+++

Junilla tehdään  Helsingissä  noin 52 miljoonaa matkaa  vuodessa Rautatie aseman kautta, joista  osa on satamaliikenteen tuomia matkustajaa.

+++

Helsingin ja samalla Suomen

tulevan hallituksen suurin kysymys ei olekaan  Hesarin ylläpitämä ydinHelsingin henkilö auto ruuhkat,

vaan kysymys siitä

onko Helsinkiin tuotettu valtion varoilla Tapulikaupunki oikeudet , sisämaan etujen vastaisesti ja onko tämä trendi mielekäs koko

valtakunnan tason kehittämiseksi.  Tätä vaihtoehtoa edistää

  1. VM esittämä kolmen raideliikenne ha nkkeen keskeyttämisvaihtoehto valtion taloustilanteen korjaamiseksi
  2. Väyläviraston organisaatio muutos mikä käytännössä osoittaa sen että vuonna 2010 tehty neljän liikennemuodolle tehty liikennerevoluutio on tiensä päässä ja valtion on muutettava  liikennesuunnittelu vastaamaan liikennemaantieteellistä faktaa eli viittä liikennemuotoa ja mahdollisuutta suomen liikenneverkkojen kehittämisissä
  3. Turun yliopiston vastaavasti vuonna 2014 aloitetun neljälle liikennemuodolle rajoitutun merenkulun tutkimuksen lopettamispäätös on selkeä merkki siitä että liikennerevoluutio on katsottu epäonnistuneeksi valinnaksi yliopiston johdon taholta.

Tarkoittaa että hallituksen on Helsingin ydinkeskustan sijaan otettava pohditaan myös seuraava kysymys:

++++

Onko  mielekästä

kasvattaa edelleen jo tehtyjen EU liikennestrategia-vastaisten  päätösten lisäksi Helsinki keskeisen suden häntää –   eli Helsingin kautta kulkevaa rahtia ja henkilöliikennettä –  jopa 100 miljardiin saakka

suunnitelluilla raideliikenne hankkeilla ?

+++

Ja

jättää 30% maamme viennistä ja tuonnista 

liikenteelliseen kalleuteen ja siten alueelliseeen kokonaiskehittämis takamaa asemaan?

Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine

+++

tuloksena

se,  että valtion maakuntien ja kuntien rahat  eivät riitä muuhun -erityisesti –  EU: ssa sovitun liikennestrategian mukaiseen alueellisen saavutettavuuden jo vuonna 1997 Suomessa aloitettuun EU sopimusten

vastaisen TEN_T suunnitellun  infran kehityslinjan korjaamiseen.  EU Mega hankkeet TEN – T verkkoa toteutettaessa vs. Suomen liikennejärjestelmä suunnittelu | Uusi Suomi Puheenvuoro

+++

Suomen puutteellisesta energia säästöjen huomioon ottamisesta on viimeksi valtiota huomauttanut VMO pääsihteeri :  Taalas on oikeassa. | Uusi Suomi Puheenvuoro

joista sekä ilmasto energia että viennin ja tuonnin Suomen etujen vastaisesta toiminnasta on selkeät esimerkit ja 10 kohdan jäljet olemassa vuodesta 1990 alkaen :

Seuraavan hallituksen liikennepolitiikkaan – edellisen hallituksen tierakentamisen lisämäärärahoista kummunneet – 10 huomiota | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu