Merivoimien tilaus huolestuttavasti viivästynyt . Valikoituja syitä ja vaihtoehtoja jatkotoimenpiteistä vastaavasta – kauan sitten

Hesari tuo esille merivoimien tilauksessa ilmenneet ongelmat.

Suomen historian suurimpien sotalaivojen rakentaminen on ajautunut ongelmiin, eikä nopeita ratkaisuja ole – Politiikka | HS.fi

Ne ongelmat eivät tietenkään ole uusia eikä mitenkään epätavanomaisia toimitusprojekteissa.

Mutta jotkut piirteet- jonkun jo aiemmin tehdyn projektin kanssa samanlaatuisia ja  saattavat viitata tietynlaisiin tyypillisiin ongelmiin sekä tilaaja – että toimittaja päässä .  Ja mikäli molemmat -sekä tilaajapään että toimittajan puutteet ovat olemassa niin riski kustannusten kasvusta ja toimitusviiveistä kasvavat ja jossain ne tulevat niin suuriksi että hanke kaatuu… esimerkkivertauskuvaus   alla vs. Rauman rautalaivat  – keissi,

+++

Olin vv 97-98 Lissnaven telakalla yhdysvaltalaisen öljynporausyhtiön suunnittelu ja telakan töitten valvontatiimissä valvomassa ja raportoimassa suunnittelun etenemistä laivakonversiossa .
Konversiota ei koskaan toteutettu koska suunnittelu prosessi karkasi käsistä jo konversion ensimmäiseen vaiheeseen jossa tehtiin aluksen uuteen käyttöön tarpeettomien osien purkua samaan aikaan kun suunniteltiin uutta.

+++

Lähtökohta Lissnavessa oli aivan sama mitä Raumalla nyt 

Poliittisilla päätöksillä saatu tilaus molemmilla telakoilla, joilla ei mitään kokemusta eikä telalla kokenutta suunnittelu eikä rakentamis henkilöstöä tilattavan tuotteesta (sotalaiva/öljynporaus aluksesta)

+++

Lisnavessa EU järjestämä tilaus ja EU:n tuet tilauksen ja sen saamisen takana.
Suomessa puolustusvoimat tilaajana ja valtio ja Rauman kaupunki takaajana ja telakan ylös nostajana.

Lisnavessa tilaus koski kymmenen 150-200 000 tonnisen bulk aluksen muuttamista öljynporaustutkimusaluksiksi. Alusten turvallisuus speccia muutettiin kesken tilauksen
Raumalla tilaus koski neljää korvettia jotka muutettiin kesken tilauksen fregattiluokkaan.

+++

Hankkeen suunnittelussa molemmilla omat ongelmansa’
Lisnavessa suurimmaksi ongelmaksi kompastukseksi muodostui juuri suunnitteluun tehdyt muutokset jossa yhden paikan muuttaminen vaikutus useisiin kymmeniin muihin toimintoihin ja sitten vielä suunnittelun hajauttaminen fyysisesti kolmeen eri maahan jolla pyrittiin edesauttamaan telakan puuttuvaa tietotaitoa ja resurssointia.

++

Ehdittiin tilata jo suunnitteluvaiheessa, silloin Wärtsilän tehtaalta suurin yksittäinen laivakone tilaus (30 konetta a 7000 hv) josta ensimmäiset ehdittiin vastaanottaa …
No, sopimusteksti edellytti 450 päivän suoritusta kun muutoksen tekemisten ja niistä johtuvien dokumentti muutosten takia 4 kertaa siirrettiin niin päädyttiin 722 päivän suunnittelu ajanjaksoon,, jossa edelleen alkoi tulla viivytyksiä niin siinä vaiheessa tilaaja perui tilaus peruttiin jota sitten arbitraatiossa käsiteltiin.

Tein kaksi kuukautta kyseisiä arbitraatio dokumentaatiota Lontoossa ja Houstonissa.

Lähtösopimustaso  vs  saavutettu taso , muutospyyntö keissit määrät ja laadut tilaajalta vs  telakan toimet uusi aikataulu ja uuden dokumentaation tarve sekä  mahdollisuus sen toimittamiseen…..aikajanalle S curve muodossa.

Rauma pika analyysi :

lehtitietojen perusteella muutettiin tilaus käytännössä ”korvetit fregatiksi ” kesken suunnittelun …. Ja telakka tekee ensimmäistä sotalaiva tilaustaan.

Otaksun että ensin on tehty vanhan suunnittelun perusteella jatkettua korvettia aina fregatiksi asti vaihe vaiheelta, jossa muutoksia pyrittiin tekemään taloudellisesti…. Ja tuloksena mielettömästi lisääntynyt yksityiskohtien muutostarve ….josta syystä aikataulu keskustelut jatkuvat ja kovenevat tilaajan ja toimittajan välillä. Epävarmuudet sekä suunnittelupuolella että tilaajalla kasvavat.. luottamus häviää ja

Vaikka tavoite on lisävoimien avulla auttaa niin , tällaisissa (multi)miljardi projekteissa ,kesken suunnittelun tuodut lisävoimat jo muutettuun projektiin ovat oman telakka kokemukseni mukaan ongelmallisia,

Ei ihan ydinvoima suunnittelun viivästystasoa mutta huomattavaa kuitenkin….

Saa nähdä miten asia etenee…. Seurataan.,..

Opetus kahdenkymmenen vuoden takaa oli minulle :

”Mitä vähemmän muutoksia alkuperäiseen suunnitelmaan sitä  parempi….”

+1
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu