Maaliskuun 2023 yhteenveto – ”raideliikenne vaali-aiheena ” hässäkästä
Hässäkän käytännössä aloitti tammikuussa 2023 valtiovarainministeriön tekemä erillinen raideliikenne raportti https://vm.fi/-/suuret-raideliikennehankkeet-olisivat-huomattavia-investointeja-ja-niiden-vaikutukset-monipuolisia) ,
jossa valtiovarainministeriö arvostelee – ilman positiivisia ilmastovaikutuksia tehtävästä raide liikenteen suurimittakaavaisista investoinnista, mitkä käytännössä jäävät valtion budjetteja rasittavasksi jopa seuraaviksi 140 -300 vuodeksi-
hesarin artikkelit :;Raportti: Suomeen suunnitellut miljardiraiteet ovat taloudellisesti kannattamattomia – Kotimaa | HS.fi ja Raportti: Suomeen suunnitellut miljardiraiteet ovat taloudellisesti kannattamattomia – Kotimaa | HS.fi
VM ja Hesarin huomioita ei noteerata vaan kaikki poliittiset puolueet -keskustaa lukuun ottamatta https://www.sss.fi/2023/01/maakunnan-demarit-harmistuivat-saarikon-junalausunnoista-varsinaissuomalaisten-pitaisi-ajaa-alueen-hankkeita-yhdessa/
– ovat sitoutuneet seuraavassa hallituksessa toteuttamaan raideliikenteen rahoituksen myöntämistä ja raiteitten rakentamista : joista hiljaisin ei ole kokoomuksen Orpo ; ORPON KOKOOMUS, -LIIKENNE ,-TIEDE JA TUTKIMUS sekä niiden merkitys -SUOMEN TALOUTEEN | Uusi Suomi Puheenvuoro
Taustaa:
kaikki eduskunta puolueet ovat hyväksyneet- paitsi -SDP – koko 2010 luvun ajan pelkän raideliikenne -Suomi on Saari -liikennemallin, jossa neljällä liikennemuodolla-EU liikennestrategiassa sovitun viiden liikennemuodon sijaan hoidetaan liikenteen ja sen tarvitseman infran tutkiminen ja vaikutus arvioiden tuottamisen jotka ovat perusta valtion kokonaisvaltaisen liikennejärjestelmä kehittämiseen. Vesiliikenne 2000 luvulla (sisavesi.fi)
SDP muutti omaa poliittista tavoiteohjelmaansa vastaamaan tätä samaa LVM:n toteuttamaa neljän liikennemuodon liikennejärjestelmä tavoitteita vasta saatuaan liikenneministeri pestin 2020. sivu 96 liikenne. sdp-poliittinen-ohjelma-2020.pdf
Hässäkkä jatkuu ….
+++
maaliskuussa edelleen VM:n tuottamassa valtion talouden leikkausohjelmia esittelevässä raportissa: Valtiovarainministeriö julkisti listansa: Näitä leikkauksia ja veronkorotuksia tuleva hallitus voisi tehdä – Politiikka | HS.fi ehdotetaan vaihtoehdoiksi mm seuraavaa toimenpidettä
- Suurten ratahankkeiden suunnittelun keskeyttäminen ja hankeyhtiöiden purkaminen, kertaluontoisesti n. 240 milj. euroa koko julkista taloutta koskien. Lisäksi vältettäisiin hankkeiden rakentamisesta ja ylläpidosta aiheutuvat merkittävät julkiset kustannukset, arviolta n. 12 mrd. euroa.
Tästä vaihtoehdosta alkoi sitten varsinainen keskustelu.
niin mediassa kuin somessakin:
Otan esimerkiksi Turun sanomat mediavaikuttamis kanava esimerkiksi . koska TS on juuri se joka on pitänyt kovinta meteliä asiasta ja on lähes päivittäin julkaissut Turun alueen vaikuttaja yksilöiden haastatteluja raide liikenne hankkeen puolesta.
Tässä esimerkit jossa haastattelussa Orpo, Arve, Häkämies ,Aro, Leiwo, Orell, Ottavainen,ts påääkijroitus jne….
+++
Miten ollaan tähän raideliikenne häiriö tilanteeseen tultu
jossa maamme oloissa näinkin suuressa erimielisyydessä eletään hankkeessa, jossa käsitellään lähes Suomen vuoden valtion budjetin rahamäärää ja koko valtion nykyvelan suuruista lisävelan ottoa ,jonka maksaminen kestää pahimpien arvioiden mukaan jopa 300 vuotta.
Syy on yksinkertainen, kun katsoo vähän lähihistoriaa.
Tämä metsäteho Oy:n kuva selventää paljon.
Tuosta kuvasta näkyy selvästi se suurin ”syy” se on tietenkin tässä sininen osuuden loppuminen. Tarkoittaa että kuvan mukaisesti metsä raaka aine kuljetukset siirrettiin vesiliikenteestä rekka liikenteeseen. Ja samalla lopetettiin kaikki muu sisävesiliikenteen kehittämisvaihtoehtojen ja mahdollisen käytön tutkiminen, tukeminen sekä väylien ylläpito valtion toimesta
Käytännössä siirto tapahtui 40 vuoden ajanjaksolla vv 1950-1990 .
Siirto tarkoitti käytännössä sitä, että metsäteollisuus samalla luopui valtioon nähden kaikesta siihen asti tehdystä vesiliikenne- infra kehittämis investointien vaatimuksista tuhansien km pituisten väylästöjen ,satojen sulkujen ja kymmenien kanavien osalta koska sillä ei enää ollut niille käyttöä. Selvä juttu ,, no comments required.
Samalla valtio vapautti itsensä kaikesta sisävesiliikenteen tarvitsemasta ylläpito tarpeista ja korjausvelka arvioinneista kaikilta muilta osin paitsi Saimaan alueelta. Ja sen syväväylä osuudelta..
14.1-korjausvelka-määrittely-ja-mitä-sisävesiväylien-suhteen-ei-ole-tehty-.pdf (sisavesi.fi)
+++
Jolloin samalla , väylästöltään vaatimaton raideliikenne sai mahdollisuuden kaikkeen aikaisemmin tehtyyn vesiliikenne budjetteihin ja valtion niihin käyttämiin tutkimuksiin , varoihin ja liikenne infra- kehittämisiin.
Valtiovalta jätti tässä yhteydessä kaikki ehdotuksen sisävesiliikenteen kehittämisistä raideliikenteen rinnalle toteutumatta. Koska metsäteollisuuden katsottiin olevan ainoa sisävesiliikenteen tarvitsija. Työryhmä: Keiteleen kanavan parantaminen ei ajankohtaista – liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi) Nythän ei niin tarvitsisi olla koska konttiliikennettäkin voidaan sisävesillä ympärivuotisesti harjoittaa…ilman suuria satama investointeja. Lähilaitureissa joihin pääsee tavallisella kontti – kuorma autolla.
. Back to the future – www.sisavesiliitto.fi
+++
Tälle metsäteollisuuden kuljetustekniselle muutokselle, ja 90 luvulla aloitetulle uudelle raideliikenne kehittämiselle annettiin sitten hirmuinen ensimmäinen ”boosti” Neste Oy:n toimesta 1980/90 luvun vaihteessa, kun Neste älysi, että viherväittämä olisi hyvä keino saada ulkolaisten öljy yhtiöitten markkinoita itselle : Lopettamalla ulkolaisten yhtiöitten sisämaan myyntiin ulkoa suorilla laivakuljetuksilla tuomat volyymit Saimaalle.
ja Raade onnistui….niinkuin monessa muussakin laivaoperaatiossaan vuosien saatossa. Hatunnosto sille.
Uolevi Raade ja Saimaan kanava | Uusi Suomi Puheenvuoro
käytännössä hanketta vastusti lähes ainoana, ja tosi äänekkäästi – vihreä professori Susi Pulliainen eduskunnassa.
prof. kansaedustaja Pulliainen rehellisenä tiedemiehenä tiesi , että laiva on ympäristöystävällisin ja taloudellisin vaihtoehto ja hän esittikin vaihtoehdoksi raide ja maantiekuljetuksiin siirtymistä – laivojen tekniikan kehittämistä … mm kaksoispohja vaatimukset jne… se vaan ei mennyt läpi ja kuljetukset siirrettiin valtion tukimenettelyin raiteille ja rekoille. –
+++
Nyt noilla perusteilla , ja sillä , että valtakunnan voimatekijä Neste Oy avasi pelin …. pääministerien Ahon ja Lipposen oli hyvä jatkaa samalla mallilla. Ja hehän sen tekivät … aina 2010 luvun loppuun asti herrojen toimesta kesti raideliikenne kehittäminen , ensin pääministereinä ja sitten LVM:n konsultteina .
Josta, heillä yhteinen julistus hesarin mielipidesivuilla vuonna 2018., Julistus kertoo siitä ajatus mallista, miten tasavallassa on menty yhdessä poliittisin päätöksin ja konsultoinnein – Suomi on saari liikennemallilla, jossa pääosa yli 50% – askel askeleelta – valtion liikennebudjeteista siirrettiin raideliikenteen kehittämisiin. Josta nyt nautitaan…
Tähän siirtoon oleellisesti liittyi seuraavat askeleet ,jotka ovat yhä voimassa…ja joita noudatetaan.
TEN_T ensimmäiset liikenneverkko päätökset vuonna 1997 ,joissa sisävesiliikenteen alueellinen verkko jätettiin kehittämättä koska sitä ei katsottu tarvittavan em. metsäteollisuuden uusien tavoitteiden takia . Suomalaiset EU tavoitteista poikkeavat ratkaisut EU ssa sovittuun TEN_T liikenneverkkoon ja liikennejärjestelmäämme | Uusi Suomi Puheenvuoro
1990 luvun lopussa 2000 luvun alussa tehtiin raide ja rekka liikenne tarvetta suuresti lisäävä Helsingin Vuosaaren rakentamis päätös ,ilman liikennefaktisia tarpeita ja sisävesiväylän Kymi liikenneosuuden kehittämistä. 3.1 LIIKENNE VERKOT SUOMESSA JA NIIDEN KEHITTÄMINEN (sisavesi.fi)
vuoden 2007 metsäteollisuuden hankinta logistiikka monopolin ylläpito vaade yksinomaisen rekka ja raideliikenteen kehittämisvaateella sivu 6/11 2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi)
vuoden 2010 TEM ja LVM aluehallinnon uudistaminen jossa logistinen alueiden liikenne infran kehittämispainopiste siirrettiin raide ja maantieliikenteiden osalta alueille. Ja Sisävesiliikenteen kehittäminen ainoastaan Saimaalle ja keskushallinnolle. Samalla lopetetiin Järvi Suomen sisävesiliikenteen alueellisen saavutettavuuden tutkiminen valtion toimesta. sivu 8/11 2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi) . Ja aloitettiin meriliikenne säätöinen sisävesiliikenteen kehittäminen jota edelleen jatketaan eduskuntaa myöden , niin että tilastollisesti ja hallinnollisesti on yhdistetty ja sekoitettu määrätietoisesti tarvittavia osia kahdesta liikennemuodosta niin että voidaan tutkia kotimaan merenkulkua ja liikenteen raportointia sekä toimia liikenneinfra tutkimuksissa niin että asiantuntematon saa käsityksen, että toimitaan EU tavoitteisesti ,vaikka näin ei tapahdu. vaan toimitaan tietoisesti vastoin EU ssa sovittua toimintamallia. Lähes täydellinen ”rikos”- englanniksi- googlen koneälyllä | Uusi Suomi Puheenvuoro ja Koneälyn ”karua” kerrontaa …. | Uusi Suomi Puheenvuoro
vuoden 2011 EU liikennestrategia, siten että sitä aloitettiin ja on siitä lähtien tiukasti toteutettu pelkästään raide ja maantieliikenne osuuksilla sisämaan kuljetusten osalta – EU liikennestrategia, Eurostat ja LVM budjetti 2022 | Uusi Suomi Puheenvuoro
vuoden 2013 Itämeren laivaliikenteen rikkidirektiivi kompensaatio osoitettiin -ei sisävesi/suora järvi-itameri liikenteen kehittämisiin vaan – raide ja rekka liikenteen kehittämisiin sivu 5/11 . 2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi)
vuoden 2018 Aho & co visio 2050 neljälle liikennemuodolle tehty perus selvitys lvm tavoitteen asettelun perustaksi, mikä esitettiin poliittisesti valitulle parlamentaariselle liikennetyöryhmälle viimeistelemään Liikenne 12 liikennestrategia tavoitteet vuodelle 20230 ja edelleen.. LVM visio 2050 ja sen vesiliikennekommentit v 2017 – Sisävesi.fi (sisavesi.fi)
+++
Tällä kaikella on päästy tulokseen että meillä on tällä hetkellä -rekka kuljetusten osuus kotimaan osuudesta tavaraliikenteen viennissä ja tuonnissa noin 90%. Ja raideliikenne on voinut keskittyä henkilöliikenteen kehittämisiin .
Edelleen raideliikenteen kehittämistä edistää se että
- metsäteollisuus on jättänyt hankintamonopolikiimassaan kaiken sisävesiliikenne kehittämisen tekemättä Vaasan hallinto-oikeus (sisavesi.fi) vaan kehittää raide ja rekka liikennettä viennin ja tuonnin tueksi valtion satojen miljoonien tuella ja avulla Äänekosken liikenneyhteydet – Väylävirasto (vayla.fi) .
- Raide ja rekka liikenteellä voidaan pitää sisämaan suoralaivaliikenne pois . Järvi Suomen alueen vienti ja tuonti volyymi on noin 30% Suomen tuonnista ja viennistä. Sen vaikutus niin satamakaupunkien kehittämisiin olisi suuri ei ainoastaan laivaliikenteeseen nähden vaan myös siksi että Järvi Suomen teollisuus kykenisi aivan toisella tavoin kilpailemaan teollisuuden sijoituspaikolista uuden jopa 5 kertaa halvemman vienti ja tuonti liikenteen avulla. Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine
- RAil Baltica on edelleen ohjelmassa ja nämä nykyiset Suomen sisämaan raidejärjestelyt ovat edellytys raideliikenteen Helsinki Tallina yhteydelle jatkoliikenteen eurooppaan mahdollistamiseksi. Rail Baltica – Wikipedia johon Suomi on jo tehnyt investointeja ja sitoutunut.
Edellä mainittu kokonaisvaltainen suunnittelu ja toteuttaminen on sekä kiinteistö investoijien , maa- että kiinteistö rakentajien, kuin poliitikkojen yhteinen päämäärä ja tavoite ollut koko 2000 luvun jonka toteuttamis suunnitelmien kehittämistä eivät ole häirinneet eikä estäneet
- ei EU liikennestrategia tavoitteet liikenne muoto siirroista eikä
- suora laivaliikenteen kehittämisteknologian esiintulo 2000 luvulla
- eikä sisävesiliikenteen ympärivuotisen liikenteen mahdollisuus ja samalla
- ei sisävesi ja suoralaiva liikenteen ylivertainen ilmasto ,energia ja taloudellisuus rekka liikenteeseen verrattaessa.
- eikä valtion budjettien alijäämäisyydet – vaan suunnittelu jatkuu edelleen 300 vuoden investointi rajausten pelkkään raideliikenteeseen pidättäytymiseksi valtion päätösten avulla.
Kommentit (0)