Lakkoajan herätteitä vanhojen muistelemiseen, uuden luomiseksi

 Logistiikka ja Infra ovat kiinteitä kumppaneita. Toinen tukee toista,

Infran rakentamisella valitaan, vahvistetaan tai heikennetään alueellista saavutettavuutta toisiin alueisiin.

EU ssa alueellisen saavutettavuuden  tavoite on asetettu jo vuonna 1992  ja sitä toteutetaan niin,  että liikenne infra rakentamisen  periaatteeksi on direktiiveillä ja komission päätöksillä asetettu tavoitteeksi saavuttaa vuoteen 2050 mennessä,  kaksi liikenne verkkoa(alueellinen ja ydinverkko),  joilla kaikki viisi liikennemuotoa voivat olla jäsenvaltioiden niin henkilö kuin tavaraliikenteen runkona. Alueellisella saavutettavuudella pyritään maksimaalisen tehokkaisiin alueiden välisiin suoriin henkilö ja tavaravaihto liikenteisiin.

Alueellinen saavutettavuus /maantiet / Suomen rannikko alueet

Huomasitteko suuren Maaseudun tulevaisuuden otsikon; Ahtaajien lakko ei pysäyttänyt pohjalaisyrittäjää – haki lastin laivan ruumasta omalla traktorilla – Uutiset – Maaseudun Tulevaisuus

 

Alueellinen saavutettavuus /Sisävesi-lähimeriliikenne / Rannikko alueiden ulkopuolella.

Pari päivää sitten  törmäsin Facebookissa kuvaan ja keskusteluun Kuopion satamasta 1800 luvun lopulla. 2 pv (facebook.com)

Keskustelu kävi vilkkaana siitä, miten suoralaivaliikenne Kuopiosta  niin Pietariin , Tukholmaan kuin  Lyypekkiinkin  oli toiminnassa;  voita ja muuta mahdollista vietiin ja vastaavasti suoratuonti lähimaista ja Itämeren alueelta oli luonnollinen toimintamalli.

 

Mikäkö näitä kahta kuvausta yhdistää.

No se,  että EU on vuodesta 1992 alkaen yrittänyt direktiivitasolla  toteuttaa ja palauttaa mieleen ja rakenteeseen sitä,  miten tehokasta vesiliikenteen avulla on alueiden välisen saavutettavuuden toteuttaminen.  Sillä toteutetaan suoran tavaranvaihdon ja jäsenvaltioiden välinen  alueellisen, tasapuolisen kehittämisen tarve.

Eduskuntamme käsittelee tällä hetkellä vuoden 1992 intermodaali direktiivin 92/106 ETY  direktiivissä edellytettyjen tutkimusten vaikutus arvio menettelyjen yhtenäistämistä,  tukimenettelyjen vahvistamista  ja tukien lisäämistä Suomen olosuhteisiin,  Suomessa on rekka liikenteen ja Suomeen  tapulikaupunkien kautta kulkevat tavaravaihdot vielä intermodaali liikenne järjestelmä suunnittelun ulkopuolella.

Ne tulisi saada Intermodaali liikenteen piiriin siten,  että  kuljetus tapahtumassa ei olisi yli 150 km rekka matkoja, lähimeri kuljetusta ennen tai merikuljetuksen jatkeena .

Meillä tätä yli 150 km rekka liikenteellä suoritettavaa alku/loppumatkaa tuotetaan noin 75 %  kaikesta maantieliikenteen suoritteesta

Juuri tätä 75%  pienentämään EU direktiivi tavoitteet ovat asetetut.

Liikenne ja viestintävaliokunnan tuleva kokous 5.3.2024 – Mikä on virkamiehen vastuu? Liikenne ja viestintävaliokunta tekee kokouksessaan,  5.3-2024 – U kirjeen   U 94/2023 vp (eduskunta.fi)    ja asiantuntija kuulemisten jälkeen  päätöksen siitä, jatkaako… (uusisuomi.fi)

Mikäli näin, jossain tulevaisuuden vaiheessa,  tapahtuisi, että Suomikin aloittaisi toteuttamaan EU liikennestrategia tavoitteita tältä osin,  niin sillä annettaisiin  tulevien lakkojen aikoina  Kuopiolaisellekin maahantuoja yritykselle mahdollisuus hakea laivasta suoraan omalla traktorilla,  sille Lyypekistä tulevat kauppatavarat.

Alueellisen saavutettavuuden sokea piste ja sen vaikutukset Suomessa

Nyt valtio on valitettavasti toiminut infra rakentamisissa rekka ja raideliikenteen sokaisemana ja tilanne on äitynyt tallaiseksi.

Väyläviraston 5.3.2024 julkisuuteen tuomat kolmen ”liikennemuodon” kokonaiskuvaraportit vuodelta 2023 | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

”Virtahepo Liikennepolitiikan Olohuoneessa ”

 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu