” Liikenne ” artikkelihakuesimerkki Yleltä – järjestelmä ”Suomi” vs vastaava EU:ssa sovittu.

Liikenne jaetaan EU:ssa tehtyjen sopimusten mukaan viiteen eri alaryhmään.  Liikennemuodot | Liikkuvuus ja liikenne (europa.eu)

Jako on ollut voimassa vuodesta 2011  https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/viisi-vs-nelja-liikennemuotoa-eu-tavoite-vs-suomen-malli-vuodesta-2011/  minkä perusteella

EU:n jäsenvaltiot toteuttavat yhteistä liikennestrategiaa EU:ssa sovituilla sopimuksilla ja säännöillä.    EU:ssa sovitut strategiat, tavoitteet ja niiden toteuttaminen ylittävät kansallisen päätäntävallan niissä tapauksissa, joissa strategiat ovat sovitut.   fakta no 3 Faktat MKH 05.2008 ; Scenariot 2010 ; EU – 2011 / 2021 ja LVM 26.05.2021 | Uusi Suomi Puheenvuoro

Liikenteen osalta yhteinen liikenne strategia on sovittu jo vuonna 2011.

White paper 2011 | Mobility and Transport (europa.eu)

Strategiassa, jolla tavoitellaan EU liikenne infran ja toiminnan kehittämistä vuoteen 2050 , jako on tehty selkeästi em. viidelle liikennemuodolle:

EU: Maantie; Raide; Lento; Meri; Sisävesi.

Suomi: Maantie; Raide; Merenkulku (=meriliikenne + *Saimaan syväväylä)  ja Tietoliikenne. 

+++

Suomessa on myös käytännössä toteutettu neljän liikennemuodon (maantie, raide, lento ja meriliikenne + Saimaan syväväylä) infra kehittämis- järjestelmää aktiivisesti

(jossa mm. raskaan maantieliikenteen siirrot valtakunnan tasolla sisävesiliikenteeseen ( alue: kolme vesistöä, joiden vaikutus alueella on noin 30% maamme viennistä ja tuonnista)  on em. mainitusta syystä jääneet kokonaan tutkimatta. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/valtioneuvoston-faktantarkastus-pettanyt-virheita-19-yhdeksalla-sivulla/

Tarkoittaa että valtion ( LVM:n ) käyttämä sisävesi tieto perustuu täysin meriliikenteestä tuotettuun tietoon…

+++

 

Yle ja muut mediat toteuttavat omissa juttujen teossa tätä samaa kansallista neljän liikennemuodon LVM  tietojakoa ja tuottavat samoin yksipuolista tietoa ja artikkeleita julkiseen jakoon

+++

Kelasin läpi EU liikennemuotojakojen perusteella tuotetut ja jaotellut artikkelit Ylen osalta viimeisen viikon 15-7.2021 –  22.7.2021  ja vastaavasti viimeisen viiden vuoden ajalta

seuraavasti:

 

+++

YLE tilastoa osoitteessa / Yle Haku – Yle Sök

 

Liikenne nimellä : Yle hakukone antaa tulokseksi, että artikkeleita on  kirjoitettu  viikon sisällä yhteensä  146 kappaletta

Maantieliikenne: hakusanoilla  yhteensä 181 artikkelia ja sitten erillisesti vielä hakusanoilla

maantie; 10

autot; 147

moottoripyörät; 6

polkupyörät ;4

kuorma autot; 14

Raideliikenne /rautatiet hakusanoilla yhteensä    6 artikkelia

Lentoliikenne hakusanalla yhteensä 4 artikkelia

Merenkulku 4 artikkelia

Meriliikenne 2 artikkelia

Vesiliikenne 15 artikkelia

Sisävesiliikenne O artikkelia

Tarkastin vielä viimeiseltä viideltä vuodelta sisävesiliikenne osuuden ja tulos on järkyttävä:

Mitä opimme?

Valtiovalta (LVM virkamiehet) on käytännössä pystynyt vaikuttamaan myös Suomalaisen median kautta kansanedustajiin niin, että sanaa sisävesiliikenne ei käytännössä enää ymmärretä liikennemuodoista puhuttaessa maantie-, raide-, lento- ja meriliikenteen tavoin…..

LVM noudattaa tosin viiden liikennemuodon ylläpito tutkimus ja kehittämis- strategiaa, jossa neljäs liikennemuoto on meriliikenne (+siihen yhdistetty Saimaan kanavaliikenne) ja viidentenä liikennemuotona pidetään selkeästi EU vastaisesti itsenäistä tietoliikennettä, kuten mm.  LVM: n omassa blogissa selkeästi esitetään ja mikä on mennyt jakeluun niin hallinnossa eduskunnassa kuin mediassakin jo vuosia sitten:

”Tänä päivänä tieto ja viestintä ovat merkittävä osa liikennepolitiikkaa. Liikenneinfra ja liikennetieto muodostavat vankan alustan liikennepalveluille, ja tieto viidentenä liikennemuotona on jo vakiintunut käsite. ” (vahvennus blogistin) 

Rohkeasti viidennen liikennemuodon kyytiin! | Impulssi (impulssilvm.fi)  otsikolla Rohkeasti viidennen liikennemuodon kyytiin.

 

+++

 

Kaikki yllä mainittu tarkoittaa edelleen sitä, että

EU sopimuksia sisävesiasioista ei tuoda EU tavoitteiden ja sopimusten osalta LVM:N toimesta oikein esille ja siksi niitä ei  median taholta myöskään  julkisteta

Sisävesiväylien | Liikkuvuus ja liikenne (europa.eu)

niistä keskustella (kuin somessa)

Tekijä: bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro

vaikka tietoa sisävesistä  on saatavilla – niin Eurooppa tason tiedostoista

Inland Navigation kuin vastaavasti kotimaan

tietopankkeja www.sisavesi.fi  ;  SISÄVESI ALUE – sisavesiliitto.simplesite.com  ; Tekijä: bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro  ; Suomen kanavat (arnholm.nu)

+++

Niin – niitä media ei niitä käytä, koska ne eivät vastaa virallista Suomen viiden (jossa sisävesien sijaan on tieto otettu viidenneksi) liikennemuodon liikennejärjestelmän ylläpito ja kehittämislinjaa.

Ja vain neljän fyysisesti esiintyvän   liikennemuodon sisäistämisen ja viidennen poisjättämisen ja sen muuntamisen EU sopimusten vastaisesti tietoliikenteeksi, perusteella voidaan tehdä ilman säröääniä tulevaisuuden päätöksiä kuten Fossiilittoman liikenteen tiekartta ja Liikenne 12 eduskunnan hyväksynnällä.

vaikka Valtion sopimus ja valtion tuottamat tietoperustat vähintään järkkyvät jo lyhyissä ja yksittäisissä tutkimuksissa ….

LAUSUNTO 2/2021 – sisavesiliitto.simplesite.com

 

 

0
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu