Keskustelu Helsingin liikenteestä kiristää hermoja- muotoiltu vastaavasta Hesarin pääkirjoituksesta 1.5.2023 .
Sivu 4 | 1.5.2023 | Helsingin Sanomat (hs.fi)
Hesarin pääkirjoitus- tänään
– työläisten ja ylioppilaiden juhlapäivänä -1.5.2023 typistää keskustelun Helsingin liikenteestä
Mannerheimintien ,Hämeentien ja Esplanadin henkilö autoilun kävelyn sähköotkulautojen ,bussien ratikan ja pakettiautojen
tuottamien ongelmien ja niille tehtävien ja ratkaisujen piiriin.
Helsingin kartta :
Helsingin liikenne ei ole pelkästään sen keskustan ongelma .
Vaan koko Suomen koska, se on pitkän ja hartaan valtakunnan liikenne politiikan avulla tuotetun keskittämisen tulos.
jossa pääkohta on se, että EU liikennestrategian vastaisesti – on tietoisesti jätetty tutkimatta ,kehittämättä ja ylläpitämättä raide ja rekka liikenteen
kilpailua sisäsuomen ja Euroopan suoralaivaliikenteen osalta .
Noiden kymmenen toimenpiteen avulla on saatu rahtiliikenteen nollasummapelissä siirrettyä ja pidettyä rannikoilla erityisesti Vuosaaressa ja Helsingissä sivu 10 Kotkan satama ja sisävesiliikenne (sisavesi.fi)
alueellisen suora laiva liikenteen kehittämismahdollisuuden sijaan -sekä kotimaan liikenteessä sekä Euroopan liikenteessä – volyymit raide ja rekka liikenteen avulla Helsingissä seuraavasti
++
Helsingin Satamien kautta kulkee noin 12 -14 miljoonaa tonnia / vuosi , josta noin 2000 konttia/ eli 1500-2000 kuorma autollista jokaisena päivänä ja
loput 4 -6 miljoonaa tonnia bulk tavaraa rautateitse ; tulee ja menee Helsingin kautta.
Josta EU tavoite on puolittaa rekka liikenne volyymi sisämaahan. Mutta jonka tutkimistakaan ei ole vielä aloitettu.
+++
Tämä 2000 luvulla toteutetut ,liikenneinfran muutosten avulla tehdyt tavaraliikenne volyymien siirrot rekka ja raideliikenteeseen ja Vuosaareen- vääristymät mahdollistaa edelleen suuren osan matkustaja liikenteen puolelle Helsingin kautta tapahtuvaksi mikä tarkoittaa volyymissä noin 12 miljoonaa laivoilla tulevaksi ja lähtevää matkustajaa.. 5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITTÄMINEN.pdf (sisavesi.fi)
+++
Näitä kaikkia matkustajia ei olisi , mikäli rahtiliikennettä ja sen em. tukemista valtion taholta ei olisi.
Laivaliikenne kokonaisuudessaan tarkoittaa Helsingissä noin parhaimmillaan noin 40-50 laivaa päivässä.
+++
Junilla tehdään Helsingissä noin 52 miljoonaa matkaa vuodessa Rautatie aseman kautta, joista osa on satamaliikenteen tuomia matkustajaa.
+++
Helsingin ja samalla Suomen
tulevan hallituksen suurin kysymys ei olekaan Hesarin ylläpitämä ydinHelsingin henkilö auto ruuhkat,
vaan kysymys siitä
onko Helsinkiin tuotettu valtion varoilla Tapulikaupunki oikeudet , sisämaan etujen vastaisesti ja onko tämä trendi mielekäs koko
valtakunnan tason kehittämiseksi. Tätä vaihtoehtoa edistää
- VM esittämä kolmen raideliikenne ha nkkeen keskeyttämisvaihtoehto valtion taloustilanteen korjaamiseksi
- Väyläviraston organisaatio muutos mikä käytännössä osoittaa sen että vuonna 2010 tehty neljän liikennemuodolle tehty liikennerevoluutio on tiensä päässä ja valtion on muutettava liikennesuunnittelu vastaamaan liikennemaantieteellistä faktaa eli viittä liikennemuotoa ja mahdollisuutta suomen liikenneverkkojen kehittämisissä
- Turun yliopiston vastaavasti vuonna 2014 aloitetun neljälle liikennemuodolle rajoitutun merenkulun tutkimuksen lopettamispäätös on selkeä merkki siitä että liikennerevoluutio on katsottu epäonnistuneeksi valinnaksi yliopiston johdon taholta.
Tarkoittaa että hallituksen on Helsingin ydinkeskustan sijaan otettava pohditaan myös seuraava kysymys:
++++
Onko mielekästä
kasvattaa edelleen jo tehtyjen EU liikennestrategia-vastaisten päätösten lisäksi Helsinki keskeisen suden häntää – eli Helsingin kautta kulkevaa rahtia ja henkilöliikennettä – jopa 100 miljardiin saakka
suunnitelluilla raideliikenne hankkeilla ?
+++
Ja
jättää 30% maamme viennistä ja tuonnista
liikenteelliseen kalleuteen ja siten alueelliseeen kokonaiskehittämis takamaa asemaan?
Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine
+++
tuloksena
se, että valtion maakuntien ja kuntien rahat eivät riitä muuhun -erityisesti – EU: ssa sovitun liikennestrategian mukaiseen alueellisen saavutettavuuden jo vuonna 1997 Suomessa aloitettuun EU sopimusten
vastaisen TEN_T suunnitellun infran kehityslinjan korjaamiseen. EU Mega hankkeet TEN – T verkkoa toteutettaessa vs. Suomen liikennejärjestelmä suunnittelu | Uusi Suomi Puheenvuoro
+++
Suomen puutteellisesta energia säästöjen huomioon ottamisesta on viimeksi valtiota huomauttanut VMO pääsihteeri : Taalas on oikeassa. | Uusi Suomi Puheenvuoro
joista sekä ilmasto energia että viennin ja tuonnin Suomen etujen vastaisesta toiminnasta on selkeät esimerkit ja 10 kohdan jäljet olemassa vuodesta 1990 alkaen :
Kommentit (0)