Liikennetutkimuksen uudet tuulet vai pelkkää sanahelinää ?

Liikenneministeriön uusi kansliapäällikkö kirjoittaa ensimmäisen bloginsa. Tiedon hyödyntäminen on virkatyön ytimessä – Impulssi (impulssilvm.fi)

Kansliapäällikkö Minna Kivimäki valittiin jatkamaan määräaikaisesti 1.6.2021-31.05.2026  LVM:n  pitkäaikaisen kansliapäällikön, Harri Pursiaisen (vv 2006-2021) työtä. LVM:n kansliapäällikön vaihtoviikot ovat alkaneet | Uusi Suomi Puheenvuoro

+++

Kansliapäällikkö nostaa tiedon hyödyntämisen pöydälle ensimmäisenä julkisena omana media -aiheenaan.

Eikä ilmeisestikään suotta – eikä eritysestikään tässä tapauksessa ole ”savua ilman tulta”

+++

otteita Minna Kivimäen blogista  

” Haasteenamme on tiedon analysointi, valinta, yhdistäminen ja hyödyntäminen sekä tähän tarvittavien menetelmien ja osaamisen kehittäminen.

vs Pursiaisen toiminta vv 2006 .2021

Edellisen kansliapäällikön toimesta tehtiin useita liikennepoliittisia selontekoja ja niiden toteuttamisiksi muokattiin hallintoa sekä kehitettiin valtavilla summilla infraa ,ensimmäinen, vuoden 2008 liikennepoliittinen selonteko tavoitteena 2030. Microsoft Word – Selonteko.doc (lvm.fi)  ks sivu 14 taulukko.

Pursiaisen aikana viisitoista vuotta keskiössä olivat valtakunnassa itse tuotetut arviot liikenneinfra muutostarpeista.

Näille arvioille ei tehty ja tehdyistä muista raporteista ”piilotettiin” ja jätettiin huomiotta niin EU  kuin IEA tavoitteet raskaan maantieliikenne volyymien siirto tarpeet ja niiden vaikutukset sekä energian kulutuksiin että   päästöjen pienentämisiin

Valtakunta oli ”onnellisesti ” aivopesty – neljällä liikennemuodolla,  jota  opetettiin uskontona ja jota vaadittiin ja muokattiin niin että virkamiehet, poliittiset päättäjät kuin media ja tiedemaailma toteuttivat niitä omissa maailmoissaan  erilaisin rahalla ja vallalla toteutettuina joita voidaan verrata ”lahjuksina ja kiristyksinä ”toimituksiin.  Heikot yritykset kuten liikenneministeri Risikon vuonna 2015 tekemä ehdotus kansainvälisten sopimusten muukaan Risikko: Liikenneinvestointien vaikutusarviointi uudistetaan – liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi) saattamisesta Suomalaiseen liikenne tutkimukseen on kaikunut kuuroille korville LVM:ssä , vaikka  Suomi on sitoutunut EU sopimuksiin ja siellä sovitussa liikennestrategiassa  raskaan maantieliikenne volyymien siirtoihin 50% osuudella. Valkoinen kirja 2011 | Liikkuvuus ja liikenne (europa.eu) 

Ja  tälläiset todella epä- tieteellisperustaiset LVM johdon ulostulot mediaan sallitaan .  ja ne ovat ikään kuin arkipäivää….  eivät saa aikaan keskustelua lainkaan ….vaan todella mennään sieltä missä aita on matalin

Tässä linkki Liikenneministeriön päällikkö: Verotuksella liikenteen päästöt nopeimmin kuriin, taloyhtiöt voisi velvoittaa rakentamaan sähköautojen latauspisteitä | Yle Uutiset | yle.fi   kun kansliapäällikkö julkistaa Ylessä että

”Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen kohdistuu pääasiassa henkilöautoiluun, koska siellä teknologiamuutoksia on helpointa tehdä, sanoo liikenneministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen.” ja tässä sen aikaiset huomiot  Ministeri Harakka ja Kansliapäällikkö Pursiaisen media testi uudelle ministerille ? | Uusi Suomi Puheenvuoro 

ja näillä perusteilla on jälleen tehty seuraava

Vuoden 2022 LVM budjetti 

Jossa  tätä liikennemuotosiirtymä mahdollisuutta ei sitten vieläkään ole otettu Kivimäenkään aikana esiin , sen teknisen vaikeusasteen takia ( ? )  eikä myöskään mahdollisuutta edelleen tutkita eikä oteta mukaan mihinkään analyysiin tai  tutkimuksiin…. siksikö että ne pidetiin pois julkisuudesta kokonaisuudessaan koko  15 vuoden Pursiaisen kansliapäällikkö ajan

Tästä syystäkö  ensi vuoden (2022)  liikennebudjetissa on aloitettu sekä  Fossiilisen tiekartan että Liikenne 12 toteuttaminen ilman EU liikennestrategia vaatimuksen huomioimista  raskaan maantieliikenne volyymin siirroista raiteille ja/tai sisävesiliikenteeseen Suomen neljä teemaa liikenteestä (FIT for 55) ja unohdetut vuoden 2011 EU liikennestrategiatavoitteet | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

Töitä tiedon siirtämisestä LVM:n toimintaan uudella kansliapäällikkö  Minna Kivimäelle… todella riittää … riittääkö kantti….ja poliittinen ja virkamiesten sisäinen moraali ja tuki  ?

+2
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu