Kestävä kasvu ja liikenne: Hallituksen /Ympäristöministeriön raportti 26.05.2021

 

viite: Kestävän kasvun ohjelman miljardiluokan panostukset ilmastoon liikkeelle jo loppuvuoden aikana – CO2-raportti

Aihe :  Kestävän kasvun ohjelma

Panos: Yli miljardi euroa

Rahojen lähde : Valtion lisäbudjetti -Laina rahaa -veronmarkkoja   – EU tukirahoja

Tavoite : Vihreän siirtymän edistäminen

Suunnataan ; kansalaisille, yrityksille, kunnille ja muille yhteisöille, vähähiilisiin investointeihin, tutkimuksiin ja kehitykseen.

 

+++

 

Aiheen käsittely raportin mukaan:

”Tavoitteena on tuoda Suomi globaaliksi kärkimaaksi vety- ja kiertotalouden, korkean jalostusarvon biotuotteiden ja päästöttömien energiajärjestelmien ja muiden ilmasto- ja ympäristöratkaisujen alalla, parantaa energiatehokkuutta sekä nopeuttaa muutosta fossiilittomaan liikenteeseen ja lämmitykseen.”

Rahoituksella tuetaan käynnissä olevia rakenteellisia uudistuksia

EU:n ehtona on, että hankkeet tukevat ja vauhdittavat yhteiskunnan rakenteellisia uudistuksia niin Suomessa kuin muualla EU:ssa.

 

+++

 

 Tulos :

Liikenne sanana on jälleen monta kertaa esillä. MUTTA

Liikenteen suuri rakenteellinen uudistus loistaa jälleen poissaolollaan.

Tarkoitan EU liikennestrategia tavoitteen mukaista suurta rekka liikenne volyymien -50% liikennemuotosiirtotavoitetta raiteille ja vesille. Faktat MKH 05.2008 ; Scenariot 2010 ; EU – 2011 / 2021 ja LVM 26.05.2021 | Uusi Suomi Puheenvuoro   fakta 2.

Nyt raportissa kuitenkin liikenteen kehittämisiin varataan ainoastaan 20 miljoonaa (yli miljardin potista) sähköpistorasioiden tekemisiin valtakunnan tasolla.

+++

 

Eli kauniit juhlapuheet ja käytännön toimet ovat edelleen keskenään  (samoin mitä vuodesta 2007 alkaen olleet) -ristiriidassa Suomalaisessa   liikennejärjestelmä suunnittelussa

Vai onko   LVM:n ja Ympäristöministeriön mukaan sähköpistorasioiden tekeminen 20 miljoonalla eurolla osa meidän tavaravienti-logistiikkamme rakenteellista liikennemuotosiirtymämuutosta, sellaista mitä EU ssa on sovittu ja nyt tukipotilla ilmoitetaan haettavaksi.

Ja jota ei missään vaiheessa ei Fossiilittoman liikenteen tiekartassa eikä liikennejärjestelmä suunnitelmassa vuodelle 2032 oteta käsittelyyn lainkaan…

Ja kun tätä käsittelemättömyyttä vertaa jo suunnittelupöydälle kuntien ja maakuntien kanssa otetuille – 60-100 miljardin raideliikenne hankkeisiin, joilla saavutetaan saman (sähköpistorasioiden kanssa)  -henkilöliikenne osuuden noin 2-4% ilmasto päästövaikutus niin,  – sanat loppuvat kertomaan -siitä missä mennään….

no ainoa pelastus raportille on, että liikenteen rakennemuutosta ei ole vielä aloitettu edes tutkimaan  …ja tällä hankkeella tuetaan vain niitä rakennemuutoksia, jotka ova aloitetut.

 

Mahdollisuus.

Anoa liikenteen EU: ssa sovittujen liikennemuotosiirtymien toteuttamisiin -eli radikaaliin todellisiin rakennemuutos tutkimuksiin Business Finlandilta syksyn aikana rahoitusta :  JÄSENKIRJEET – sisavesiliitto.simplesite.com

 

0
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu