LVM – Ministeriön kiireinen budjetti alkuviikko .

Ministeriössä on ollut kiireinen viikko:

-Ministeri etätöihin  https://www.lvm.fi/-/liikenne-ja-viestintaministeri-timo-harakka-etatoihin-1228686 ja takaisin https://www.lvm.fi/-/ministeri-harakan-koronatestitulos-negatiivinen-1228998

-Valtakunnallinen liikennejärjestelmä suunnitelma keskustelu   https://www.lvm.fi/-/valtakunnallisesta-liikennejarjestelmasuunnitelmasta-keskustellaan-16-syyskuuta-1228540

-Budjetti riihi /

— Saimaan kanavalle 13 miljoonaa ensi vuoden budjettiin. https://yle.fi/uutiset/3-11548089

— Miljoonia ropisee Keski Suomen liikenne yhteyksille (tieverkko ja raideliikenne) . https://yle.fi/uutiset/3-11547265

+++

Nämä kaikki yllä mainitut LVM:n tekemät budjetti rahoitus  valinnat liikennejärjestelmämme kehittämiseksi palvelevat selkeästi maahan valitun Suomi on Saari liikennemallin mukaista kehittämistä, jossa edelleen kehitetään maan sisällä raskaan maantieliikenteen ja raideliikenteen toiminta edellytyksiä valituilla Järvi Suomen alueilla – jättämällä sisä vesiliikenne kaiken kehittämis- arvioiden ja toimenpiteiden ulkopuolelle -Saimaan kanavaa lukuun ottamatta.

Saimaan alueen sisävesi vesiväylät (edustaa noin 10% valtakunnan sisävesialueesta) siitä Yle saa näyttävän artikkelin, jossa raapaistaan hieman nyt jo 10 vuotta poispidettyä EU:ssa sovittua tavoitetta siirtää suurin osa pitkän matkan rekka liikennettä raiteille ja vesille.

Toisaalta, kyseinen Ylen artikkeli oli siitä poikkeuksellinen siten, että siinä otettiin ensi kerran näyttävästi otsikkoon kirjoittaen huomioon EU ssa sovitut liikennepoliittiset tavoitteet vuoteen 2050 mennessä, eli rekka liikenteen kuljetettavien volyymien pienentämiseksi sisävesiliikenteen avulla. https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en .   LVM sai jo 13 miljoonan euron vuotuisilla panostuksilla todella suuren vaikutuksen ja kestävän kehityksen mukaisen lopputuleman Saimaan liikenteeseen. Mutta koko valtakunnan tason tavoitteessa  eli rekka liikenne volyymien siirroissa eu:ssa yhteisesti sovittujen tavoitteiden mukaisesti 75% pois maanteiltä,siinä ei ole edistytty koska se edellyttää mm tutkimuksia joita Suomen Sisävesiliitto on vasta ehdottanut ja on niitä aktiivisesti  ajamassa . http://sisavesiliitto.simplesite.com/445968775

+++

kirjoitin jokunen päivä sitten,  miten maamme vesiliikenteen automaatiota kehitetään yksipuolisesti pelkän meriliikenteen osalta.   https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/tyota-ja-tutkimusta-kansainvalista-meriliikenteen-muttei-kansallista-tyota-koko-vesiliikenteemme-automaatioksi/

Aihe oli mitä ilmeisimmin hyvinkin ajankohtainen, kun tänään 17.09.2020 LVM julkaisi impulssi blogissaan suuren selvityksen kansainvälisistä meriliikenteen automaatiokehittämistoimista, joita osin aloitetaan soveltaa ja edelleen kehittää myös Suomessa. https://impulssilvm.fi/2020/09/17/national-and-international-efforts-to-promote-the-automation-of-water-transport/

”Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee parhaillaan liikenteen automatisointia koskevaa lainsäädäntö- ja toimintasuunnitelmaa, joka kattaa kaikki liikennemuodot. Sen on tarkoitus valmistua vuoden 2020 aikana. ”

Impulssi blogin kirjoittajan ja koko LVM:n puute ja ongelma kyseistä automatisaatio toimintasuunnitelmaa tehtäessä on siinä,  että hän  kirjoittaa selkeästi-  ja LVM toimii aktiivisesti poliittiseen päätösten tekijäkuntaan ja mediaan vesiliikenteeseen kuuluvasta meriliikenteestä meriliikenne strategioissa esitettyjen tavoitteiden puolesta , ilman,  että valtakunnassa olisi tehty kyseistä vesiliikenne strategiaa,  puhumattakaan merenkulun -vesiliikenteen -toisen osan strategiasta -sisävesiliikenne strategiasta. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/vesiliikennestrategia-2014.pdf

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu