Kivihiilen polton lopettaminen ja vaihtoehtoisen bioenergian kuljetus ja varastointi Helsinkiin ?

Poliittiset puolueet ja poliittiset henkilöt tämän tästä, nyt yli kymmenen vuoden ajan ovat puineet asiaa -samalla kaavalla.

mm. Hjallis Harkimo 5.11.2020 Helsingin Uutisissa  https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3154490

Kaava on, että kivihiilestä luovutaan.  Mutta ongelma on rekka rallit kotimaisen puun kuljetuksissa pääkaupunkiin.

+++

Vaihtoehtoa laivakuljetuksista ei aseteta edes keskusteluun, koska asiasta on ainoastaan myytinomainen hämärä usvatieto:

Sisävesiltä ei ole mahdollista kuljettaa laivoilla kestävän kehityksen eikä taloudellisten faktojen takia tuotteita Helsinkiiin, vaan on ainoastaan tyydyttävä rekka kuljetuksiin.

Edelläolevat myytit kaikkien näiden osalta ovat kumotut jo kymmenen vuotta sitten VTT:n toimesta.  Ja kansainvälisesti: https://e-lass.eu/media/2016/08/05-Arctic-logistics-Shipdesign-and-Energy-efficience-in.pdf

Ongelma on siinä, että meillä merenkulku käsitetään ainoastaan meriliikenteeksi ja siten valtakunnan tason merenkulku tutkimus käsittää ainoastaan meriliikenteen tutkimukset.

ja mielenkiintoisinta koko tässä kuviossa on se, että vastineita näihin yksipuolisiin kirjoitelmiin ei julkaista.  Niin tälläkin kertaa kävi.  Hjallis sai  puutteelliset faktansa  esiin .  vaihtoehtoa ei julkaistu (havainto 8.11.2020 kello 11:30

kommentti Hjalliksen faktoihin tässä :

quote

”Rekkaralli kiihtyy ja minne kymmenkertainen määrä haketta varastoidaan?”  Niin ja kysymys on miksi.  No siinä sitä purtavaa onkin?  Perimmäinen syy että rekka rallit kiihtyvät kotimaan liikenteen osalta on Vuosaaren satama.
Se vei valtion liikenne infra investointien suunnan täysin vika teille. 2000 luvun vaihteessa valtiolla oli kaksi suurta liikenneinvestointi vaihtoehtoa.  Vuosaaren satama ja Kymi Mäntyharju kanavaparin rakentaminen.   Lipponen& co valitsivat  http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITT%C3%84MINEN.pdf   ja sen jälkeen valtakunnassa on ollut ns Suomi on Saari liikennemalli, jota kehitetään edelleen sivuille vilkaisematta.  tarkoittaa sitä yksinomaista vaihtoehtoa jossa kaikki vienti ja tuonti tapahtuu rannikkojen kautta ja raide/maantiekuljetukset hoitavat sisämaan liikenteen.

Valtio ei edes anna määrärahoja tutkia vaihtoehtoja.  Merenkulku terminä käsitetään ja on toteutettu Suomessa pelkästään meriliikenteenä, niin hallinnon kuin yliopisto tason tutkimus yksiköissä (Turun merenkulun tutkimus)  Vaikka merenkulku = meriliikenne + sisävesiliikenne http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:merenkulku .

Meillä on Saimaan alueen sisävesiliikenne tutkimushankkeita https://www.merikotka.fi/projects/infuture-future-potential-of-inland-waterways/.

Mutta ei koko valtakunnan tason, vaikka meillä on kymi joen vesistössä modernille rahtilaivastolle 2702 km väylästöä.  Ja Kokemäenjoen vesistöllä noin 1072 km.

 

Näiden alueiden (Vuoksi ,Kymi ja Kokemäenjoki-vesistöjen ) Asukasmäärä on noin 1,6 miljoonaa noin 100 kunnan alueella, joista saataisiin Helsingin tarvitsema hake taloudellisesti kestävän kehityksen mukaisesti, mikäli aloitettaisiin EU:ssa jo vuonna 2011 sovitun liikennestrategian mukaiset toimet, jotka edellyttivät jo silloin 50% rekka volyymien siirrot raiteille ja vesille.

Ensimmäinen toimi olisi meri/rannikko yhteys ja kolmen vesistön väylästöjen yhdistäminen niin että hake rekka ralli voisi olla normaali laiva/per päivä Helsinkiin….

Ympärivuotisesti kulkevat laivat ja niiden tekniikka ovat jo vuonna 2009 VTT tutkinut ja hyväksi havainneet.  Ehdottivat kehittämistukea jo silloin yli 800 000 euroa.  Jota valtio ei myöntänyt vaan viranomaiset ovat tehneet kaikkensa, että asia hautautuisi.

Vesivaihtoehdoista lisätietoa:

www.sisavesi.fi
http://sisavesiliitto.simplesite.com/445968775
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/author/bionavigaattori/

unquote

 

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu