Minne viedään ja miten ?

Eilen kansanedustaja Jani Mäkelä tuskaili raideliikenneinfran vievän kaiken rahan ja huomion Suomen liikennepolitiikassa.

Samaan aikaan Yle levitti tietoa niin uutisissa kuin verkossa : https://yle.fi/uutiset/3-11002071 uudesta Kotkan jättisellulaiturista.

On mielenkiintoista havaita että Kotka yrittää. Helsinki tekee ja koko valtakunta kärsii vallitsevan Suomi on Saari liikennemallin vahvistamisesta.

++++

Helsingin satamaliikennettä  on kasvatettu virheellisten lähtötietojen perusteella noin 30-50% liian suureksi muun Suomesta Helsinkiin johtavien ylimääräisten liikenneverkko – panostusten ja kehittämisen avulla, jota edelleen suunnitellaan satojen miljardien arvoisten raideliikenne panostusten kehittämisideoilla. ja Satama toimintojen keskittämisillä unohtaen EU liikennestrategia velvoitteen maantieliikennevolyymien siirroista vesiliikenteeseen.

+++
Kotkan sataman viimeinen yritys UPM:n kanssa -on jälleen malli em Suomi on Saari liikennemallin yksipuolisesta kehittämisestä , josta tietoa levitetään ilman vaihtoehtoja.

Kotka on todella optimistinen panostaessaan uuteen syvälaituriin.
Oheinen taulukko vienti ja tuontimaista selittää päinvastaiseksi  kaiken oleellisen .

Suomen vienti ja tuonti tapahtuu pääasiassa Eurooppaan. Ja sinne ei tarvita 15 000 kontin kertalastauksen mahdollistavia aluksia .

Eikö em takia tulisi valtakunnan tasolla etsiä keinoja siihen miten tuo liikenne hoidetaan harjoitetaan parhaiten, kestävän kehityksen ja mm EU:ssa sovittujen sopimusten periaatteita noudattaen. ( https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en ) Ja tätä ei ole vielä otettu Suomen liikenneväylä kehittämis agendoihin ei valtiotasolla parlamentaarinen komitea on pohjustettu tutkimaan vain nykymallia jossa sisävesiliikenne mahdollisuutta ei ole mukana (https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/277775-ei-voi-olla-totta/

Eli Kotka on todella  optimistinen siitä, että se saa Venäjän transitista edelleen lisäpotkua suur alusten lasteihin ja niiden Kotka käyntien mahdollistamisiin Kotkassa.

Hyvä niin.

Euroopan – erityisesti Keski Euroopan jokiliikenteen mahdollistavat ja siihen  liikenteeseen tehokkaimmat laivat itämerelä ovat juuri Ylen artikkelisssa mainitut ja ylläkuvatut , reilut sadan metrin pituiset alukset, joiden lastaus ja purkaus paikat tulisi olla Kotkan ja Helsingin sijaan olla Kouvolan, Jämsän Tampereen ,Jyväskylän Lappeenrannan ,Tampereen Lahden , Kuopion ja Savonlinnan alueiden pienlaiturt joissa ei tarvita satamainfraa lainkaan vaan modernit liikenne suunnitelmat ja ohjaukset uusien sisävesialusten ja rekka liikenteen välille. http://www.sisavesi.fi/?page_id=258

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta mm. Tuotanto ja jakelu maantielogistiikan johto tehtävissä, Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksessa, Hamina Kotka alueen transit toiminnoissa ja sisävesiliikenteen tutkijana ja kehittäjänä, lastintarkastajana ja elektroniikka romu keräys logistiikan aloittajana Suomessa. www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu