Ministeri Harakan teesit (20.09.2021) ja tulevan digiyhteiskunnan ministeriöt

 

 

Ministeri Harakka, johtaa liikenne ja viestintäministeriötä. Eilen 20.09.2021 Ministeri piti avaus /linjaus puheen liikenne ja viestintäfoorumissa.

+++

Data datan louhinta tarkoittaa menetelmiä, joilla pyritään oleellisen tiedon löytämiseen suurista tietomassoista.(wikipedia)

+++

Ministeri Harakan Data on ehtymätön luonnonvara myös vähäpäästöisessä tulevaisuudessa – Impulssi (impulssilvm.fi) oma puhe eilisessä liikenne ja viestintäministeriön kokouksessa oli esimerkki juuri valtavan tietomäärän sisällyttämisestä yhteen puheeseen:

Sosialistinen ja kommunistinen markkina-kapitalismin historia, poliittiset ja datayhteiskunnan tavoitteet niin liikenteen kehittämisistä kuin LVM: n ajamasta kotimaisesta raideliikenteeseen perustuvasta tavaraliikenteestä tietoyhteiskunnassa, kaikki yllämainittu oli tietoisesti laitettu päällekkäin ja lomittain niin maailman kuin EU digi/data yhteiskunta tavoitteiden sisään oivallisesti louhien ne tiedot ja tavoitteet ,  jotka sopivat aiheeseen ja omiin tavoitteisiin.

Puhe

oli selkeä osoitus siitä, että nyt on jälleen samoin kuin kymmenen vuotta sitten otettu vahvasti LVM: ssä esiin digi yhteiskunnan kehittäminen ( liikenne tavoitteiden toteuttamisen helpottamisiksi?)

Silloin kymmenen vuotta sitten nostetiin puheenaiheeksi  vahvasti LVM:n lanseeraamaa liikenteen ja yhteiskunnan digi  revoluutiota Tutuhesa: Liikenteen tulevaisuus

ja taustalla aloitettiin valmistelemaan todellista revoluutiota jossa käytännössä aloitettiin hyvin yksipuoliset liikenteen tiedon tuottaminen ja louhiminen.

Havainto on tutkimuksiin perustuen, http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/2.8-Suomen-Sis%C3%A4vesiliikenne-poliitisia-p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6ksi%C3%A4-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf   että LVM budjetit ja  panokset voitiin asettaa (vv 2011-2021 )  kymmeneksi vuodeksi yksipuolisesti raide ja maantieliikenne kehittämisiin.

Tuloksena yksipuoliset  bioenergia-, auto-, , nykyraide-,  ja eriasteiset  sähköistämis- hankkeet, joiden erityisesti raideliikenne infrassa tehtävien mittakaava suuruuden  takia,  niitä ei voitu ratkaista LVM:n / valtion omalla rahoituksella .

Vaan avuksi huudettiin /ehken jopa tavalla tai toisella pakottamiseksikin kutsuttavilla toimenpiteillä, joilla saatiin  maakunnat ja rataosuuden kunnat mukaan investointeihin.

Investoinnit , jotka jo aloitettiin 2021 –  ilman tutkimuksia tai vertailuja EU:ssa sovittuihin maantieliikenne volyymien liikennemuotoiirtovaatimuksiin ja  EU tavoitteisiin sopivilla vesiliikenteemme antamilla ja mahdollistamilla vaihtoehdoilla, jotka mm VTT on todennut käyttökelpoisiksi  jo yli vuosikymmen sitten….

Eli LVM itse on aktiivinen datalouhija, ja tiedon tuottaja, joka kaivaa dataa ei EU liikennesopimusten vaan kansallisesti lobattujen kuten raideliikenne tavoitteiden toteuttamisiksi. Jossa LVM  sumeilematta käyttää arvovaltaansa sekä maakuntiin kuntiin että mediaan tavoitteidensa toteuttamisiin. Tekijä: bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro

Jää vaan jäljelle kysymys mikä on ollut päässä jo pitkän aikaa…

 

Olisiko aika erottaa nuo kaksi toistaan;  vahvasti toistensa tavoitteita,  tarpeettomasti ja häiritsevästi keskenään sekoittavaa ja siten sotkevaa ministeriötä 

Liikenne omaksi ministeriökseen, mikä käsittelee liikennettä ja liikenneinfraa viiden EU ssa sovitun liikennemuodon mukaisesti ,ei neljän + viestinnän mikä luetaan virheellisesti viidenneksi liikennemuodoksi LVM tavoitteiden mukaisesti –  nyt.

ja

Viestintä ja Digiministeriö omakseen, mihin kootaan kaikkien ministeriöiden viestintä ja digi asiat…yhden katon alle.

 

+1
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu