Mitä hallitus tarkoittaa hyväksyessään ”periaatteessa”1.2.2024 – hallitusohjelman vastaiset EU tavoitteet ?
kun se julistaa suurin kirjaimin, että :
”Valtioneuvosto kannattaa komission tavoitetta yhdistettyjen kuljetusten lisäämisestä”
jossa todetaan että
”Ehdotuksen pääasiallisena tavoitteena on lisätä rautatie-, lähimerenkulku- ja sisävesiliikenteen osuutta tavaraliikenteessä. Samalla tavoitteena on vähentää tavaraliikenteen ulkoisia kustannuksia ja energiankulutusta. ”
Tämän toteuttaminen käytäntöön tulee olemaan kivuliasta mm seuraavista syistä´´
- koska valtio on jo vuonna 1990 aloittanut poliittiset toimenpiteet, joilla tuetaan sisävesilaivoilta volyymien siirtoja raiteille ja vesille, ja sama trendi edelleen jatkuu. Uolevi Raade ja Saimaan kanava | Uusi Suomi Puheenvuoro
- koska valtio jätti sisävesien alueellisen saavutettavuuden liikenneverkon pois sen liikenne suunnitteluistaan jo vuonna 1997,josta syystä Suomesta puuttuu alueellisen saavutettavuuden sisävesiliikenne verkko on vain kolme erillistä sisävesi liikenneväylästöä joista millään ei ole EU ssa sovitun tavoitteen mukaista lähimeriliikennekosketusta. Raiteille , Maanteille ja Merisatamille tehty TEN_T – tarkoittaa Järvi Suomen takamaa alueiden laajentumista ja surkastumista. | Uusi Suomi Puheenvuoro
- koska valtio vv 1997-2018 rakensi ja kehitti Vuosaaren sataman, josta valtion tietoisilla liikennepoliittisilla toimilla tehtiin – vastoin voimassa olevia liikennemaantiedon faktoja ja taloudellisen logistiikan laskelmia – valtakunnan suurin tavaraliikenne satama, koska laskelmat voitiin perustaa -ilman kritiikkiä ja EU tavoitteita – pelkästään raide ja maantieliikenne volyymien sisämaan kuljetuksiin. 3.1 LIIKENNE VERKOT SUOMESSA JA NIIDEN KEHITTÄMINEN (sisavesi.fi) ja Kotkan satama ja sisävesiliikenne (sisavesi.fi)
- Koska valtio vuonna 2010 muutti oman liikenne hallinnon ja liikenne infra tavoitteiden tutkimisen , kehittämisen ja raportoinnin perustat niin että sisävesi ja lähimerenkulku tavoitteet voitiin toteuttaa pelkän meriliikenne tavoitteiden sivutuotteena. Vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen : Liikennerevoluution – mahalaskun merkit ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
- Koska nykyisen voimassa olevan Liikenne 12 perustat ovat vuoden 2010 liikennerevoluution ansiosta pelkkiä poliittisia tavoitteita ja koska niistä puuttuu kokonaisuudessaan sisävesi ja lähimerenkulun tutkimus kehittäminen ja kokonaisvaltaisen viiden liikennemuodon avulla toteutetun liikenteen ja liikenne infran hyötylaskelmat ja vaikutus arvio tiedot. Kommentit raporttiin : Veikko Hintsanen (sisavesi.fi) Virheellisten sisävesiliikenne tietojen määrä oli tarkastuksessa 19 virhettä. Valtioneuvoston faktantarkastus pettänyt; virheitä 19- yhdeksällä sivulla. | Uusi Suomi Puheenvuoro
- Koska nykyisen hallituksen perustiedoissa, joilla hallitus on muodostanut omat tavoitteensa ”Liikenne 12 ” perusteisesti ´lisäten sisävesien meriliikenne tavoitteita virhemäärä Liikenne 12 perustasoon on lähes tuplaantunut ollen hallitusohjelmassa 30 kohdan mittainen , jotka kaikki vaikuttavat haitallisesti tavoitteeseen jossa pyritään kasvattamaan sisävesiliikenteen osuutta.Liikenne 12 suunnitelmassa vuonna 2021 oli vain 19 virhettä, nyt puutteellisia kohtia 2023 liikenteen osalta Hallituspaperissa on 30 kohtaa | Uusi Suomi Puheenvuoro
yllä tärkeimmät syyt, miksi hallituksella tulee olemaan kaksi mahdollisuutta.
AA ) joko se hiljaisesti antaa toimeksi annon uudelle työryhmälle, joka ei saa raporttia tehdyksi hallitukauden aikana ja asia sisävesi- ja lähimerenkulun tavaraliikenne osuuksien kasvattamista ei tutkita sen enempää ja hallitus jatkaa jo vuonna 1990 valittua linjaa …. jossa rekka liikenteen 90% tavaraliikuttamis volyymiin ei puututa ,
tai
BB) Hallitus edellyttää Liikenne 12 työryhmän käsittelevän tavoitteen mukaiset muutokset uuteen, seuraavan 12 vuoden Liikenne 12 työn alla olevaan parlamentaarisesti eduskunnassa hyväksyttävään suunnitteeluun.
Tarkastin eiliset ja tämän päivän kello 06_40 mennessä julkaistut liikenne uutiset
Yle https://haku.yle.fi/?page=1&query=liikenne 3 artikkelia liikenteestä
ja Hs https://www.hs.fi/haku/?query=liikenne&category=kaikki&period=whenever&order=new 20 uutista liikenteestä.
Hallituksen todella käänteentekevä, radikaali päätös / viittaus sisävesi /lähimeri liikenteiden kehittämiseksi ei ylittänyt uutiskynnystä, kummassakaan valtakunnan päämediassa.
Eli arvauksena, ja johtopäätöksenä median hiljaisuus ilmaisee sen, että blogissa mainitun kohdan
AA) valintaa edesautetaan median taholta maksimaalisesti ja mitään hallituksen linja muutosta ei ole odotettavissa, ellei eduskunta ja erityisesti Järvi Suomen kansanedustajat ”radikalisoidu” vaatimaan hyötyanalyysien ja vaikutus arvioiden tekemistä Liikenne 12 järjestelmään – EU liikennestrategia tavoitteisesti sisävesi ja lähimeriliikenne tavoitteen huomioiden , vuonna 2010 eduskunnassa hyväksytyn liikennerevoluutiomallin sijaan.
Ilmoita asiaton viesti