Liikenteen energia säästöjen ja ilmasto päästöjen  tarkastuslista hallitusneuvottelijoille 2023

Päästö ja energia lähtöiset asiat  ovat eilen 16.5.2023  julkaistujen tietojen mukaan tulossa oleva hallitusneuvottelujen  ongelma.

++

Tässä yksinkertaistettu  tarkastuslista liikenteen osalta neuvottelijoille EU ssa sovitusta   viiden eri liikennemuodon muodostamasta kokonaisuudesta,

jossa on käytännössä vain yksi ongelma, mikä säteilee vaikutuksiaan niin energian kulutuksiin, päästöihin kuin alueelliseen saavutettavuuteen, ja faktisesti  teollisuuden sijoittumis päätöksiin.

+++

Hallitukset ovat vv 2010-2023  sopineet ja LVM  noudattanut aktiivisti toteutettuna , EU liikennestrategiasta poikkeavaa neljän

liikennemuodon avulla tutkittua ja suunniteltua  liikennepolitiikkaa , viiden liikennemuodon sijaan.

+++

 

Maantieliikenne käyttää noin 93% liikenteen energian kulutuksesta.

Henkilöliikenne ja kevyt liikenne 60% edellä mainitusta   

TOIMI

TILANNE HUOMIO
Biopoltto aineet työn alla/valtion toimet aloitettu
Sähköistäminen työn alla/valtion toimet aloitettu
Moottorien kehittäminen työn alla/valtion toimet aloitettu
Joukkoliikenteeseen siirtyminen työn alla/valtion toimet aloitettu
Kevyemmät autot työn alla/valtion toimet aloitettu
Polkupyöräily ja kävely

työn alla/valtion toimet aloitettu

 

Raskas tavara liikenne 40% liikenteen energia kulutuksesta.

TOIMI TILANNE HUOMIO
Akselipainojen nosto tehty 2013
Sähköistäminen ja muut energia muodot työn alla/valtion toimet aloitettu
 Logistiikan tehostaminen työn alla/valtion toimet aloitettu
 Liikennemuoto siirrot raiteille työn alla/valtion toimet aloitettu
 Liikennemuoto siirrot vesiliikenteeseen  ei aloitettu EU liikennestrategia vuodelta 2011 ja EU tilintarkastustuomioistuimen huomautus vuodelta 20156
Autojen runkopainojen vähentäminen jatkuva prosessi

Raideliikenne

TOIMI

TILANNE

HUOMIO

Akselipainojen nosto tehty 2013
Junien koon kasvattaminen tehty 2013
 Logistiikan tehostaminen työn alla/valtion toimet aloitettu
 Liikennemuoto siirtojen edellyttämä infra rakentaminen vastaanottamaan maantieliikenne volyymejä niin tavara kuin henkilöliikenteeseen     työn alla/valtion toimet aloitettu

Lentoliikenne

TOIMI TILANNE

HUOMIO

Sähköistys työn alla
Henkilö ja tavaraliikenne volyymien siirto nopeaan raideliikenteeseen työn alla

 

Meriliikenne

Meriliikenteen Lähimerenkulku ( rannikko ja itämeren liikenteet )  ja

Euroopan liikenne osuudet 

TOIMI TILANNE HUOMIO
Rikkidirektiivi tehty 2013
Sähköistäminen ja muut energia muodot työn alla/valtion toimet aloitettu
 Logistiikan tehostaminen rekka ja raide yhteyksien avulla jatkuva prosessi.
 Suora lähimeri liikenne ja yhteysliikenne eurooppaan ja euroopan liikenteen alusten kanssa  sisäliikenteen  avulla    ei aloitettu , ei tutkittu  Saimaan kanava liikenteen loputtua, tulee julki että muu sisävesialueen käytön  muut tukimukset lopetettu tai niitä ei ole edes aloitettu  ja kaikki hankkeet ovat haudatut  2000-2010 aikavälillä :    Pelkkä vetytalous nykyisen liikenteen ja alue talouden eriarvoisuuskehittämisen muuttaja ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
Alusten koon nostaminen ja alusten keventäminen jatkuva prosessi

 

 

Meriliikenteen  / Valtameriliikenne osuus

TOIMI TILANNE HUOMIO
Rikkidirektiivi tehty jatko työn alla
 Alusten koon nostaminen ja yhteistyö muun liikenteen osien kanssa  IMO johtoinen prosessi. jatkuva prosessi

 

 

 

 

Sisävesiliikenne

TOIMI

TILANNE

HUOMIO

Rikkidirektiivi tehty 2013
Sähköistäminen ja muut energia muodot työn alla muun meriliikenteen kanssa
 Logistiikan tehostaminen rekka ja raide yhteyksien avulla jatkuva prosessi.
  Liikennemuotosiirtojen tarvitsemat infra muutokset ja terminaalien rakentaminen    vastaanottamaan rekka liikenteen volyymejä  Hanketta ei ole toteutettu ja kaikki jatkotutkimukset ovat  keskeytetyt   

MKH esitti 6.5.2008 Sisävesiliikenne ja –väylät näkymät ja mahdollisuudet (sisavesi.fi)  ja valtioneuvosto samana vuonna Liikenne 2030. Suuret haasteet, uudet linjat – Valto (valtioneuvosto.fi)  liikenne volyymien kasvattamista.  Liikennerevoluutio 2010-2023 on poistanut sisävesiliikenteen tutkimukset ja kehittämisen kokonaan ´.  Toiminta on ollut EU tavoitteiden vastaista Vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen : Liikennerevoluution – mahalaskun merkit ? | Uusi Suomi Puheenvuoro

Alusten koon nostaminen ja alusten keventäminen jatkuva prosessi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu