Liikenteen turvallisuus, sen tutkiminen EU:ssa sovitun strategian valossa?

Jani Halme kirjoittaa tänään 30.12.2020 hyvin ja faktapitoisesti Ylen kolumnissa liikenteen turvallisuudesta.  https://yle.fi/uutiset/3-11615174

Suomessa on hänen mukaansa liikenteen turvallisuus hyvällä mallilla.

”Tutkimusten mukaan ….”  Jalankulkijat ovat huomioidut ….

++++

Onko kaikki mahdollinen kuitenkaan tehty?

Onko liikenneturvallisuutta, ilmasto tavoitteita energian säästöjä ja liikenne infra ratkaisuja mahdollista tutkia ja vertailla niistä tehtyjä suunnitelmia ja tehtäviä ratkaisuja mitenkään?

++++

Onko em.  tutkimuksia tai tavoitteita tavaraliikenteen osalta olemassa?

Keskustelua asiasta ei ole käyty lainkaan.

++++

No ei ilmeisesti ole tavoitteita eikä tutkimuksia Suomessa.

Mutta

Ruotsissa on yhdistetty kaikkeen liikenteen tutkimuksiin jo ministeriön puolelta kategorisesti vaihe: Modal shift tarkastelut.

Mitä se merkitsee?  Se merkitsee sitä, että arvioidaan myös mitä vaikuttaa tavaraliikenteessä, sama , jos henkilöliikenteessä siirrytään henkilö autoista linja autoihin ja juniin ja tehdään lähimatkat pyörillä ja kävellen. Tätä tutkitaan.

Mutta maassamme on ongelma sen suhteen, että maassamme ei todellakaan ole aloitettu vielä tutkia sitä, mitä merkitsee EU:ssa jo vuonna 2011 sovittu tavaraliikennetavoite siirtyä rekka autoista juniin ja vesiliikenteen pariin.

em. syystä kirjoitin Janille /Ylelle ja liikenteen kehittämisistä vastaaville valtion top-päättäjille kolumnin innoittamana seuraavan lyhyen viestin:

 

quote

Hieno blogi.  Jani Halmeen kolumni: Suomessa on erinomainen liikennekulttuuri   | Yle Uutiset | yle.fi

Asiaa.

Kuitenkin maamme hyvässä liikennekulttuurissamme on yksi asia-mikä tietoisesti tai tiedon puutteen takia vaivaa- myös kirjoittajaa ja tätäkin keskustelua….

Erityisesti, koska sen yhden pienen, mutta tärkeän asian varjolla pimitetään faktat, jotka sotivat yleistä mielipidettä, poliittisesti lobattua ja poliittisesti hyväksyttyä ja Suomeen valittua -Suomi on Saari – liikennejärjestelmämallia -vastaan.

Suomi on Saari malli  tarkoittaa mallia , jossa lähes kaikki kotimaan liikenne pyritään suorittamaan ja tapahtuu (<90%) pyörillä(kumi ja teräspyörät) jota käytännössä toteutettaessa ei kaikkien liikennemuotojen vaikutusta ilmastopäästöihin, infra kustannuksiin ja EU:ssa sovitun kestävän kehityksen mukaiseen liikennejärjestelmään siirtymistä tutkita lainkaan … tarkemmin tietoa  www.sisavesi.fi  ja http://sisavesiliitto.simplesite.com/445968775 ja myös Author: bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tutkimuksin voidaan osoittaa, että vaikutukset ulottuvat jopa liikenneturvallisuuteen saakka. Koulutusesitys (sisavesi.fi)

jossa sivulla 7/22 on huomioitu myös valtiolle aiheutuneet liikennetapaturma kustannukset, jotka pienenevät huomattavasti, mikäli rekka liikennettä vähennetään 50% eussa vuonna 2011 sovitun liikennestrategian mukaisesti .

Ja juuri tästä suuresta kokonaisuudesta on kyse, kun Suomessa on jätetty esim. vv 2011-2016 kokonaan tutkimatta em White paper 2011 | Mobility and Transport (europa.eu)  mukaisesti  tavoitteet Suomessa.   Lonkerot ulottuvat aina liikenteen tieturvallisuudesta aluesuunnitteluun laivanrakennusteollisuuteen ja meriliikenne strategiaan, joista esimerkit alla ja oheisissa liitteissä ja yhteenvedon omaisesti tutkimukset ja niiden vaikutukset Vesiliikenne 2000 luvulla (sisavesi.fi)  sivuilla 20,21 ja 35 /53

Veikko Hintsanen

unquote

 

 

www.sisavesi.fi

SISÄVESI ALUE – sisavesiliitto.simplesite.com

Author: bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu