Mediahallinnan osaajien(Valtioneuvosto ja Vesterbacka) esimerkki 25.11.2019 kuinka kaksi näennäisesti eri hanketta ajaa samaa tavoitetta

Kaksi ulostuloa Suomen tavaraliikenne infran kehittämistavoitteista kontekstina  ”Suomi on Saari” liikennemallin vaihtoehdoton edelleen kehittäminen .

Samasta aiheesta samana päivänä.

Eri kulmilta.

Sama lopputulema.

Ja -lopputulema koskettaa jokaista Suomalaista yhteensä  satojen miljoonien arvosta vuosittain ja yksittäisinä henkkeina kymmenien miljardien yksittäisten yritysten ja valtion investointeja, joilla on omat takaisinmaksu ja tuotto tavoitteensa. Maksaako käyttäjä vai veronmaksaja.  Siinä kysymys….

Median ”hiljaisuus” ja vaihtoehto kysymysten asettamattomuus logistisista ilmastotavoitteiden mukaisista tavaraliikenne infran kehittämis vaihtoehdoista on valitettavasti jätetty kaikesta tarkastelusta niin valtion kuin Vesterbackan toimesta yksipuoliseen käsittelyyn  tai kokonaan tietoisesti poisjätettyä- molemmissa tapauksissa.  Ja media ei niihin puutu.

1) Valtioneuvosto julkaisi tänään http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161886/VNTEAS_2019_61.pdf?sequence=1&isAllowed=y  johon kirjoitin omat kommenttini. edellisessä blogissani tänään.https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/matkustaja-laivojen-tuet-vs-tavarakaupan-viennin-ja-tuonnin-logistiset-vaihtoehdot-merenkulun-kokonaisvaltainen-kehittaminen/

2) Vesterbacka  https://yle.fi/uutiset/3-11068941  Tunneli rata ja sen avulla tehtävä tavaraliikenne eurooppaan. kommentit tässä.
+++

Tämä on selkeästi taistelu Suomen tavaraliikenteen kuljetusvaihto infan valitsemiseksi tavaraliikenteen vienti ja tuonti volyymeistä, jota on käyty vuodesta 2007 alkaen ,  sitä käydään nyt  rautatietunnelihankkeen lisäksi myös em Matkustajalaiva tuki rintamalla täysmääräisenä par aikaa.

Vesterbackan Raideliikenne hanke on erittäin suuresti kaikkea liikenne ilmasto ja energian tulevaisuuden liikennemalleja Suomessa säätelevä infra hanke. Sinä ratkaistaan mihin infra verkkoon Suomi panostaa. Ja mihin liikenne varat käytetään tulevaisuudessa. Jos kehitetään satojen miljardien raide hankkeita niin,  mikäli samalla kehitetään myös vesiliikenne hankkeita EU tavoitteiden mukaisesti,  niin on hyvin todennäköistä, että raideliikenne hankkeet jäävät hyvin vähälle tavaraliikenne käytölle .

Vai käykö jopa niin kuin 2010 luvun alussa Savonlinna – Huutokoski radalle ja Keitele Päijänne hankkeelle.  Keitele Päijänne vesiliikenne hanke kaadettiin 30 miljoonan euron takia ja samaan aikaan rakennetiin raideliikenne infra Huutokoski Savonlinna.  tulos https://yle.fi/uutiset/3-6147742  42 miljoonan rata jäi käyttöä vaille. Mutta sillä vältettiin sisävesiliikenne infran rakentaminen niin että maantieliikenteen siirtoja EU tavoitteiden mukaisesti vesiliikenteeseen ei tarvinnut aloittaa.  Ollaanko samassa tilanteessa.  Tehdään mitä tahansa että pysytään Suomi on Saari liikennemallissa.

Sen liikennemallin ylläpitoon tulee jälleen yksi uusi ongelma valtion ratkaistavaksi.  YVA menettelyt. Ja niistä sovitut proceduurit EU:ssa

Vesterbackan Infra hankkeen arviointi suoritetaan par aikaa YVA menettelyissä, joiden puutteellisista suorittamisista Suomi sai pari viikkoa sitten nootin.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/eun-tuomioistuimen-7-11-2019-tuomio-asia-c-280-18-suomen-oman-yva-lainsaadannon-valiton-tasmennystarve/ (katso myös kommentit) ja esimerkki virheellisesti hoidetusta YVA menettelystä  http://www.sisavesi.fi/?page_id=346  (puutteellinen YVA menettely)

Kun Uudenmaan arvio joskus tulevaisuudessa valmistuu, on mielenkiintoista arvioida hankkeen arviointi ottaen huomioon em Suomen saamat arviointi menettelyn saamat  huomautukset

erityisesti se miten  Uudenmaan ELY keskus on tulkinnut vaihtoehdot – molemmissa tapauksissa ei rakenneta tunnelia – ja vertaillut eri  tulevaisuuden mahdolliset ratkaisujen liikenteen energiakulutukset ja päästömäärät

Erityisesti kannattaisi Uudenmaan ELYN tulisi huomioida se, mitä Vesterbackan  yle- artikkelissaan mainitsemissa YVA menettelyissä kerrotaan hankkeen vaikutuksesta muuhun liikenteeseen….

niin että mm edellä kuvatut matkustaja laiva/ sisävesiliikenne kehittämiset(vuoteen 2050 mennessä) ja tavoitteet arvioidaan / EU liikennestrategian kehyksissä ja niiden mukaisesti kehitetyissä vaihtoehtoisissa  liikenneverkoissa ??

Sekin  on sitten tosi mielenkiintoista nähdä , miten Uudenmaan YVAssa arvioidaan raideliikenteen merkitys EU liikennestrategian tavoitteen osalta pienentää 50% maantieliikennettä siirtämällä sitä raide ja vesiliikenteeseen…… EU ilmasto ja energia tavoitteiden mukaisesti .

YVA menettelyihin ei mielestäni riitä se,  että kerrotaan lastien siirtyneen raideliikenteeseen …. vaan on otettava huomioon myös raideliikenteen lastaus ja purkaus faktat mitkä tulevat mitä todennäköisemmin olemaan ne  että Vesterbckan Tunneli hankkeessa Euroopasta tuleva ja sinne menevä raideliikenteen koko tavaravolyymi joudutaan uudelleen lastaamaan Helsingissä /tai Tallinnassa Eurooppa raideleveys raiteille ja vaunuille joko suomalaisista vaunuista tai kuorma autoista

Edellä mainittu fakta raideliikenne terminaaleissa Helsingissä /Espoossa/Vantaalla tulee tarkoittamaan käytännössä samaa, mitä Helsingin laivaliikenteen operatiivinen suoritus tällä hetkellä on (ellei muutoksia tehdä) . noin 80% siitä tulee ja menee satamista ja satamiin rekoilla…….

https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en,jolloin tavoite vähentää maantieliikennettä tulevilla liikenneinfra investoinnella on heitetty romukoppaan….pysyvästi…?

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu