Kysyttyjen kysymysten vastaamatta jääneitä osia (liikenne) hallitus neuvottelijoille.
Edellisiä ministereitä oli 18 nyt tulevalle hallitukselle liikenne hallinnon osalta ei tehty selkeitä erillisiä kysymyksiä tai kysymys ryhmiä lainkaan, vaan liikenteen kysymykset ja vastaukset sisältyivät niihin 45 kokoomuksen muille puolueille tekemiin kysymyksiin.
Näitä suoraan liikenne aiheita käsitteleviä kysymättömiä kysymyksiä poimin viisi oleellista Joita jatkoneuvotteluihin voidaan ja tulisi ottaa mukaan -yhteisen hallituslinjan muodostamiseksi
1. Kysymys
Mitkä ovat ne keskeiset yhteiskunnalliset muutokset, joita seuraavan hallituksen pitäisi mielestänne saada aikaan?
Vastaus
Suomen tulee aloittaa EU liikennestrategian huomioiminen omassa liikennepolitiikassaan. Transport modes (europa.eu)
2. Kysymys
Yhdyttekö valtiovarainministeriön virkamiespuheenvuoron 8.12.2022 esittämään tilannekuvaan Suomen taloudellisesta tilasta
Vastaus :
Liikennepolitiikassa on julkisuuteen paljastunut eduskunta vaalikampanjan aikana tammi helmikuussa 2023 , että vuonna 2010 aloitettu ( ja sitä sen jälkeen toteutettu) liikennerevoluutio on hajoamassa sisältä käsin .
Tarkoittaa, että EU liikennestrategian vastainen neljän liikennemuodon liikenne politiikka on tiensä päässä.
Ja sen eduskunnassa hyväksytyn strategisen toimenpide julistuksen “Liikenne 12 “ perusteet eivät enää ole voimassa.
Joten luonnollisinta olisi toimia valtiovarainministeriön virkamiesselvityksen mukaisesti ja lopettaa raideliikenne hankeyhtiöt pikaisesti
ja jatkaa Väyläviraston jo 1.2.2023 tekemän vastavallankumouksen osan ja siten viiden liikennemuodon organisaatiomuutoksella aloitetun toiminnan vahvistamista ja sen viemistä niin LVM:ään kuin Aluehallintoon.
Edellä mainitun lisäksi hallitusohjelmaan tulee kirjata, että hallituskauden aikana perustetaan uusi merenkulun tutkimuskeskus, jossa kansainvälisesti muualla tunnustettua kokonaisvaltaista tutkimusta ,jossa lähimerenkulun ja sisävesiliikenteen tutkiminen on oleellisena osana mukana tutkimuskeskuksen ohjelmassa .
3. Kysymys
Millä konkreettisilla keinoilla parantaisitte suomalaisen… metsätalouden tulevaisuutta?
Vastaus
Tehostamalla metsä raaka aineen hankintaa.
Tuomalla kilpailu elementin -sisävesi liikenne logistiikan muodossa – alueellisiin hankinta monopoleihin.
Tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että vuoden 2007
asetettujen monopoli toimintojen -pelkän raide ja raskaan maantieliikenteen kehittämisiin paneutunut liikenne järjestelmä ja sen alueellinen hallintamalli lakkautetaan ja
aloitetaan puhtaalta pöydältä viiden liikennemuodon liikennemaantieteellisiin ja nyky laivanrakennus ja tieto – tekniikkaan
perustuva multimodaali liikennejärjestelmä kehittäminen viidellä liikennemuodolla . ohessa esimerkki vuodelta 2014 vaihtoehdoista k-auto vs sisävesiliikenteellä suoritettu kuljetustapahtuma.
viite : Koulutusesitys (sisavesi.fi) sivu 7
4. Kysymys
Millä keinoilla vahvistaisitte kaupunkien ja kuntien elinvoimaa ja investointikykyä muuttuneessa toimintaympäristössä?
Vastaus
Suomi ei ole kehä III ulkopuolella pelkkää raide ja maantieliikenteen avulla optimoitavaa tasaista suur- aluetta eikä laivaliikenteelle hyötykäytettävä sisävesi alue ole pelkästään Saimaan syväväylä alauetta
vaan
Alueellisen saavutettavuuden liikennemaantieteellisen eron tunnistamisella ja sen mukaisen toiminnan ja infran kehittämistavoitteilla tehtävä kokonaisuus.
jossa on liikennemaantieteellisesti kolme täysin erillistä liikenne aluetta
- Rannikko alueet vahvuus alueellinen saavutettavuus perustuu meriliikenteeseen raide ja maantieverkon avulla hankittavaan takamaa alueeseen. Takamaan alueen koko riippuu siitä miten paljon pullonkauloja poistettu laivaliikenteen osalta sisämaassa niin että sisämaan yli 7000 km väylät ja niiden verkottamisen avulla
- Järvi Suomen alueen tavaralogistiikan (noin 30 % Suomen tavaraviennistä ja tuonnista) kehittäminen on mahdollistetaan suorille laivaliikenne yhteyksille alueen oman itsenäisen vienti ja tuonti toiminnan mahdollistamiseksi suoralaivauksille Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine
- Lappi -Kainuu alue raideliikenteen avulla tapahtuva alueellinen saavutettavuus pääasiallinen kehitysmalli.
5. Kysymys
Oletteko sitoutuneet aloitteellisen ja rakentavan EU-politiikan tekemiseen mahdollisessa hallitusvastuussa? Mitkä ovat mielestänne Suomen tärkeimmät EU-vaikuttamisen kohteet vaalikauden aikana?
Vastaus
kysymyksestä puuttuu liikenteen osuus, . mikäli se otetaan mukaan …kaikki edellä mainittujen ja käsiteltyjen aiheiden tuloksena lisäkysymys tulisi kääntää toisinpäin ja sen tulisi kuulua : :
Oletteko sitoutuneet siihen, että EU liikennestrategiaa toteutetaan hallituskauden aikana Suomessa EU tavoitteellisesti viiden liikennemuodon avulla -niin tutkimuksissa ,liikenneinfran ylläpidossa kuin liikenteen kaikkinaisessa kehittämisissä :
Kaikki liikennemuodot tarvitaan Suomen huoltovarmuuden ylläpitämiseksi, kaikissa tilanteissa.
Ilmoita asiaton viesti