Liikenteen avulla tapahtuva vihreän siirtymän talouskasvu Suomessa?
Hesari kiitos jälleen ja taas tämän päivän 14.8.2023 otsikosta pääkirjoitussivulla.
Ja uudelle suomelle siitä, että voin esittää julkiset kommenttini :
Suomessa vihreän siirtymän liikenne osuuden suurin julistus tapahtui vuonna 2011 kun EU liikennestrategia astui voimaan.
Sen tärkein kohta oli vaatimus vuodelle 2050 : liikennemuoto siirtojen toteuttaminen raskaan maantieliikenne volyymin osalta raiteille ja vesiliikenteeseen.
+++
Mitä tekee Suomi liikenteen osalta uusituvan energian ja liikenteen käyttämän energian vähentämiseksi:
. Vuosi ennen em liikennestrategian voimaan astumista aloitetaan toteuttamaan liikennejärjestelmää neljällä liikennemuodolla, jolle eduskunta antaa suostumuksen ja hallinnon muutokset vastaavasti.
Tarkoitti ja tarkoittaa edelleen sitä, että Suomen vienti ja tuonti jätetiin pelkästään meriliikenteen tutkimuksilla ja tavoitteilla toteutettavaksi. Lähimerenkulun ja sisävesiliikenteen tutkimukset lakkautettiin valtakunnan liikenne ja viestintäministeriöstä ja perustetiin Turkuun Brahea keskus toteuttamaan puutteellista merenkulun tutkimusta maahamme.
+++
Tarkoitti edelleen sitä, että jätetty kaikki vaihtoehdot tutkimuksista pois joilla voitaisiin korvata maamme sisäisessä liikenteessä raskaan maantieliikenne volyymejä jokiemme ja vesistöjemme ympärivuotisella käytöllä
vaan olemme todistaneet viime viikolla, että tämä hallitus jatkaa faktisesti ex pääministerien Aho ja Lipponen slooittamaa aho ja lipponen 2018 mielipide – Haku (bing.com) ja jo vuodesta 1990 toteutettua – Suomi on Saari liikennemallin tukemista – ilman vesiliikenne strategiaa, pelkällä meriliikenne strategialla, jonka kääntöpuoli on edelleen se, että se kasvattaa liikenteen kokonais päästöjä ja energian kulutusta -puhumattakaan Sisämaan teollisuuden logistisista kustannuksista. EU tukia liikenteen kehittämisiksi Suomesta on haettu/saatu vv 2014-2022 alla olevan mukaisesti miljoonaa euroa _suluisssa hankemäärä. sisävesihanke on EU yhteishanke, josta on EUn toimesta jyvitetty osa Suomelle.
uuden Orpo – Purra hallituksen ensimmäinen suuri liikenteen rahallisten panostus virtojen ohjailu -väylämaksujen puolittaminen – on käytännössä alkanut tästä ja noudattaa Suomi on saari ja sen LVM nimeä Liikenne 12 – EU tavoitteista riisuttua mallia.
:
toiminta tukee vuonna 2010 voimaan astunutta liikennerevoluutiota liikennerevoluutio suomessa alkaen 2010 – Haku (bing.com) ja sen mukaisesti aloitettua neljän liikennemuodon ja erityisesti meriliikenteen tukien avulla toteutettua pelkkää Suomen sisäisen liikenteen rekka ja raideliikenne kuljetusten kehittämistä ilman EU tavoitteita ja vaihtoehtoa, jolla siirretään raskasta maantieliikenne volyymiä vesille.
+++
Liitteet ja viitteet:
- 20 vuotta jatkunut tutkimus ja poliittinen kissanhännän veto väylämaksuista ja niiden alentamisista jatkuu edelleen Uusimmat julkaisut – Liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi) vs 3 pv (facebook.com) 6 pv (facebook.com)
++++
- Esimerkki liikenteessä käytettävän vetytalouden kehittämisestä Suomessa: Pelkkä vetytalous nykyisen liikenteen ja alue talouden eriarvoisuuskehittämisen muuttaja ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
++++
- Kysy vielä jos epäilet kopio allaolevat kysymykset ja ota vastaus bingistä tai googlen koneälyltä pohdittavaksesi.
- mitä tuloksia on saatu raskaan maantieliikenne volyymien siirroissa vesiliikenteeseen EU vuoden 2011 liikennestrategian vuoteen 2050 asetetuista tavoitteista
- kuinka paljon raskaan maantieliikenne volyymien siirtoja on Suomessa toteutettu vv 2011-2023
- Miten raskaan maantieliikenteen volyymien siirto vesiliikenteeseen voisi vähentää energian kulutusta ja päästöjä Suomessa.
Ei tarvinnut kauaa odottaa kun näkee yksipuolisesti henkilöliikenteen päästöistä media juttua. https://nakoislehti.hs.fi/1d2aef0d-32c6-45d5-aa86-1254bebabe6b/12
Yllämainitusta selviää miten paljon valtio tukee ja kehittää kallista energiaa paljon syövää rekka liikennettä jättämällä kaiken liikennemuoto siirto tavoitteen tutkimatta ,keskustelematta ja toteuttamatta. Median ystävällisellä avulla. sivut 6 ja 7 http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Saimaan kanavan korvaamisesta ei näy mitään merkkejä.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoittaisi että LVM:n tulisi avata tutkimukset koskemaan koko sisävesiliikenteen mahdollisuuksia korvata raskasta maantieliikennettä vesiliikenteelle. Ja sitähän on vältetty aina vuodesta 2007 alkaen kun sovittiin metsäteollisuuden alueellisesta hankintamonopolista Pekkarisen johtamassa KTM:ssä sivut 6 ja 8 http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/2.8-Suomen-Sis%C3%A4vesiliikenne-poliitisia-p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6ksi%C3%A4-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf
Ilmoita asiaton viesti
—
Ks. ”Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi väylämaksun puolituksen jatkamisesta”. Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/20587/2023
Vastausaika päättyy: 1.9.2023
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=f5630fde-5ef4-41b9-a5fe-6da79351686f
Ilmoita asiaton viesti
Työn alla on:
https://www.facebook.com/groups/584335666763574/posts/782462500284222/?__cft__%5B0%5D=AZV0CaS4hl3mDI7iLmo-Bc8oCdaL-CP7n4qPp7-KHjFSC0xfwMulpaYm5IPQDjKy7IUwUd48frtk0XOoXke5jWY-kxLMQTDRk-5kI3_EZR4SVM5imzyOs0vpo2ZjtiC9inbeI8m0CW3VXcj0a-dvz2aCicQP0FYDcoHlDuenRCQuIdO5CYPt6W1Ba20RwB4Pi3oPoNlG9vKIRIlza-JlKBzI&__tn__=%2CO%2CP-R
ja keskusteluakin käydään
https://www.facebook.com/groups/584335666763574/posts/780976810432791/?__cft__%5B0%5D=AZW-Ih1mkG2JxLlpvHxDP0TpN86OWrIItJntT_A9dH_EZZ9DCzsceGlzxUYNUJbphfxgenzCdsKf5_gUReSgfEfnGhJYUhePGSC5N71J1AHaw1KAMgM-fsKawEwc5GuMWYxe4W6q-lB8p6kHGoSZNcoxMaQglHYuHGQd38koR1F2mCaYA3R9LyN8heJ5JCI7iMkmLdyFf4zHvDVm38XaZsIj&__tn__=%2CO%2CP-R
Ilmoita asiaton viesti