Missä olet ja minne menet Suomen Liikennejärjestelmä ja Hallinto – osa 4

Hesari toteaa    Sivu 4 | 13.5.2023 | Helsingin Sanomat (hs.fi), pääkirjoituksessaan tänään Orpon  työllisyys lupauksista , että niiden toteuttamisiin -lehden mukaan – tarvitaan ihmettä .

Lehti muistuttaa

 

Mielenkiintoista on sekin, että hallitukset, hallitusneuvottelijat ja media vuodesta 2011 alkaen eivät ole seuranneet eivätkä verranneet  lainkaan ,toimia EU tavoitteisiin sitä,  mitä  ministeriö on saanut aikaan tehneet ,tuottaneet  siihen mitä EU ssa  on sovittu    liikenteen osalta

Vaan ovat toimineet niin, että viidestä EU ssa sovitusta liikennemuodoista 

1  Raide liikenne jyllää 100 miljardin suunnittelupöydillä olevilla hankkeilla.

2 Tiestön korjausvelasta huolehditaan  ja lobataan jatkuvasti – niin LVM kuin maakunta ja kunta tasolla

3  Meriliikenteen maailmanlaajuiseen vaikuttamiseen pyritään LVM:n toimesta vahvalla lobbauksella ja media tiedottamisilla.

4  Lentoliikenteen keulakuva Finnair on valtion yhtiö -omistajat panostavat ja pitävät huolta yhtiöstä ja sen kansallisista mahdollisuuksista ja ylläpidosta.

ja

5  Sisävesiliikenne on poistettu itsenäisten liikennemuotojen listalta hallitusten ohjelmista ja ministeriöiden ja aluehallinan toimista ja  henkilöstöstä. vuoden 2010 aloitetussa liikennerevoluutiossa  Liikennerevoluutio – Sitra   toimintamalli mikä nyt 2023 julkisuuteen saatettujen tietojen mukaan kärsii huomattavaa ”verenvähyyttä” ,  jonka  ilmeisesti vain Väylävirasto on havainnut vasta  Saimaan kanavan sulkeuduttua :  Vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen : Liikennerevoluution – mahalaskun merkit ? | Uusi Suomi Puheenvuoro

+++

Sisävesiliikenteen lobbareita ei ole .  Sen  varmisti mm  Navigator lehti artikkelissaan   Vesitiepäivä 2023: Vesikuljetukset kasvavat mutta transito tuskin elpyy – Navigator Magazine  jossa käsitellään ja kerrotaan miten  nykymerenkulun väyläverkon lobbarit käsittelevät  kehittämisaiheita, täysin  liikennerevoluution mukaisesti,  vuoden 2010 hengessä ja meriliikenteen tiedoin, tavoittein  ja menetelmin.

+++

EU Suomi – sisävesiväylästö kilometrein( 8000km )  mitaten suurin valtio,  jossa sisävesiliikenteen alueellisen saavutettavuuden sisäinen TEN_T verkko on edelleen rakentamatta ja sisävesien  ainoa ydinväylästön suora yhteys Eurooppaan –  Saimaan kanava on kiinni.

Syy puutteisiin on hyvin yksinkertainen : Valtio on harjoittanut  yksittäisten yritysten ja teollisuuden haarojen monopoli asemien ylläpitämiseksi  EU  liikennestrategiasta ja TEN_T direktiivistä  poikkeavaa liikennejärjestelmä tutkimusta ,kehittämistä ja ylläpitoa , vuodesta 1997 alkaen

Yllämainittuun vedoten voitaisiin sanoa, että on aika pahasti valtiotasolla menty laittamaan  ” Pää pensaaseen  ” ja sisävesiliikenteen ruumis jätetty näkyviin  selkäpuolelta.

sisävesi tilanne raportti toukokuu 2023   word tallenne

pdf tallenne:  sisävesi tilanne raportti toukokuu 2023

 

niin tämä kirjoitus oli neljäs muistus Orpon tulevalla hallitukselle liikennepolitiikasta, josta ollaan niin valtion hallinnossa ,poliittisissa parlamentaarisissa päätöksissä , ja mediassa – ihan hiljaa kuka mistäkin syystä, tässä linkit kolmeen aikaisempaan :

  1. ORPON KOKOOMUS, -LIIKENNE ,-TIEDE JA TUTKIMUS sekä niiden merkitys -SUOMEN TALOUTEEN | Uusi Suomi Puheenvuoro
  2. Taikureiksiko Orpo ja Valtonen aikovat -Yle/Taloussanomat /Hesari ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
  3. ’Orpon uudistukset ja virkamiehet -ilman lobbareita. -aamu 4.5.2023 | Uusi Suomi Puheenvuoro

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu