Kommentti medialle, Kaikkoselle ja Keskustapuolueelle:

Keskustan puheenjohtaja Antti Kaikkosen on raportoitu esittäneen, että Turun tunnin junan hanke tulisi perua ja sen varat ohjata maanteiden korjausvelan kattamiseen

 

Tämä näkemys on saanut huomattavaa näkyvyyttä mediassa

 

STT

Keskustan puheenjohtaja Kaikkosen viesti hallitukselle: Perukaa Turun tunnin juna ja Kouvolan yöpäivystyksen lakkauttaminen (msn.com)

Iltalehti

Keskusta Kouvolassa – Kaikkonen: Sote-alueille lisää aikaa sopeuttaa talouttaan ja julkiseen talouteen velkakatto (iltalehti.fi)

 

MTV

Kaikkonen: Perukaa Turun tunnin juna – MTVuutiset.fi

Iltasanomat

Antti Kaikkonen tyrmää Turun tunnin junan – Ilta-Sanomat (is.fi)

Suomenmaa  

Kaikkonen pitää Turun tunnin junaan törsäämistä käsittämättömänä  – ”En kertakaikkiaan ymmärrä” – Suomenmaa.fi

 

Kauppalehti Antti Kaikkonen: Kokoomus, laittakaa budjettiriihessä raksit Turun tunnin junalle | Kauppalehti

 

 

+++

Ajatus Turun tunnin junan hankkeen lopettamisesta on hyväksyttävissä,  mutta siihen olennaiseksi osaksi otettu maanteiden korjausvelan pienentämis- yritys tunnin juna varojen käytöstä  – voimassa olevan   Liikenne 12 -strategian mukaisesti on aivan samoin suoranaista valtion varojen suoranaista kaivoon heittämistä .

Ja se ei ole taas  perusteltua.

Suomen liikennepolitiikka EU-jäsenyyden valossa: Meriliikenteestä sisävesiin | Uusi Suomi Puheenvuoro

+++

Olisiko nyt ja erityisesti tässä tilanteessa, jossa maamme liikennejärjestelmä kehittäminen on havaittu olevan todalla väärällä, EU tavoitteiden vastakkaiseen suuntaan johtavalla polulla,  viisasta pidättäytyä tunnin junan hankkeesta ja odottaa eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan edellyttämien tutkimusten valmistumista.

Suomi ja Venäjä tutkimukset Suomessa. | Uusi Suomi Puheenvuoro

Liikenne ja viestintävaliokunnan edellyttämät tutkimukset koskevat intermodaalista liikennettä ja EU:n tavoitteiden mukaista multimodaalista liikennettä, joiden pohjalta vasta voimme voidaan arvioida Suomen sisäisen liikennejärjestelmän pitkäjänteistä muutostarvetta nykyiseen  liikennerevoluution avulla toteutettuun malliin verrattuna.

jossa ei ole otettu suunnitteluun lainkaan mukaan EUssa vuonna 2011 julistetun liikennestrategian tavoitetta siirtää raskasta maantieliikenne volyymia raiteille ja vesille.
EU:n liikennestrategian tavoitteet vuodelta 2011 sisältävät muun muassa tavoitteen siirtää vähintään 50% maantieliikenteen volyymista raiteille ja vesiliikenteeseen6.

 

Vähäinen muttei mitätön vaikutus on laskettavissa jopa siitä että tällä hetkellä maamme liikenteen ulkoiset kulut ovat noin 7,4 miljardia euroa vuodessa + investointi kulut valtiolla yli 2 miljardia euroa vuodessa. Josta 96% on maatie liikenteen osuus.  Rekka liikenne kuluttaa noin puolet em summasta tarkoittaa yli 3 miljardia vuodessa.  Tästä em summasta EU tavoite on saada puolet pois jota Suomi ei ole halunnut ennen

Hs mielipide: ”Hylkäävä päätös Länsiradan EU tuelle oli odotettavissa” | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

23.03.2024 eduskunnan liikennevaliokunnan päätöstä edes ottaa tutkittavakseen, vaikka EU liikennestrategia on edellyttänyt po tutkimuksia ja päätöksiä jo vuonna 2011.

 

 

Tämä rekka liikenteen siirto vaihtoehto raiteille ja vesille on siis  ollut tutkimatta ja toteuttamatta vuodesta 2011, jolloin oli vuosi siitä kun Suomessa aloitettiin oma liikennerevoluutio, jossa keskityttiin vain raide- ja maantieliiikenteen kehittämiseen ilman viitteitä tai vaikutusarvioita siitä mitä poikkeaminen EU tavoitteisesta strategiasta merkitsee.

 

+++

Nyt eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on havainnut tämän puutteen ja edellyttää sisävesiliikenteen vaihtoehdon perusteellisten tutkimusten aloittamista

DEMB5A.tmp.xml (eduskunta.fi)  perustelut kohta 4

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu