… Kokoomus istui ( ongelma ) pöydän päähän….
Viite:
Helsingin sanomain pääkirjoituksen mukaan Hallitusneuvotteluissa suurimmiksi keskustelujen aiheeksi jopa kiistoiksi on tulossa :
”..julkisten menojen leikkauksista sekä maahanmuutto-, ilmasto-, ja EU politiikasta. ”
Sivu 4 | 5.5.2023 | Helsingin Sanomat (hs.fi)
+++
Näitä aiheita käsitellään maanantaina alkavissa hallitusneuvotteluissa kutakin omissa pöydissään.
++
Liikenne asiat käsitellään rakennetun ympäristön alla, ei omassa itsenäisessä pöydässään .
+++
Sekaannusta tavalliselle tallaajalle aiheuttaa se , että Liikenneministeriö on jaettu viestinnän kanssa, kuten myös eduskunnassa asioiden käsittely.
kun taas
Valtiovarainvalionkunnassa liikenteellä on oma jaoksensa.
+++
Mutta siinä jaetaankin sitten konkreettisesti joululahjoja hallitus puolueiden jaoston jäsenten
äänestäjien omille alueilleen , mahdollistamalla rahoitusta vuosittaisista niille tienpätkä rata, katu tai venepaikka toimilla ja kunnostuksilla,
jotka eivät ole mahtuneet muuten valtion budjetteihin….
+++
Liikennejärjestelmämme
kehittäminen on tehty ja edelleen tapahtuu suuressa konsensuksessa, muusta riitelystä, hallitusvastuista ja muusta politiikasta täysin poikkeavasti .
Tämä tarkoittaa jopa sitä , että(virkamiehet) voidaan tuottaa virheellistä tietoa perusdokumentaatioon( kansanedustajat) ilman, että siihen kukaan puuttuu virheellisyyksiin.
siitä valaiseva esimerkki on vv 2017-2021 valmisteltu
”Liikenne 12 ” suunnittelu ja toteutus ,
joista kommentti LVM / eduskunta tasolta :
Valtioneuvoston faktantarkastus pettänyt; virheitä 19- yhdeksällä sivulla. | Uusi Suomi Puheenvuoro
ja nyt paljastunut selkeä puute, jossa on havaittu että Brahea keskuksen (Turun yliopisto) tuottamat merenkulun selvitykset ovat kaikki tuotetut ilman lähimerenkulku ja sisävesiliikenne vaikutusten huomioimista Suomen sisäiseen liikenteen kehittämistarpeeseen.
Missä olet ja minne menet Suomen merenkulun tutkimus ja hallinto | Uusi Suomi Puheenvuoro
+++
Voiko perustana
– tälle yksipuoliselle virkamiesten poliittiselle eliitille tuomien puutteellisten tietojen taustalla olla , juuri valtiovarainvaliokuntaan saatu joulukonsensus ?
Ainakin se tiedetään , että LVM on saanut Sitran kanssa ns liikennerevoluutiossa vuonna 2010 aloitettua toimintamallin , ja hallinnon organisaatio muutokset ,joilla voitiin laillisesti hivuttaen syrjäyttää kaikki raskaan maantieliikenteen kehittämisiin tavoitellut EU tavoitteet…. jotka ovat selkeästi johtaneet raideliikenteen ylisuuriin kehittämistavoitteisiin ja vesiliikenteen rappiotilaan.
++
Voidaan myös kysyä mikä merkitys on liikenneministeriön viestintään antamilla tukieuroilla . ? Ainakin havaittavissa on , että media ” syö ” LVM:n kädestä liikenne asioissa. Eikä ole havaittavissa tutkivaa journalismia
liikenne infran kehittämis linjasta sen tavoitteista tuloksista tai siitä että yksi liikennemuoto puuttuu kokonaan hallinnosta.
+++
Edelleen ihmetys lisääntyy, kun perkaa liikenteemme nykytilaa ja sille tehtyjä toimenpiteitä ja vertaa sitä, mikä hallitusneuvotteluissa on lähtötilanteena.
+++
Hallitusneuvottelujen
kiistakysymyksistä kolme neljästä koskee suoraan liikennejärjestelmää:
1.Liikennejärjestelmämme kehittäminen on EU vuonna 2011 hyväksytyn liikennestrategian vastaista oleelliselta osaltaan.
2. Ilmasto ja Energia poliittisesti -liikennerevoluutio malli jättää raskaan maantieliikenteemme volyymien pienentämisen vesiliikenteeseen siirrot huomiotta, tutkimatta ja ottamatta huomioon..
EDK-2021-AK-409142.pdf (eduskunta.fi) ja Taalaksen päästöjen pienentämislisä ajatus pelkkään hiilinielujen arvostamislinjaan : liikenteen päästöt uusarvioinneissa . | Uusi Suomi Puheenvuoro
3.Julkisten menojen leikkaus raideliikenne hankkeiden lopettamisilla on VM esitys jolle on vankka liikennemaantieteellinen perusta .
ja
Yhteenveto
Hallitukset ovat käytännössä vuodesta 1990 alkaen tietoisesti toimineet raide ja maantieliikenne volyymien kasvattamiseksi
Vuodesta 2010 alkaen totaalisesti jättäneet kaikki sisävesiliikenteen mahdollisuudet käyttämättä
Jatkumona Orpon käynnissä olevien hallitusneuvotteluiden neljästä kiista aiheesta kolme on liikennejärjestelmämme ydinkysymyksiä, joilla
- joko jatketaan EU tavoitteiden vastaista liikennepolitiikkaa Suomessa
- jossa ilmasto ja energia kysymyksiä ei oteta raskaan maantieliikenteen tutkimisissa, kehittämisissä eikä ylläpidossa huomioon
- josta syystä valtio on toiminut aktiivisesti niin että omien rahojen puutteessa sitoo myös alueiden kaupungit ja kunnat velkakierteen jatkamisiin valitun liikennejärjestelmämallin toteuttamisissa.
- tai sovitaan toimenpiteistä, joilla aloitetaan EU ssa sovitun viiden liikennemuodon mukainen liikenteen kehittäminen
- raideliikenne hankerahoitustilanteen väliaikainen jäädyttäminen
- kunnes on saatu lähimerenkulun ja sisävesiliikenteen vaikutusten puolueeton, tieteellinen tutkiminen toteutettua ja eduskunnalle esitettyä vaihtoehto, jossa kaikki viisi liikennemuotoa ovat mukana, ilmasto energia ja valtion liikennekehittämistavoitteet ovat sopeutetut valtion ja kuntien talouteen ja liikenne maantietomme mahdollistamaan optimiratkaisuun ja pitkän aikavälin mahdollisuuteen . https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2021-AK-409142.pdf -mm. Ruotsi ja Saksa – mallin mukaisesti.
Kommentit (0)