Mediassa viikonlopun ja alkuviikon ydin: Hesari syöttää vääriä ja Iltalehti lyö hutin.
Liikennejärjestelmä kehittäminen ja siinä vaikuttavat poliittiset päättäjät ja heidän toimintansa on mediassa otettu viikonlopun ja tämän alkuviikon vahvasti näkyväksi aiheeksi.
Olisiko taustalla vaikuttamassa se, että Valtioneuvosto nimesi Liikennejärjestelmän 12 vuotisen parlamentaarisesti sovitun suunnitelman tämän hallituskauden muutostarpeita tuottamaan kansanedustajista muodostuvan työryhmänMinisteri Ranne johtamaan Liikenne 12 -suunnitelman päivitystä tukevaa parlamentaarista työryhmää (valtioneuvosto.fi) ,jota liikenneministeri vetää ?
Se miten paljon ”syötöissä ja hutilyönneissä” on median omaa tarkoituksellisuutta, jolla rakennetaan liikenteen medioinnin avulla saman viraston myöntämien mediatukimäärärahojen omaa saamismahdollisuutta, sen saa arvioida jokainen itse. Valtioneuvosto antoi asetuksen mediatuesta – Liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi)
Hesarin viikonlopun syötöt tässä:
Ja
Iltalehden huti tässä:
Puhutaan aidan seipäistä… kun pitäisi puhua pellon tuottavuudesta.
Tarkoittaa että
Artikkeleista käy ilmi, että Lehdistö on valinnut Suomessa vuonna 2010 valitun EU liikennestrategia vastaisen suunnittelu kokonaisuuden edelleen puoltamisen ja Suomalaisen liikennejärjestelmän rakentamisen neljällä liikennemuodolla toimintamallikseen siten, että nytkin tällä hallituskaudella rannikko alueita(tässä Pohjanmaa ja Varsinais-Suomi) kehitetään vähintään 3 miljardin lisämäärärahoilla, vuosittaisten noin 1,5 miljardin lisäksi – pelkästään meri, raide ja maantieliikenne infroihin panostamalla ja koko sisämaa aluetta pidetään ja kehitetään rannikoiden takamaa alueina jättämällä Euroopan laajin sisävesiliikenne alue sisävesilaivaliikenteen avulla tuotettavaksi EU liikennestrategiassa edellytetyn suoravienti ja tuonti mahdollisuuden ulkopuolella.
Puhumattakaan Järvi Suomen sisäisen maantieliikenne voluumien siirroista vesiliikenteeseen.
Tähän EU liikennestrategia vastaiseen kehittämiseen on ympätty – eduskunnan hyväksynnällä – mukaan niin EU tukijärjestelmän puutteellinen käyttö, alueellisen saavutettavuuden puutteellinen TEN_T liikenneverkkokehittäminen, kuin ELY aluekehittämishallinto organisaatio malli ja niille valitut liikennekehittämis vastuut kuin valtion budjettien rahoitus takamaa alueina EU ssa käytetyn viiden sijaan.
Ja tämän kaiken kruunaa sitten EU tilintarkastustuomioistuimen ilmoittamien EU säännösten toteuttamisten ja suositusten vastainen liikennejärjestelmä suunnittelu ja kehittäminen
++++
Lisätietoa väitteistä
jolla on päästetty maamme liikennejärjestelmä kehittäminen tähän tilanteeseen:
Valtakunnan tason liikennejärjestelmä kehittäminen vaikuttaa hyvin moneen asiaan. Meillä se vaan valitettavasti on ollut hyvin kokonaisvaltaista, rannikkoseutujen teollisteknistä edistämistä tarvittavan infran rakentamisen lisäksi
Kun sisävesiliikenteen kehittämisestä päätettiin jättää EU tavoitteet tutkimatta ja toteuttamatta liikennemuotosiirtojen osalta. Samaan aikaan 2010 luvulla eduskunnan talousvaliokunta suunnitteli ja pyysi lausuntoja telakkateollisuuden tulevaisuuden mahdollisuuksista maassamme.
Yksi pyydetty raportti tässä:
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/TALOUSVALIOKUNTA-0730-8.02.2013.pdf
josta ote lausunnosta sivulta 6
”Kotka ja/tai Rauma uusi osa – klusteri (= se kumpaan valinta kohdistuu) .
Saa vastaavan kohtelun valtion kehittämishankkeille resursseja myönnettäessä. Tuleva klusteri rakentuu jo aikaisimmin emaileissani talousvaliokunnan jäsenille kuvaamallani telakkateollisuus aloitukselle”
+++
+++
https://ls24.fi/uutiset/suomalaisten-sotalaivojen-rakentaminen-raumalla-saa-jatkoa
Rauma voitti telakka kisat meriliikenteen osalta ja sisävesilaivojen rakentamisiin ei tukea annettu valtion toimesta, eikä myöskään 30 miljoonan euron siltojen nostoja Keitele Päijänteellä tehty, http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.2-Sis%C3%A4vesiliikenne-ja-v%C3%A4yl%C3%A4t.pdf joiden avulla EU liikennestrategiaa olisi aloitettu toteuttamaan myös Suomessa meidän mahtavilla 8000 km sisävesilaivaliikenteen väylillä, joilla olisi hyvin korvattu raskaan maantieliikenne volyymin aiheuttamia nyt havaittuja kestävän kehityksen vastaisia tuotoksia-joista korjausvelka on kasaantunut .
Ilmoita asiaton viesti
Jos vertaa yleä hesariin ja iltalehteen niin yle soittaa rumpua vielä hurjemmalla tahdilla : laskin elokuun jälkeen 24 artikkelia huonoista silloista ympärimaata ,joista on tehty omia juttujaan…. ilman mitään muuta kuin rahoituksen saamistarkoituksessa – https://yle.fi/aihe/t/18-220423 niin ei ole sitten ihme jos Kauppalehdessä kirjoitetaan luonnollisena asiana että sahanpuruista tehtävän bioenergia tehtaan paikka ei ole raaka aine hankinta alueen maantieteellisillä logistisella keskuksella vaan hankinta puoli ympyrä alueen kehälla. Syy tähän on pelkästään em liikennepolitiikka. Josta hyvä esimerkki on Keitele Kanava korjaukset 90 luvulla . Itse kanavaväylät ja sulut mahdollistavat jopa 115 metriset rahti alukset Keitele Päijänteelle, kolme siltaa jätettiin estämään rahtilaivaliikenne. Ja Vuosaaren menevä rekka ja raideliikenne väyliä Äänekoskelta paranneltiin 160 miljoonan euron budjetilla, heti sen jälkeen (2016) kun Jyväskylän energian tarvitsema 30 miljoona siltojen korotuksiin oli tyrmätty 2010) , ja Jyväskylän 2-4 miljoonan m3 vuotuiset hake ja turve kuljetus tarpeet oli voitu jätettää rekka ja raide kuljetusten varaan….
Ilmoita asiaton viesti