Liikenteen avulla tapahtuva vihreän siirtymän talouskasvu Suomessa?

Hesari kiitos jälleen ja taas tämän päivän  14.8.2023 otsikosta pääkirjoitussivulla.

Ja uudelle suomelle siitä, että voin esittää julkiset kommenttini :

 

Suomessa vihreän siirtymän liikenne osuuden suurin julistus tapahtui vuonna 2011 kun EU liikennestrategia astui voimaan.

Sen tärkein kohta oli vaatimus vuodelle 2050 : liikennemuoto siirtojen toteuttaminen raskaan maantieliikenne volyymin osalta raiteille ja vesiliikenteeseen.

+++

Mitä tekee Suomi liikenteen osalta uusituvan energian ja liikenteen käyttämän energian vähentämiseksi:

.  Vuosi ennen em liikennestrategian voimaan astumista aloitetaan toteuttamaan liikennejärjestelmää neljällä liikennemuodolla, jolle eduskunta antaa suostumuksen ja hallinnon muutokset vastaavasti.

Tarkoitti ja tarkoittaa edelleen sitä, että Suomen vienti ja tuonti jätetiin pelkästään meriliikenteen tutkimuksilla ja tavoitteilla toteutettavaksi.  Lähimerenkulun ja sisävesiliikenteen tutkimukset lakkautettiin valtakunnan liikenne ja viestintäministeriöstä ja perustetiin Turkuun Brahea keskus toteuttamaan puutteellista merenkulun tutkimusta maahamme.
+++

Tarkoitti edelleen sitä, että jätetty  kaikki vaihtoehdot tutkimuksista pois joilla voitaisiin korvata maamme sisäisessä liikenteessä raskaan maantieliikenne volyymejä jokiemme ja vesistöjemme ympärivuotisella käytöllä

vaan olemme todistaneet viime viikolla, että tämä hallitus jatkaa faktisesti ex pääministerien Aho ja Lipponen slooittamaa    aho ja lipponen 2018 mielipide – Haku (bing.com)     ja jo   vuodesta 1990 toteutettua  – Suomi on Saari liikennemallin tukemista –  ilman vesiliikenne strategiaa, pelkällä meriliikenne strategialla, jonka kääntöpuoli on edelleen se, että se kasvattaa liikenteen  kokonais päästöjä ja energian kulutusta -puhumattakaan Sisämaan teollisuuden logistisista kustannuksista.   EU tukia liikenteen kehittämisiksi Suomesta on haettu/saatu  vv 2014-2022 alla olevan mukaisesti miljoonaa euroa _suluisssa hankemäärä.  sisävesihanke on EU yhteishanke, josta on EUn toimesta  jyvitetty osa Suomelle.

uuden Orpo – Purra hallituksen ensimmäinen suuri liikenteen rahallisten panostus virtojen ohjailu -väylämaksujen puolittaminen – on käytännössä alkanut  tästä ja noudattaa Suomi on saari ja sen LVM nimeä Liikenne 12  – EU tavoitteista riisuttua mallia.

Hallitus vahvistaa vientiteollisuuden kilpailukykyä puolittamalla väylämaksun pysyvästi vuodesta 2025 – Liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi)

:

toiminta tukee vuonna 2010 voimaan astunutta liikennerevoluutiota liikennerevoluutio suomessa alkaen 2010 – Haku (bing.com)    ja sen mukaisesti  aloitettua  neljän liikennemuodon ja erityisesti meriliikenteen tukien avulla toteutettua pelkkää Suomen sisäisen liikenteen rekka ja raideliikenne kuljetusten kehittämistä ilman EU tavoitteita ja vaihtoehtoa, jolla siirretään raskasta maantieliikenne volyymiä vesille.

+++

Liitteet ja viitteet:  

++++

++++

  • Kysy vielä jos epäilet kopio allaolevat kysymykset ja ota vastaus  bingistä tai googlen koneälyltä pohdittavaksesi. 
  1. mitä tuloksia on saatu raskaan maantieliikenne volyymien siirroissa vesiliikenteeseen EU vuoden 2011 liikennestrategian vuoteen 2050 asetetuista tavoitteista
  2. kuinka paljon raskaan maantieliikenne volyymien siirtoja on Suomessa toteutettu vv 2011-2023
  3. Miten raskaan maantieliikenteen volyymien siirto vesiliikenteeseen voisi vähentää energian kulutusta ja päästöjä Suomessa.
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu