Liikenneministeriön hallitusohjelmat  ja niiden toteutukset 2000 luvulla

Hesari pääkirjoituksessaan 15.1.2023 toteaa että

”Tuleva hallitus hakee jo ohjelmaa. ”

”Monet asiantuntijat, korkeat virkamiehet ja poliitikot ovat ´jo pitkään halunneet että hallitusohjelmat olisivat strategiapapereita ,joissa sovittaisiin talouspolitiikasta ja budjetin menosäännöistä mutta muuten ohjelma pysyisi yleisellä tasolla.”

ja edelleen samalla aukeamalla että

”Lyhyt tovi rakentaa, pitkä rapauttaa”

Liikennepolitiikasta voidaan todeta,  että meillä on ollut poikkeuksellisen pitkä saman mallin liikenne infra suunnittelunkausi .  Kysymys vaan on, onko se edelleen ja onko se ollut  liikennepolitiikkaa rapauttava kausi –

– no on se ainakin toteutettu vastoin EUssa sovittua vuoden 2011  liikennestrategiaa, mutta miten;

annetaan faktojen puhua  :

+++

Nykyinen” pitkä kausi” , jossa pyritään pelkästään raide ja maantieliikenteellä hoitamaan koko valtakunnan sisäinen-  niin henkilö kuin tavaraliikenne,-   voidaan katsoa alkaneen 1990 luvun alussa kun Saimaan liikenteestä poistettiin öljykuljetukset ja ne siirrettiin raide ja rekka kuljetuksiin.  jopa Virheiden sitä epäröidessä     Professori kansanedustaja -Erkki ”Susi” Pulliainen Saimaan liikennerajoituksista-1990 : ”Siperian tiikerin rauhoitus Suomessa” | Uusi Suomi Puheenvuoro

ja

jatkui sillä että Suomeen ei suunnitella eikä vieläkään hallitusohjelmissa oteta kantaa vuoden 1997 TEN_T direktiivissä  sovitun  muiden liikennemuotojen(raide ja maantieliikenne) tapaan sisävesille alueellisen saavutettavuuden kattava  liikenne infran rakentamista , tarkoittaen että kolmea suurta sisävesialuetta ei muodosteta yhtenäiseksi liikenneverkoksi venekanavia suurentamalla laivaliikenteelle mjolla mahdollistettaisiin  euroopan valtiosta  laajimman sisäisen liikenneverkon  tehokas käyttö erityisesti raskaan tavaraliikenteen energia ja ilmasto tavoitteiden toteuttamisiksi,

+++

2000 luvun esimerkit ”pitkän linjan” liikennepolitiikasta  :

Eli voidaan todeta että  pääministerit Aho ja Lipponen loivat jo 1990 luvulla  perusteet nykymallille kun

. Ahon hallituksen aikana lopetettiin Saimaalla öljykuljetukset ja siirrettiin ne tukimenettelyiden avulla rekoilla ja  raiteille.

 Lipposen hallitus  puolestaan  teki ensimmäiset  päätökset siitä, että  vienti ja tuonti tavaraliikennettä voitiin aloittaa kehittämään suuntaan, jossa  ulkomaan tavaraliikenne voitiin pitää  rannikkokaupunkien yksinoikeutena  ” tapulikaupunki ” mallilka,  rakentamalla ” Suomi on Saari”  liikennemallia  Vuosaaren satama samalla päätöksellä  estämällä Kymi kanavan suunnittelun jatkaminen toteutukseeen   5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITTÄMINEN.pdf (sisavesi.fi)  niin että Järvi Suomen alueen rannikko satamien takamaa asemaa ei voida liikenteellisesti asettaa muutosvaihtoehdoksi, suoralaivaliikenteen avulla , vaikka alueen kattavuus on noin 30% niin väestöstä kuin tavaraliikenne kaupasta ulkomaitten välillä. lts_2017-55_978-952-317-482-5.pdf (doria.fi)

 

Vanhasen ja Kataisen hallitukset tekivät liikennepoliittiset linjaukset metsäteollisuuden pitämiseen raaka aine hankinnan monopolina liikenne mallissa ” Suomi on Saari   vahvistamalla  ja tyrmäämällä kaikki kilpailevat ehdotukset mukaan luettuina EU tavoitteiset vesiliikenne hankkeet – , Ahon ja Lipposen ollessa konsultteja  molemmille hallituksille. Hesarissa tänään ; Esko Aho itsestään : ”harvinainen eläin” | Uusi Suomi Puheenvuoro

Suomi on Saari liikennemalli tarkoittaa neljän liikennemuodon järjestelmää, jossa kotimaan liikenne hoidetaan raskaan maantieliikenteen (vienti tuonti ja kotimaan sisäinen liikenne) ja raideliikenteen avulla . Ulkomaan kauppa rannikkosatamien kautta tapahtuvan meriliikenteen avulla.(poikkeuksena Saimaan kanavaliikenne silloin kun se oli mahdollista)

 Sipilän hallitusta lobattiin, Liikenneverkko ja kansantalous – Suomi–Ruotsi vertailua – Pellervon taloustutkimus PTT  Aho ja Lipponen olivat edelleen pääosassa rakentamassa suunnitelmat neljän liikennemuodon toteuttamisiin ja saamaan niille eduskunnan hyväksynnän ennen hallituskauden alkua mm Ruotsi Suomi liikennevertailuilla joista oli vesiliikenne osuus tietoisesti jätetty tekemättä.

Sipilän hallitus ja ministeri Berner toteuttivat em lobbariraportin ja niiden toteuttamista vaativan  vaikutusvallan avulla  Hs : Kolme mielipide kirjoitusta 3.1.2023 = Suomen liikennepolitiikan koko kuva ! | Uusi Suomi Puheenvuoro valtavat raideliikenne suunnittelun vaativat lobbaukset mediaan ja  eduskuntaan sekä  tuottivat päätöksiin tarvittavan  esisuunnittelun  noin 100  miljardin euron raide liikenne panostuksille ,joita ei vaikutus arvioitu EU tavoitteiseen liikenne strategiaan vaikka niin edellytettiin vuonna 2015  Risikko: Liikenneinvestointien vaikutusarviointi uudistetaan – liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi)

 Marinin hallitus on saanut eduskunnan hyväksynnän raideliikenne hankkeille  ja toteuttaminen on aloitettu noin 300 miljoonan euron suunnitteluilla, joille valtion antoi perustamisrahaa jo Sipilän hallitukselta seuraavasti

 

+++

Pääministeri Rinne ei ilmeisesti ollut tarpeeksi  halukas näitä raideliikenne suunnitelmia toteuttamaan.  100 päivää vallassa: Pääministeri Rinne haluaa kaikille aloille 24 tunnin ”koulutus-kikyn” – rahoituslähteenä koulutustili (iltalehti.fi)

”Onko nyt niin ettei rahaa yksinkertaisesti olekaan mittaviin raideinvestointeihin tällä kaudella.# kysyy toimittaja.  Rinne vastaa:

”Kukaan ei ole varmaan missään vaiheessa olettanut että tällä vaalikaudellea ratahankkeet saadaan toteuttamiseen Rinne katsoo

+++

 Rinne sai mennä.

Mikä oli eronneen pääministeri Antti Rinteen lopullinen virhe? Taustalla on saattanut muhia jotain, mitä ei ole sanottu ääneen, epäilee professori – MTVuutiset.fi 

syytä ei löydetty . ja

+++

Marin , Rinteen hallituksen liikenneministeri, lopetti – pääministerinä    LVM:ssä toteutetun   liikennepoliittisen linjan  vastaisen puheen, toiminaan  ja muun   hangoittelun,  jota  Rinne ylläpiti koko pääministeri kautensa ajan.

   Harakan ollessa Marinin hallituksen liikenneministeri, hän toteutti 23.82020 SDP:n puoluekokouksessa  liikenneohjelman sopeuttamisen LVM:n mukaiseen kehittämistavoitteeseen monisivuiseen , neljän liikennemuodon kehittämisiin paneutuvan tavoiteohjelmaan.

Ohjelmatyö – SDP

Liikenne poliittinen sanoma puolueelle oli toteutettu  täysin LVM :n  ilmasto tavoitteiden osana .ilman mainintaa EU liikennestrategia tavoitteisesta raskaan maantieliikenne volyymien siirroista vesiliikenteeseen (jotka haittaisivat puheilla saati  tutkimuksillaan jo tehtyjä multimiljardi  raide ja maantieliikenne infra ja kalusto hankinta päätöksiä)  ja  SDP:n LVM liikennepoliittinen linja hyväksyttiin eduskunnassa  parlamentaarisesti – puutteellisesti tehdyn liikennepoliittisen ohjelman toteutettavaksi  Valtioneuvoston faktantarkastus pettänyt; virheitä 19- yhdeksällä sivulla. | Uusi Suomi Puheenvuoro . vuonna 2021 Liikenne 12 ohjelmana vuoteen 2032 mennessä ,

Nyt on tehty jo seuraavalle hallitukselle ohjelma koskien maantieliikenteen edelleen kehittämistä jossa pääpaino on raskaan maantieliikenteen edelleen kehittäminen.  Hesari/ Luke : 80% valtion suorista tuista menee puuntuotannon edistämisiin, esimerkiksi metsäteiden rakentamisiin. | Uusi Suomi Puheenvuoro

ja ” pitkän kauden”  jatkoa ja liikenne inframme  yksipuolisuuden vahvistamista jatkaa Turussa ja muualla suoritettava  akateeminen tutkimus  hyvin viherpestyilä liikenne tavoitteilla – Suomi on Saari liikennemallin –   yksinomaisella tutkimuksilla. Pelkkä vetytalous nykyisen liikenteen ja alue talouden eriarvoisuuskehittämisen muuttaja ? | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu