Liikennepolitiikan kriisiytymisen merkit 19.04.2023

 Syvän hiljaisuuden vallitessa hallitusneuvottelujen sivujuonne on että  

liikennepoliittiset aiheet eivät ole saaneet tilaa ei hallitusneuvotteluja vetäviltä , ei sille vastanneiden puolueiden vastauksissa eikä median  kommenteissa.

Perussuomalaisilla kolme kynnyskysymystä, keskusta vastasi lähtevänsä oppositioon – lue kaikkien puolueiden vastaukset Orpon kysymyksiin (yle.fi)

Sivu 6 | 19.4.2023 | Helsingin Sanomat (hs.fi)

+++

Ainoa viite mitä liikenteeseen ja liikennepolittiiseen tilanteeseen tähän saakka hallitusmuodostajien taholta on otettu :

oli puolueiden vastaukissa viite ilmasto ja energia poliittisiin toteutuksiin niin maailman kuin EU tavoitteiden toteuttamisissa.

+++

Olisi mitä ilmeisintä kuitenkin paneutua pintaa syvemmälle liikenteen niin kustannuksiin valtiolle Koulutusesitys (sisavesi.fi)

kuin  ihan keveäänkiin  analyysiin Hallinnon tilanteesta maaliskuulta 2023 Maaliskuun 2023 yhteenveto – ”raideliikenne vaali-aiheena ” hässäkästä | Uusi Suomi Puheenvuoro

Koska tilanne on hyvin lähellä katastrofia miniminä se,  että  :

 Suomi on käytännössä  aika syvässä liikennepolittisessa kriisissä.

jossa suurinta osaa näyttelee vuonna 2010 aloitettu  :

 

Liikennerevoluutio

Jota Liikenneministeriön Vuonna 1987 valittu kansliapäällikkö Korpelan johdolla ” Suomi on Saari ” liikenne mallin ja liikennepoliittisen linja luoja aloitti   Hesari ampuu vanhoilla aseilla -mielipide sivu 29.1.2023 -liikenne infran kehittäminen | Uusi Suomi Puheenvuoro    Saimaan  laivaliikenteen volyymien siirroilla  raiteille ja rekka liikenteeseen -ja sitä jatkoi toinen pitkäaikainen kansliapäällikkö Pursiainen kahden ex pääministerin avustuksella  Aho-Lipponen liikennedoktriinit romuttuivat 24.2.2022 täydellisesti. | Uusi Suomi Puheenvuoro   aina  vuoteen 2021 saakka.

Pursiainen-Aho-Lipponen  saivat aikaan liikenneministeriön  vuonna 2010 organisaatiomuutoksen toteuttamisen , jossa käytännössä lopetettiin MKH ja Rautatiehallitukset ja samalla yksi  liikennemuoto alistettiin toiselle : eli Suomen sisävesiliikenteen kehittäminen oli mallina  Saksan ydinenergia tuotannon ja tutkimisen  lopettamisille jossa ei riitä toiminnan alas-ajo vaan sen lisäksi lopetetaan yliopisto tason tutkimusmäärärät ja virat.

Tämä toteutui Suomessa 100%  2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi)      . minkä takasi yhteistyö Sitran LVM välillä jotka tekivät edellä mainituille jo toteutetuille järjestelyille neljän liikennemuodon Suomi on Saari malliin perustuvat Liikennerevoluution eduskunnan hyväksyntään saakka.

Sillä  saatiin kansallinen poikkeamis oikeus virkamiesten rajata tutkimuksia ja tuloksia niin että EU tavoitteita ei tarvitse huomioida analyyseissä eikä tulosten tuottamisissa kuin poikettiin sekä kansainvälisistä että EU Transport modes (europa.eu)   liikennestrategia tavoitteista  -viiden liikennemuodon avulla toteutettavasta liikennejärjestelmästä-  Suomeen toteutettavaksi liikennerevoluutio nJulkaisuja_27-2011.pdf;sequence=1 (valtioneuvosto.fi)  .tavoittelemalla neljällä liikennemuodolla.

Jota Sitra vielä ohjasi eduskunnan hyväksymänä –  omilla liikennerevoluutiota edistävillä  korjauksillaan  – vielä  vuonna 2021 hyväksytyn  Liikenne 12 mukaisen toteutuksen parantamisiksi.   Sitran korjausliikkeet, raportti no 193 vs EU liikennestrategia ja vesiliikenne. | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

 

Liikennerevoluutio tilanne Huhtikuu 2023

Hallinto

                           LVM

Joulukuu 2021- Maaliskuu 2023

Suomessa rakennettiin maailman laivoista 0,3%  Suomen lipun alla liikkuva  laivasto käsittää 0,05% maailman tonnistosta UNCTADstat – Merenkulun profiili  :

                           Silti : LVM kampanjoi meriliikenteen kansainväliseen päätöksiin vaikuttavan kauppamerenkulun                       kaupallisten toimijoiden ja hallitusten välisen yhteistyöelimen johtoon pääsemiseksi .  Ministeri Harakka IMO:n yleiskokouksessa: neuvotteluita kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi tehostettava ja digitalisaatiota hyödynnettävä meriliikenteessä – Liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi)

ja

Ministeriö ja sen henkilöstö kampanjoi ja Esittää että vasta vuodesta 2021 aloittanut kansliapäällikkö siirtyisi IMO n johtoon Kansliapäällikkö Minna Kivimäki ehdolla IMO:n pääsihteeriksi (valtioneuvosto.fi)

Vastaavasti Merenkulun määritelmän mukainen   toinen osuus  Oikeustiede:merenkulku – Tieteen termipankki  Sisävesiliikenne ja sen kehittäminen on totaalisesti laiminlyöty . LVM ei ole katsonut tarpeelliseksi  liittyä , vaikka Suomessa on Euroopan km määräisesti laajin sisävesiväylästö – vastaavaan sisävesiliikenteen Euroopan järjestöön.   Membership | Inland Navigation Europe

 

Väylävirasto

Microsoft PowerPoint – organisaatio2023 (4).pptx (vayla.fi) teki 1.2.2023  organisaatiomuutoksen jossa se käytännössä heikensi neljällä liikennemuodolla toteutetun ”Liikenne 12” suunnitelman yksipuolista Suomi on Saari liikennemallin käytännön ylläpito ja kehittämis  työtä , erottamalla vesiliikenteen hallintoa meri ja sisävesiliikenteen henkilöstö ja nimistys muutoksilla .

Tarkoittaa että Liikennerevoluution  määritelmän mukaisesti toteutetussa jossa  ” Uudessa ajattelumallissa poliittinen päätöksenteko kohdistuu yksittäisten hankkeiden sijaan julkisin varoin tuotettavan palvelutason määrittelyyn, toimivuustakuuseen. Palvelutason toteuttamisessa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia keinoja ja teknologioita ja käyttäjä on mukana palveluiden suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä.”

jossa edelleenkin

Väylävirasto ”  vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta ” Väylänpidon perussuunnitelma – Väylävirasto (vayla.fi)

Käytännön tarkastelun tavoitteen onnistumisasteesta ja miten se vaikuttaa valtion talouteen voi tehdä mm seuraavasti:

Väylävirasto ilmoittaa nettisivuillaan että tavoittelee vuoden 2026 budjettiin :

Vesiväylien /sisävesi ja merilliikenne

hoitoon käyttöön, liikenne väylien korjauksiin  ja uuden suunnitteluun  yhteensä 39,5  miljoonaa euroa , vastaa noin 2468  euroa /km vesiväyliä -ilman jakoa sisävesi ja meriliikenne väyliin EU tavoitteisesti.

Maanteille vastaavat luvut ovat

578,9 miljoonaa euroa ja 8270 euro/km kun valtion maanteitä lasketaan olevan  70000km

Raiteille

joudutaan panostamaan vuosittain 392 miljoonaa euroa pelkästään raideliikenteen ylläpitoon kunnostukseen ja uuden suunnitteluun ,  mikä jaettuna 6000 kilometrille tekee huikeat 65 333 euroa jokaista ylläpidettävää  km kohden.

Huomioiden kaiken ylläolevan kysymys hallitusneuvottelijoille kuuluu:

Tahtooko seuraava hallituskin  jatkaa vuonna 2011 aloitettua liikennerevoluutiota, jossa tuloksena on edelleenkin lisääntyvä kustannus raideliikenteen mittavalla lisäpanostuksella liikennteen ylläpidon kannalta kalleimmalle liikennemuodolle 

Kysyttyjen kysymysten vastaamatta jääneitä osia (liikenne) hallitus neuvottelijoille. | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu