Liikenneministeriön kansliapäällikön todellinen (auton ) arvo blogi

Kansliapäällikkö Pursiainen on tänään julkaissut LVM:n impulssi palstalla blogin : Auton arvo https://impulssilvm.fi/2020/01/17/auton-arvo/

tiedoksenne:   Kansliapäällikkö kirjoittaa keskimäärin kaksi blogia /vuosi – vuodesta 2015 alkaen pidetyllä  alustalla

Kyseisessä blogissa   tulee  esille,  että hänen Yle haastattelunsa 11.1.2019 on aiheuttanut tarpeen tulla heti seuraavalla viikolla samasta aiheesta julkisuuteen.

Käytännössä Pursiainen peruu radikaalisti Yle haastattelussa antamiaan tietoja liikenteen kehittämisistä ja tuo raskaan liikenteen mukaan päästökeskusteluihin ja samalla myös yhden liikennemoodin.  Todella radikaalia.

Ilmeisesti kansliapäällikön mainitsemat 42 emailia, jotka hän on saanut palautteena , ovat tehneet,  jotain vaikutusta hänen ajatelmiinsa ja nyt hän tahtoo ”synninpäästön” perumalla puheitaan.

Auton arvopohdiskelua ja henkilöauto versus valtio on varsinaisen blogiesittelyn jälkeiset yhdeksän kappaletta ,mikä on aivan normaalia virkamies puhetta omasta puheesta.

Blogin viimeisen kappaleen viimeinen lause on todellinen liikennepoliittinen arvopommi.

Siinä kansliapäällikkö tuo esiin täysin uuden ensimmäistä kertaa julkisuuteen vuoden 2007 jälkeen sen että ilmasto ja energia säästö tarpeissa :

Kyse ei ole vain henkilöautoista, vaan myös tavaraliikenteestä ja kaikista liikennemuodoista. Liikenteen päästöt pitää saada laskuun maalla, merellä, sisävesillä ja ilmassa.” 

Eli ylläolevan tekstin mukaisesti kansliapäällikkö Pursiainen sanoutuu irti yli kymmenen vuotta ajamastaan liikennepoliittisesta linjasta, jossa kaikki valtakunnan tason sisävesiliikenne tutkimukset ja tavoitteet ovat laitetut syrjään ja kyseinen liikennemuoto pois kaikesta liikenteen tulevaisuuden suunnittelusta.  Odotan mielenkiinnolla  seuraavaa : eli LVM tulee julkisuuteen ja alkaa toteuttaa omissa toimissaan EU liikennepoliittisia tavoitteita  .

 

Niitä joissa edellytetään raskaan maantieliikennevolyymien siirtoja vesille.

+++

Edellisen eli nyt kumotun eri liikennemoodien muodostaman liikennesuunnittelu linjan mukaisen julistuksen kansliapäällikkö toi esiin blogissaan vuonna 2017,  jolloin jo kymmenen vuotta oli tehty LVM organisaatiot ja tutkimukset kyseisen puutteellisen neljän liikennemuodon + viestinnän lukemisen liikennemuodoksi  toteuttamisiksi maassamme.

http://: https://impulssilvm.fi/2017/05/11/liikenne-ja-viestintaministerio-125-vuotta/

” Kauppa ja kansainvälinen vuorovaikutus kasvattivat panostusta myös lentoliikenteeseen. Siitä tuli neljäs liikennemuoto vesi-, rautatie- ja tieliikenteen rinnalle. Vielä suurempi muutos nähtiin kuitenkin vasta 1900-luvun lopulla. Viides liikennemuoto, viestintä, …. ”

Kun EU:ssa on selkeästi käytössä viisi liikennemuotoa,  joiden kehitystä EU tiiviisti seuraa ja kehittää oman liikennestrategiansa puitteissa. https://ec.europa.eu/transport/modes_en

Yksi peri Suomalainen fakta ,  jolla on tietoisesti häivytetty ja peitelty koko  aiheutettua liikennemoodien  10-vuotis  sotkua  on merenkulku ja vesiliikenne termit , niin että niitä on tietoisesti , ja sekavasti johtavien virkamiesten ja politiikkojen toimesta tulkittu , tilattu ja edelleen tilataan vastaavia liikenne tutkimuksia puutteellisilla lähtötiedoilla   ja sekavasti rakennettu valtion virastot (esim ELY t ) puutteellisten tulkintojen mukaisesti ja yhä edelleen toimitaan ja tuotetaan raportteja kyseisten puutteellisten merenkulku termin tulkintojen mukaisesti :

oikea tulkinta löytyy niin EU.sta kuin http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:merenkulku , jonka mukaisesti ei ole organisoitu Suomalaista liikennehallintoa.

Määritelmä merenkululla tarkoitetaan yleismääritelmän mukaisesti meri- ja sisävesialueilla tapahtuvaa laivaliikennettä

Ja tämän virheellisen ja puutteellisen suomi –  tulkinnan seurauksena on jätetty mm seuraamatta se mitä Green Deal EU:ssa merkitsee. Se merkitsee mm sitä että Suomen rekkaliikenteestä tulisi tutkia miten 75% siitä voitaisiin siirtää vesille ja raiteille, niin että vuonna 2050 90% päästöjen pienentäminen liikenteessä on mahdollista.  Green dealin yli tuhannesta miljardista on hyvä osa varattu sille että raskasta maantieliikennettä siirretään myös vesiliikenteeseen.  Tämä tulisi Suomalaisten politiikkojen huomioida hyvin pikaisesti.  Nyt kun on lämmintä myös talvella suuressa osassa maammen liikennenoimätöntä noin 8000 km sisävesiväylästöä-

http://www.inlandnavigation.eu/news/policy/the-eu-green-deal-and-inland-waterways-transport/

Sen sijaan että olisi tehty jotain kokonaisvaltaisen sisävesiliikenteen kehittämisiksi, valtio on toiminut tietoisesti  niin että ei havaittaisi puutetta, kun kasvatetaan kuorma auto liikennettä sen sijaan että sitä tulisi siirtää vesille.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006373064.html?fbclid=IwAR1dcHu8C3VKIUYUV22n9NNzIfYKxUh6-o6AxaKh1FVcbPDEUjWo4FVkZ70

tätä tulkintaa puolustaa mm se että Suomen Green Deal on tulkittu LVM:n toimesta jo vuonna 2018 solmitulla sopimuksella autoalan kanssa niin, että se koskee ainoastaan maantieliikennettä.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/valtion-sopimukset-eu-liikennestrategia-vai-autoalan-green-deal-vie-voiton-toteutuksessa-nyt-selkeassa-johdossa-on-green-deal/

Se tässä on ihan kaikkein oudointa – se  että

Suomalainen media on jättänyt kommentoimatta kokonaan EU tason liikennestrategia tavoitteita mukaan lukien edellä mainittu kaikkien liikennemoodien Green Deal tavoitteet , joissa edellytetään maantie rekka liikenne volyymien 75 % siirtoja raiteille ja vesille.

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu