Ministeri Harakka mihin on häivytetty jo vuosikymmenen ajan tavaraliikenteen   ” Modal shift ” arviot tutkimuksista ja raporteista ?

Viite: ministeri Harakan blogi tänään : https://impulssilvm.fi/2020/10/06/faktojen-paiva/ 

+++

Ymmärrän tavaraliikenteen  ”Modal shift” arviot kuuluvan kaikkiin kestävän kehityksen liikennemallia etsivien perustyökaluiksi kuuluviksi:

EU: ssa kyseiset modal shift arviot tehtiin vuonna 2011 niin että edellytettiin jäsenvaltioiden arvioivan miten paljon rekka-liikennettä voidaan siirtää raiteille ja vesille.  EU asiantuntijoihin tukeutuen laitettiin yhteiseksi tavoitteeksi 50% ,  Vuonna 2019 tavoite nostettiin 75% ,  mm Eu tilintarkastustuomioistuin on huomauttanut toteutuksen jättämisestä   jäsenvaltioita jo vuonna 2015 https://www.eca.europa.eu/lists/ecadocuments/insr15_01/insr15_01_fi.pdf 

EU tavoitteiden toteuttamisiksi tavaraliikenne maanteillä jaettiin viiteen eri ryhmään- Jakelu ja keräily lyhyt alle 150 km ; keskipitkä 151-299´km pitkä 300-999 km ja ylipitkä yli n1000km .   joiden avulla voidaan tehdä tarkempaa analyysiä millä liikenne ryhmällä on mitäkin volyymiä ja mitkä mahdollisuudet ”modal shiftiin” EU tavoitteiden toteuttamisissa.

+++

Meillä LVM on tuottanut dataa jo vuosikymmenen EU liikennestrategian toteuttamista  kyseiseen raportointiin

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/7731525/KS-DK-16-001-EN-N.pdf/cc2b4de7-146c-4254-9521-dcbd6e6fafa6   sivu 108

Meillä vaan ei ole tehty asian tutkimiseksi mitään

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/sanna-marin-tahtoo-edelleen-ratkaista-pelkkien-raideinvestointien-avulla-upmn-ja-muun-metsateollisuuden-logistiset-ongelmat/

+++

Vaan LVM ja ministerit kiihtyvään tahtiin etsivät vaihtoehtoja, nyt jo näköjään jopa päivittäin siitä, miten Suomessa valittua EU:ssa sovitun vastaista liikennepoliittista linjaa voidaan puolustaa.

+++

Tämän päivän Impulssi blogissaan ministeri Harakka toteaa puolueettomasta tieteellisestä Aalto yliopiston  tutkimuksesta :

” On tärkeää ymmärtää, että tänään julkistetut vaikutusten arvioinnit eivät ole yhtä kuin hallituksen esitys. Eivätkä ne ole edes päätöksenteon valmistelua, vaan riippumattomien tutkijoiden huolellista analyysiä.”

ja

”Fossiilittoman liikenteen tiekartta valmistellaan nyt julkistetun ja jo aiemmin tuotetun tiedon pohjalta”

lopuksi:

”Lähikuukausina poliittiset päättäjät arvioivat tiekartan toimenpidekokonaisuutta huolellisesti.”

+++

Aiemmin eli eilen 5.10.2020 ministeri totesi : ”Kuljetuskäytävät ovat valitut” jota kommentoin, sillä, että yksi kuljetusväylä puuttuu arvioista : https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/ministeri-harakka-ja-kuljetuskaytavat-lvmn-impulssi-blogi-5-10-2020/

+++

Nyt ja jo AIEMMIN LVM;N esiintuodussa kalvosarjassa mm 25.05.2020,  tiekartasta päättäville LVM on tuonut esiin Ruotsissa arvioihin mukaan otetut ”Modal shift” vaihtoehdon tuomat tulokset . https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/d99a3ae3-b7f9-49df-afd2-c8f2efd3dc1d/5c893e81-6c93-44ff-894d-c60024d174cd/MUISTIO_20200528130201.pdf  EU :ssa sovitun mukaisesti tutkittu ja analysoitu sivut 22-45.

Meillä Suomen vaihtoehtoon tätä ”Modal shift” vaihtoehtoa  on tutkittu maamme noin 8000 sisävesiväylä km osalta vasta noin 10% (Saimaan syväväylä)

Miksihän…. ?

Luulisi olevan kiinnostava vaihtoehto vs  Ruotsi jossa on vain murto osa sisävesiä ,siellä tuetaan jo rekka liikenne volyymien siirtoja vesille.

++

Ministeri Harakan tänään blogissa – ylistämä tutkimus ja em LVM taustatutkimuskalvot (ks.kuva yllä) ei tutki ”modal shift” Suomi – vaihtoehtoa laisinkaan , vaan   tukevat yksipuolisesti  ainoastaan Suomi on Saari” liikennemallia niin tutkimuksin kuin pelkin kannattaja lobbarien lausunnoilla kyseisen Suomi on Saari liikennemallin -ilman sisävesiliikenne vaihtoehtoa

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu