Maailman suurin yksittäinen kuljetusprojekti saatu päätökseen. Mitä opimme ?

 

Ilmeisesti ainakin sen, että mikään ei muutu (ei ainakaan nopeasti eikä helposti) Suomalaisessa liikennelogistiikassa ?

jossa -EU kestävän kehityksen tavoitteet ovat ”kevyttä kamaa” niin raideliikenne kuin rannikkosatamien etujen mukaisten takamaitten rahtien pitämisissä kumipyörillä ja rannikkosatamissa -sisävesien sijaan ….

+++

Maailman suurin (sisävesi) kuljetusprojekti

HaminaKotkan satama allekirjoitti vuonna 2016  sopimuksen satamatoiminnoista valtamerilaivauksille, joissa kuljetettava tavara puretaan, varastoidaan ja mahdollisine apu-tuotteen lisäarvotöineen siirretään valtamerilaivoista sisävesilaivoihin.  Moduulien koko oli juhlava  70x16x11 m ja yksittäinen paino 1500-1800 tonnia.

Projektiin otti osaa yhteensä 27 sisävesialusta välillä Hamina-Kazakhstan.

Investments at the Port of HaminaKotka for the large-scale Kazakhstan project will grow to almost 50 million euros | HaminaKotka

+++

Yle kertoi yhteenvedon aikoinaan sataman näkökulmasta.

Kerrostalon kokoisia osia aletaan viedä Suomen kautta idän öljykentille: ”Tätä kuljetusta seurataan joka puolella maailmaa” | Yle Uutiset | yle.fi

+++

Navigator lehti otti uutisen mukaan Saimaan liikenteen kehittämisiin

Vesitiellä ei ole liikenneruuhkaa ja kaikki on lähellä – Navigator Magazine

+++

Kymen sanomat toteaa 5.3.2021  että projekti  on saatu päätökseen etuajassa ja hyvin tuloksin.

Moduuleja kuljetettiin Haminasta Kazakstaniin jokilaivoilla ja proomuilla. Projektia varten satamaan rakennettiin kaksi uutta laituria. 

Haminan sataman jättiurakka on päättynyt reilusti etuajassa – Viimeinenkin Kazakstanin öljykentille kulkenut jättimoduuli on päätynyt määränpäähänsä | Paikalliset | Kymen Sanomat

+++

Kirjoitin aiheesta kesäkuussa 2019

 Suomi ja Volga – jokiliikenteen kehittäminen | Uusi Suomi Puheenvuoro, jossa esitin perusteita miksi Venäjän Suomen rekka liikennettä tulisi siirtää vesiliikenteeseen.

Samaan aikaan Suomessa aloitettiin liikennejärjestelmä suunnittelu –  Liikenne 12 projekti – josta puuttui sisävesiliikenne kehittäminen kokonaisuudessaan valtakunnan tasolla :

EI VOI OLLA TOTTA | Uusi Suomi Puheenvuoro

Ja lopputulos erityisesti  -se miten tuo liikenne 12 projekti sisävesien kehittämisten suhteen vietiin päätökseen puutteellisilla-virheellisillä viranomais tiedoilla -löytyy : https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/valtioneuvoston-faktantarkastus-pettanyt-virheita-19-yhdeksalla-sivulla/

+++

Yhteenveto

Markkinat etsivät parhaat saatavilla olevat tavat kuljettaa tavaroita paikasta toiseen.

Valtamerillä isot laivat. Keräily ja Jakeluliikenteessä liikenne alueen mahdollisuuksien mukaiset alukset.

Projekti kuljetukset voidaan hoitaa Suomen satamaan tulevien valtamerikelpoisten alusten kanssa yllämainituilla tavoilla.

Suuret Konttilaivat kuitenkin purjehtivat valtamerillä  – ei Itämerellä .

Tästä syystä Suomen tulisi mitä pikimmin tutkia mahdollisuudet siirtyä Itämeren maksilaivakoon etsimisistä optimilaivakokojen etsimisiin valtamerilaivojen Eurooppa hubien ja niiden takamaa- keräily-jakelu alueen sisällä.

Tarkoittaa Suomen kohdalla noin 30% viennin ja tuonnin osuuden (Järvi Suomen vaikutus alue) totaalista uudelleen arviointia em faktojen ja rekka liikenne volyymien siirtotavoitteiden (50% )  toteuttamistutkimusten osalta.  Joissa sisävesiväylästömme noin 8000 km käyttämätön osuus tulee uudelleen arvioida.

 

+2
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu