Liikennepolitiikan kriisiytymisen merkit 19.04.2023
Syvän hiljaisuuden vallitessa hallitusneuvottelujen sivujuonne on että
liikennepoliittiset aiheet eivät ole saaneet tilaa ei hallitusneuvotteluja vetäviltä , ei sille vastanneiden puolueiden vastauksissa eikä median kommenteissa.
Sivu 6 | 19.4.2023 | Helsingin Sanomat (hs.fi)
+++
Ainoa viite mitä liikenteeseen ja liikennepolittiiseen tilanteeseen tähän saakka hallitusmuodostajien taholta on otettu :
oli puolueiden vastaukissa viite ilmasto ja energia poliittisiin toteutuksiin niin maailman kuin EU tavoitteiden toteuttamisissa.
+++
Olisi mitä ilmeisintä kuitenkin paneutua pintaa syvemmälle liikenteen niin kustannuksiin valtiolle Koulutusesitys (sisavesi.fi)
kuin ihan keveäänkiin analyysiin Hallinnon tilanteesta maaliskuulta 2023 Maaliskuun 2023 yhteenveto – ”raideliikenne vaali-aiheena ” hässäkästä | Uusi Suomi Puheenvuoro
Koska tilanne on hyvin lähellä katastrofia miniminä se, että :
Suomi on käytännössä aika syvässä liikennepolittisessa kriisissä.
jossa suurinta osaa näyttelee vuonna 2010 aloitettu :
Liikennerevoluutio
Jota Liikenneministeriön Vuonna 1987 valittu kansliapäällikkö Korpelan johdolla ” Suomi on Saari ” liikenne mallin ja liikennepoliittisen linja luoja aloitti Hesari ampuu vanhoilla aseilla -mielipide sivu 29.1.2023 -liikenne infran kehittäminen | Uusi Suomi Puheenvuoro Saimaan laivaliikenteen volyymien siirroilla raiteille ja rekka liikenteeseen -ja sitä jatkoi toinen pitkäaikainen kansliapäällikkö Pursiainen kahden ex pääministerin avustuksella Aho-Lipponen liikennedoktriinit romuttuivat 24.2.2022 täydellisesti. | Uusi Suomi Puheenvuoro aina vuoteen 2021 saakka.
Pursiainen-Aho-Lipponen saivat aikaan liikenneministeriön vuonna 2010 organisaatiomuutoksen toteuttamisen , jossa käytännössä lopetettiin MKH ja Rautatiehallitukset ja samalla yksi liikennemuoto alistettiin toiselle : eli Suomen sisävesiliikenteen kehittäminen oli mallina Saksan ydinenergia tuotannon ja tutkimisen lopettamisille jossa ei riitä toiminnan alas-ajo vaan sen lisäksi lopetetaan yliopisto tason tutkimusmäärärät ja virat.
Tämä toteutui Suomessa 100% 2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi) . minkä takasi yhteistyö Sitran LVM välillä jotka tekivät edellä mainituille jo toteutetuille järjestelyille neljän liikennemuodon Suomi on Saari malliin perustuvat Liikennerevoluution eduskunnan hyväksyntään saakka.
Sillä saatiin kansallinen poikkeamis oikeus virkamiesten rajata tutkimuksia ja tuloksia niin että EU tavoitteita ei tarvitse huomioida analyyseissä eikä tulosten tuottamisissa kuin poikettiin sekä kansainvälisistä että EU Transport modes (europa.eu) liikennestrategia tavoitteista -viiden liikennemuodon avulla toteutettavasta liikennejärjestelmästä- Suomeen toteutettavaksi liikennerevoluutio nJulkaisuja_27-2011.pdf;sequence=1 (valtioneuvosto.fi) .tavoittelemalla neljällä liikennemuodolla.
Jota Sitra vielä ohjasi eduskunnan hyväksymänä – omilla liikennerevoluutiota edistävillä korjauksillaan – vielä vuonna 2021 hyväksytyn Liikenne 12 mukaisen toteutuksen parantamisiksi. Sitran korjausliikkeet, raportti no 193 vs EU liikennestrategia ja vesiliikenne. | Uusi Suomi Puheenvuoro
Liikennerevoluutio tilanne Huhtikuu 2023
Hallinto
LVM
Joulukuu 2021- Maaliskuu 2023
Suomessa rakennettiin maailman laivoista 0,3% Suomen lipun alla liikkuva laivasto käsittää 0,05% maailman tonnistosta UNCTADstat – Merenkulun profiili :
Silti : LVM kampanjoi meriliikenteen kansainväliseen päätöksiin vaikuttavan kauppamerenkulun kaupallisten toimijoiden ja hallitusten välisen yhteistyöelimen johtoon pääsemiseksi . Ministeri Harakka IMO:n yleiskokouksessa: neuvotteluita kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi tehostettava ja digitalisaatiota hyödynnettävä meriliikenteessä – Liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi)
ja
Ministeriö ja sen henkilöstö kampanjoi ja Esittää että vasta vuodesta 2021 aloittanut kansliapäällikkö siirtyisi IMO n johtoon Kansliapäällikkö Minna Kivimäki ehdolla IMO:n pääsihteeriksi (valtioneuvosto.fi)
Vastaavasti Merenkulun määritelmän mukainen toinen osuus Oikeustiede:merenkulku – Tieteen termipankki Sisävesiliikenne ja sen kehittäminen on totaalisesti laiminlyöty . LVM ei ole katsonut tarpeelliseksi liittyä , vaikka Suomessa on Euroopan km määräisesti laajin sisävesiväylästö – vastaavaan sisävesiliikenteen Euroopan järjestöön. Membership | Inland Navigation Europe
Väylävirasto
Microsoft PowerPoint – organisaatio2023 (4).pptx (vayla.fi) teki 1.2.2023 organisaatiomuutoksen jossa se käytännössä heikensi neljällä liikennemuodolla toteutetun ”Liikenne 12” suunnitelman yksipuolista Suomi on Saari liikennemallin käytännön ylläpito ja kehittämis työtä , erottamalla vesiliikenteen hallintoa meri ja sisävesiliikenteen henkilöstö ja nimistys muutoksilla .
Tarkoittaa että Liikennerevoluution määritelmän mukaisesti toteutetussa jossa ” Uudessa ajattelumallissa poliittinen päätöksenteko kohdistuu yksittäisten hankkeiden sijaan julkisin varoin tuotettavan palvelutason määrittelyyn, toimivuustakuuseen. Palvelutason toteuttamisessa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia keinoja ja teknologioita ja käyttäjä on mukana palveluiden suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä.”
jossa edelleenkin
Väylävirasto ” vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta ” Väylänpidon perussuunnitelma – Väylävirasto (vayla.fi)
Käytännön tarkastelun tavoitteen onnistumisasteesta ja miten se vaikuttaa valtion talouteen voi tehdä mm seuraavasti:
Väylävirasto ilmoittaa nettisivuillaan että tavoittelee vuoden 2026 budjettiin :
Vesiväylien /sisävesi ja merilliikenne
hoitoon käyttöön, liikenne väylien korjauksiin ja uuden suunnitteluun yhteensä 39,5 miljoonaa euroa , vastaa noin 2468 euroa /km vesiväyliä -ilman jakoa sisävesi ja meriliikenne väyliin EU tavoitteisesti.
Maanteille vastaavat luvut ovat
578,9 miljoonaa euroa ja 8270 euro/km kun valtion maanteitä lasketaan olevan 70000km
Raiteille
joudutaan panostamaan vuosittain 392 miljoonaa euroa pelkästään raideliikenteen ylläpitoon kunnostukseen ja uuden suunnitteluun , mikä jaettuna 6000 kilometrille tekee huikeat 65 333 euroa jokaista ylläpidettävää km kohden.
Huomioiden kaiken ylläolevan kysymys hallitusneuvottelijoille kuuluu:
Tahtooko seuraava hallituskin jatkaa vuonna 2011 aloitettua liikennerevoluutiota, jossa tuloksena on edelleenkin lisääntyvä kustannus raideliikenteen mittavalla lisäpanostuksella liikennteen ylläpidon kannalta kalleimmalle liikennemuodolle
https://lvm.fi/-/kansliapaallikko-minna-kivimaki-imo-vaikuttamismatkalle-lontooseen julkaistu tänään 19.04.2023
”Suomi tavoittelee IMO:n (International Maritime Organization) neuvoston jäsenyyttä vuosina 2024-2025. Lisäksi kansliapäällikkö Kivimäki on ehdolla IMO:n pääsihteeriksi.
– Merenkulku on suomalaisen yhteiskunnan ja kilpailukyvyn kannalta keskeisessä asemassa. IMO:lla on keskeinen rooli merenkulun kansainvälisten sääntöjen kehittämisessä. Suomi haluaa edistää kestävää ja turvallista merenkulkua ja siksi tavoittelemme IMO:n neuvoston jäsenyyttä, toteaa kansliapäällikkö Kivimäki. ”
vrt ylläolevaa blogin kohtaan LVM ..sisävesi ..
Ilmoita asiaton viesti