Kommentti medialle, Kaikkoselle ja Keskustapuolueelle:
Keskustan puheenjohtaja Antti Kaikkosen on raportoitu esittäneen, että Turun tunnin junan hanke tulisi perua ja sen varat ohjata maanteiden korjausvelan kattamiseen
Tämä näkemys on saanut huomattavaa näkyvyyttä mediassa
STT
Iltalehti
MTV
Kaikkonen: Perukaa Turun tunnin juna – MTVuutiset.fi
Iltasanomat
Antti Kaikkonen tyrmää Turun tunnin junan – Ilta-Sanomat (is.fi)
Suomenmaa
Kauppalehti Antti Kaikkonen: Kokoomus, laittakaa budjettiriihessä raksit Turun tunnin junalle | Kauppalehti
+++
Ajatus Turun tunnin junan hankkeen lopettamisesta on hyväksyttävissä, mutta siihen olennaiseksi osaksi otettu maanteiden korjausvelan pienentämis- yritys tunnin juna varojen käytöstä – voimassa olevan Liikenne 12 -strategian mukaisesti on aivan samoin suoranaista valtion varojen suoranaista kaivoon heittämistä .
Ja se ei ole taas perusteltua.
+++
Olisiko nyt ja erityisesti tässä tilanteessa, jossa maamme liikennejärjestelmä kehittäminen on havaittu olevan todalla väärällä, EU tavoitteiden vastakkaiseen suuntaan johtavalla polulla, viisasta pidättäytyä tunnin junan hankkeesta ja odottaa eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan edellyttämien tutkimusten valmistumista.
Suomi ja Venäjä tutkimukset Suomessa. | Uusi Suomi Puheenvuoro
Liikenne ja viestintävaliokunnan edellyttämät tutkimukset koskevat intermodaalista liikennettä ja EU:n tavoitteiden mukaista multimodaalista liikennettä, joiden pohjalta vasta voimme voidaan arvioida Suomen sisäisen liikennejärjestelmän pitkäjänteistä muutostarvetta nykyiseen liikennerevoluution avulla toteutettuun malliin verrattuna.
jossa ei ole otettu suunnitteluun lainkaan mukaan EUssa vuonna 2011 julistetun liikennestrategian tavoitetta siirtää raskasta maantieliikenne volyymia raiteille ja vesille.
EU:n liikennestrategian tavoitteet vuodelta 2011 sisältävät muun muassa tavoitteen siirtää vähintään 50% maantieliikenteen volyymista raiteille ja vesiliikenteeseen6.
Vähäinen muttei mitätön vaikutus on laskettavissa jopa siitä että tällä hetkellä maamme liikenteen ulkoiset kulut ovat noin 7,4 miljardia euroa vuodessa + investointi kulut valtiolla yli 2 miljardia euroa vuodessa. Josta 96% on maatie liikenteen osuus. Rekka liikenne kuluttaa noin puolet em summasta tarkoittaa yli 3 miljardia vuodessa. Tästä em summasta EU tavoite on saada puolet pois jota Suomi ei ole halunnut ennen
Hs mielipide: ”Hylkäävä päätös Länsiradan EU tuelle oli odotettavissa” | Uusi Suomi Puheenvuoro
23.03.2024 eduskunnan liikennevaliokunnan päätöstä edes ottaa tutkittavakseen, vaikka EU liikennestrategia on edellyttänyt po tutkimuksia ja päätöksiä jo vuonna 2011.
Tämä rekka liikenteen siirto vaihtoehto raiteille ja vesille on siis ollut tutkimatta ja toteuttamatta vuodesta 2011, jolloin oli vuosi siitä kun Suomessa aloitettiin oma liikennerevoluutio, jossa keskityttiin vain raide- ja maantieliiikenteen kehittämiseen ilman viitteitä tai vaikutusarvioita siitä mitä poikkeaminen EU tavoitteisesta strategiasta merkitsee.
+++
Nyt eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on havainnut tämän puutteen ja edellyttää sisävesiliikenteen vaihtoehdon perusteellisten tutkimusten aloittamista
DEMB5A.tmp.xml (eduskunta.fi) perustelut kohta 4
Kommentit (0)