Liikenneministeriön hallitusohjelmat ja niiden toteutukset 2000 luvulla
Hesari pääkirjoituksessaan 15.1.2023 toteaa että
”Tuleva hallitus hakee jo ohjelmaa. ”
”Monet asiantuntijat, korkeat virkamiehet ja poliitikot ovat ´jo pitkään halunneet että hallitusohjelmat olisivat strategiapapereita ,joissa sovittaisiin talouspolitiikasta ja budjetin menosäännöistä mutta muuten ohjelma pysyisi yleisellä tasolla.”
ja edelleen samalla aukeamalla että
”Lyhyt tovi rakentaa, pitkä rapauttaa”
Liikennepolitiikasta voidaan todeta, että meillä on ollut poikkeuksellisen pitkä saman mallin liikenne infra suunnittelunkausi . Kysymys vaan on, onko se edelleen ja onko se ollut liikennepolitiikkaa rapauttava kausi –
– no on se ainakin toteutettu vastoin EUssa sovittua vuoden 2011 liikennestrategiaa, mutta miten;
annetaan faktojen puhua :
+++
Nykyinen” pitkä kausi” , jossa pyritään pelkästään raide ja maantieliikenteellä hoitamaan koko valtakunnan sisäinen- niin henkilö kuin tavaraliikenne,- voidaan katsoa alkaneen 1990 luvun alussa kun Saimaan liikenteestä poistettiin öljykuljetukset ja ne siirrettiin raide ja rekka kuljetuksiin. jopa Virheiden sitä epäröidessä Professori kansanedustaja -Erkki ”Susi” Pulliainen Saimaan liikennerajoituksista-1990 : ”Siperian tiikerin rauhoitus Suomessa” | Uusi Suomi Puheenvuoro
ja
jatkui sillä että Suomeen ei suunnitella eikä vieläkään hallitusohjelmissa oteta kantaa vuoden 1997 TEN_T direktiivissä sovitun muiden liikennemuotojen(raide ja maantieliikenne) tapaan sisävesille alueellisen saavutettavuuden kattava liikenne infran rakentamista , tarkoittaen että kolmea suurta sisävesialuetta ei muodosteta yhtenäiseksi liikenneverkoksi venekanavia suurentamalla laivaliikenteelle mjolla mahdollistettaisiin euroopan valtiosta laajimman sisäisen liikenneverkon tehokas käyttö erityisesti raskaan tavaraliikenteen energia ja ilmasto tavoitteiden toteuttamisiksi,
+++
2000 luvun esimerkit ”pitkän linjan” liikennepolitiikasta :
Eli voidaan todeta että pääministerit Aho ja Lipponen loivat jo 1990 luvulla perusteet nykymallille kun
. Ahon hallituksen aikana lopetettiin Saimaalla öljykuljetukset ja siirrettiin ne tukimenettelyiden avulla rekoilla ja raiteille.
Lipposen hallitus puolestaan teki ensimmäiset päätökset siitä, että vienti ja tuonti tavaraliikennettä voitiin aloittaa kehittämään suuntaan, jossa ulkomaan tavaraliikenne voitiin pitää rannikkokaupunkien yksinoikeutena ” tapulikaupunki ” mallilka, rakentamalla ” Suomi on Saari” liikennemallia Vuosaaren satama samalla päätöksellä estämällä Kymi kanavan suunnittelun jatkaminen toteutukseeen 5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITTÄMINEN.pdf (sisavesi.fi) niin että Järvi Suomen alueen rannikko satamien takamaa asemaa ei voida liikenteellisesti asettaa muutosvaihtoehdoksi, suoralaivaliikenteen avulla , vaikka alueen kattavuus on noin 30% niin väestöstä kuin tavaraliikenne kaupasta ulkomaitten välillä. lts_2017-55_978-952-317-482-5.pdf (doria.fi)
Vanhasen ja Kataisen hallitukset tekivät liikennepoliittiset linjaukset metsäteollisuuden pitämiseen raaka aine hankinnan monopolina liikenne mallissa ” Suomi on Saari vahvistamalla ja tyrmäämällä kaikki kilpailevat ehdotukset mukaan luettuina EU tavoitteiset vesiliikenne hankkeet – , Ahon ja Lipposen ollessa konsultteja molemmille hallituksille. Hesarissa tänään ; Esko Aho itsestään : ”harvinainen eläin” | Uusi Suomi Puheenvuoro
Suomi on Saari liikennemalli tarkoittaa neljän liikennemuodon järjestelmää, jossa kotimaan liikenne hoidetaan raskaan maantieliikenteen (vienti tuonti ja kotimaan sisäinen liikenne) ja raideliikenteen avulla . Ulkomaan kauppa rannikkosatamien kautta tapahtuvan meriliikenteen avulla.(poikkeuksena Saimaan kanavaliikenne silloin kun se oli mahdollista)
Sipilän hallitusta lobattiin, Liikenneverkko ja kansantalous – Suomi–Ruotsi vertailua – Pellervon taloustutkimus PTT Aho ja Lipponen olivat edelleen pääosassa rakentamassa suunnitelmat neljän liikennemuodon toteuttamisiin ja saamaan niille eduskunnan hyväksynnän ennen hallituskauden alkua mm Ruotsi Suomi liikennevertailuilla joista oli vesiliikenne osuus tietoisesti jätetty tekemättä.
Sipilän hallitus ja ministeri Berner toteuttivat em lobbariraportin ja niiden toteuttamista vaativan vaikutusvallan avulla Hs : Kolme mielipide kirjoitusta 3.1.2023 = Suomen liikennepolitiikan koko kuva ! | Uusi Suomi Puheenvuoro valtavat raideliikenne suunnittelun vaativat lobbaukset mediaan ja eduskuntaan sekä tuottivat päätöksiin tarvittavan esisuunnittelun noin 100 miljardin euron raide liikenne panostuksille ,joita ei vaikutus arvioitu EU tavoitteiseen liikenne strategiaan vaikka niin edellytettiin vuonna 2015 Risikko: Liikenneinvestointien vaikutusarviointi uudistetaan – liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi)
Marinin hallitus on saanut eduskunnan hyväksynnän raideliikenne hankkeille ja toteuttaminen on aloitettu noin 300 miljoonan euron suunnitteluilla, joille valtion antoi perustamisrahaa jo Sipilän hallitukselta seuraavasti
+++
Pääministeri Rinne ei ilmeisesti ollut tarpeeksi halukas näitä raideliikenne suunnitelmia toteuttamaan. 100 päivää vallassa: Pääministeri Rinne haluaa kaikille aloille 24 tunnin ”koulutus-kikyn” – rahoituslähteenä koulutustili (iltalehti.fi)
”Onko nyt niin ettei rahaa yksinkertaisesti olekaan mittaviin raideinvestointeihin tällä kaudella.# kysyy toimittaja. Rinne vastaa:
”Kukaan ei ole varmaan missään vaiheessa olettanut että tällä vaalikaudellea ratahankkeet saadaan toteuttamiseen Rinne katsoo
+++
Rinne sai mennä.
syytä ei löydetty . ja
+++
Marin , Rinteen hallituksen liikenneministeri, lopetti – pääministerinä LVM:ssä toteutetun liikennepoliittisen linjan vastaisen puheen, toiminaan ja muun hangoittelun, jota Rinne ylläpiti koko pääministeri kautensa ajan.
Harakan ollessa Marinin hallituksen liikenneministeri, hän toteutti 23.82020 SDP:n puoluekokouksessa liikenneohjelman sopeuttamisen LVM:n mukaiseen kehittämistavoitteeseen monisivuiseen , neljän liikennemuodon kehittämisiin paneutuvan tavoiteohjelmaan.
Liikenne poliittinen sanoma puolueelle oli toteutettu täysin LVM :n ilmasto tavoitteiden osana .ilman mainintaa EU liikennestrategia tavoitteisesta raskaan maantieliikenne volyymien siirroista vesiliikenteeseen (jotka haittaisivat puheilla saati tutkimuksillaan jo tehtyjä multimiljardi raide ja maantieliikenne infra ja kalusto hankinta päätöksiä) ja SDP:n LVM liikennepoliittinen linja hyväksyttiin eduskunnassa parlamentaarisesti – puutteellisesti tehdyn liikennepoliittisen ohjelman toteutettavaksi Valtioneuvoston faktantarkastus pettänyt; virheitä 19- yhdeksällä sivulla. | Uusi Suomi Puheenvuoro . vuonna 2021 Liikenne 12 ohjelmana vuoteen 2032 mennessä ,
Nyt on tehty jo seuraavalle hallitukselle ohjelma koskien maantieliikenteen edelleen kehittämistä jossa pääpaino on raskaan maantieliikenteen edelleen kehittäminen. Hesari/ Luke : 80% valtion suorista tuista menee puuntuotannon edistämisiin, esimerkiksi metsäteiden rakentamisiin. | Uusi Suomi Puheenvuoro
ja ” pitkän kauden” jatkoa ja liikenne inframme yksipuolisuuden vahvistamista jatkaa Turussa ja muualla suoritettava akateeminen tutkimus hyvin viherpestyilä liikenne tavoitteilla – Suomi on Saari liikennemallin – yksinomaisella tutkimuksilla. Pelkkä vetytalous nykyisen liikenteen ja alue talouden eriarvoisuuskehittämisen muuttaja ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
Kommentit (0)