Mikä on rekkavolyymisiirtojen vesille ja raiteille kokonaistavoite ja strategia toteuttamiseksi, ministeri Harakka.

Ministeri Harakka toi 16.09.2019 ilmoituksellaan kolme lisäystä vuoden 2021 liikenneinfran rakentamisbudjettiin.

Se sisälsi hallitusohjelmassakin mainitun Saimaan kanavan sulkujen pidennyksen ja Saimaan vedenkorkeuden noston.

Yle uutisoi heti tuoreeltaan että kyseiset toimet, jotka aloitetaan vuoden 2021 budjetin 13 miljoonan euron rahoituksella, mahdollistavat  noin 90 000 rekan kuormat maanteiltä.

https://yle.fi/uutiset/3-11548089.

+++

EU tavoite on siirtää 75% maanteitten (ei lyhyitten matkojen osalta) raskaasta liikenteestä vesille ja raiteille.

Nyt kymmenen vuotta alkuperäisen tavoitteen (vuonna 2011 n50%) asettamisen jälkeen, kun nyt vuonna 2021 otetaan ensimmäinen askel kyseiseen suuntaan, voidaan hyvällä syyllä kysyä: ”Mikä on suunnitelma tästä tavoitteesta mikä on rautateitten osuus ja mikä vesiteitten osuus. Missä suunnitelma ja aikataulu kyseisistä siirtotavoitteista? ”  Vielä on tosin aikaa, kun tavoite on asetettu yhteisesti sopien EU:ssa vuoteen 2050

+++

Meillä on maantie ja raideliikenne tavoitteet asetettu.
Niissä ei kuitenkaan ole vielä parlamentaarisen liikennejärjestelmä suunnittelun mukaan otettu keskusteluun ja suunnittelun alle kyseisiä tavoitteita.  Ja tavoite maanteitten ja raideliikenteen osalta on asetettu kyseisissä työryhmissä  +- 0 hiilidioksiid päästöjen ja energian säästöjen suhteen

Miksiköhän näin?  https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/liikenne-12-vaikutus-arvion-kuulemistilaisuus-16-17-2020/

+++

Kun maassa suoritettiin vuonna 2011 hieman yli 14 miljardia tonnikm niillä matkoilla joista EU:ssa on sovittu siirrot raiteille ja vesille, niin karkean laskun mukaan kyseinen tekee noin 565 000 rekkalastia a 80 tonnia, joista tulisi siirtää vesille ja raiteille 75%.

Nyt puhutaan 1/6 osasta silloin asetetusta tavoitteesta nykytavoitteen mukaisesti .  Ja meillä on nyt kymmenen vuotta menty täysin vastakkaiseen suuntaan ja tietoisesti kasvatettu rekka liikenne volyymejä niin että ne viime vuonna olivat samoilla matkoilla jo 597 000 rekka lastillista. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/tie-raide-vai-sisavesiliikennevaylat-valtion-saastojen-kohteena-vuonna-2021/

+++

Mielestäni ei ole oikein, että tehdään suuria kauaskantoisia valtiollisia päätöksiä ilman strategiaa ja kokonaissuunnitelmaa ,erityisesti liikenteen ja sen infran rakentamisen kohdalla.

Mikä on kokonaistavoite näinkin suuressa asiassa kuin 600 000 rekka lastin optimointi ja vertailu siirtämisistä raiteille ja vesille.

Raide suunnitelmat ovat olemassa.  Ja niiden yhteenvetona on +1 0 taso rekka liikenteen volyymien siirroissa edellä mainitussa parlamentaarisessa 12 seuraavan vuoden liikennejärjestelmä suunnittelussa.

Eli mikäli tavoite ei muutu niin vesiliikenteen tavoite osuuden toteuttamisiin tarvitaan täysin uusi vesiliikenne strategia, jossa kaikki kolme liikennöitävää vesistöä tulee huomioida.

Alustava suunnitelma tästä mallista keskustelun ja päätösten pohjaksi on esitetty tehtäväksi Suomen Sisävesiliiton ja kolmen yliopiston toimesta. http://sisavesiliitto.simplesite.com/445968775 

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu