Mitä tarkoittaa, että hallitus linjasi kantojaan EU:n meriliikennepakettiin 24.8.2023
Hallitus hyväksyi LVM:n muotoileman tekstin meriliikennepaketista, seuraavasti
Hallitus linjasi kantojaan meriliikennepakettiin – Liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi)
”Meriliikennepaketin tavoitteena on varmistaa, että EU:n merenkulkuala toimii tarkoituksenmukaisesti ja pääsee sille asetettuihin tavoitteisiin. Yhdessä nämä ehdotukset muodostavat perustan, joka tähtää meriliikenteen ja -kuljetusten tehokkuuteen, kestävyyteen ja turvallisuuteen EU:n vesillä ja sen ulkopuolella kansalaisten, rannikkoyhteisöjen, meriympäristön ja terveiden valtamerten hyväksi”
+++
Voidaksemme ymmärtää merenkulkualan tämänhetkisen poliittisesti hyväksytyn kokonaisuuden, meidän tulee muistaa, että Eduskunta on hyväksynyt 14.2.2022 merenkulun toisen liikennemuodon -sisävesiliikenteen kehittämisen pelkästään meriliikenteen visioilla ja säännöksillä tapahtuvaksi; jopa hyväksymällä sen ja jopa tietäen että
”Esimerkiksi Suomen sisävesiväylät eivät ole suoraan yhteydessä minkään toisen jäsenvaltion vesiväyläverkostoon. ”
josta 22.02.2022 -noin viikkoa myöhemmin selvisi, että valitun linjan mukaisesti kehitetyn Suomen kauppamerenkulun väylät eivät ole yhdistetty enää miltään osin liikenteellisessä yhteydessä meriliikenteeseen. Silti eduskunnan tahtotila, edellisenä syksynä annetuista selvityksistä huolimatta pysyi LVM:n ehdottamassa kannassa, että
” Suomi pyrkii vahvasti siihen, että Suomen sisävesiliikenteessä voitaisiin soveltaa jatkossakin merenkulun kanssa yhteneväisiä sääntöjä”
Mikäli em 14.2.2023 eduskunnan liikenne ja viestivaliokunnan päätöstä, meriliikenteen selvitysten soveltamisesta ilman sisävesiliikenteen erillistä tutkimista ja ja yleisiin vaikutusarvioihin mukaan ottamista, ei olisi tehty, vaan sisävesiliikennettä pyrittäisiin kehittämään EU tavoitteisesti omana liikennemuotonaan niin LVM:n olisi tullut esittää hallitukselle teksti seuraavassa muodossa.
Meriliikennepaketin tavoitteena on varmistaa, meriliikenteen osalta, että EU merenkulkuala toimii tarkoituksenmukaisesti.
Nyt sitä ei tehty, vaan meriliikenne osa esitettiin uudelle hallitukselle koko Suomen merenkulkualan toiminnan kehittämisraamina.
Edellämainittu julistus tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että
-Virkamiehet saavat tämänkin hallituksen aikana – ilman rajoitusta -yhdistää termit meriliikenne ja merenkulku käytännössä tarkoittavan samaa asiaa-
Tulkinta on täysin vastoin merenkulun määritelmää Oikeustiede:merenkulku – Tieteen termipankki .
Siitä huolimatta virkamiehet voivat jatkaa valitsemaansa virheelliseen tulkintaan perustuvaa yhden liikennemuodon suosimista: meriliikenteen edistämistä omissa tulkinnoissaan koko merenkulun puolesta ja samalla sisävesiliikenteen kehittämistä vastaan toimintaansa. .
Ilman huomiota ei voida jättää sitäkään , että valitulla menetelmä kokonaisuudella , meriliikennettä ei esitetä virheellisesti meren kulun ainoana liikennemuotona pelkästään valtion virallisiin asiakirjoihin vaan myös medialle liikenteen kansalaismielipiteen muodostamisiin tulkintoihin, joilla perustellaan jo vuonna 2010 liikennerevoluutiossa liikennerevoluutio bionavigaattori – Haku (bing.com) valittua hallinnon ja toiminnan muuttamista ennakkoon seuraavana vuonna 2011 EU ssa sovitun viiden liikennemuodon sijaan neljälle liikennemuodolle.
jossa tuloksena on saatu että
-Sisävesiliikenteen EU tavoitteiden seurantaa harrastetaan ainoastaan meriliikenne silmälasien läpi avulla
-Valittua meriliikenteeseen perustuvaa viennin ja tuonnin osalta liikennejärjestelmää on jo aloitettu tämänkin hallituksen aikana kehittämään kaikilta osin pelkästään meriliikenteen ja rannikkokaupunkien etuja ajatellen
mm. hallituksen jo esittämä väylämaksujen puolittaminen,
on merkki kaikelle muulle Suomessa tapahtuvan liikenne infran ja liikenteen kehittämisille ,siten että Suomi jatkaa sisämaan kuljetusten kehittämistä viennin ja tuonnin osalta niin, että Suomessa kehitetään EU liikennestrategiasta poiketen pelkästään raide ja maantieliikennettä rannikkosatamiin ja satamista tapahtuvasta meriliikenteestä, kasvattamalla ja edelleen jättämällä Suomessa liikenteen ja liikenneinfran ylläpidon halvimman ,kestävän kehityksen mukaisen liikennemuodon, jolla on jo noin 8000 km väylästöä odottamassa liikennemuotosiirtojen tukemista maanteiltä vesille – huomioimatta ja siten toteuttamatta EU liikennestrategian raskaan maantieliikenteen siirtotavoitteita vesille.
—
Ks. 25.8.2023 Puheenvuoro-blogini alla:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/voidaksemme-hoitaa-ikaantyvan-vaestomme-meidan-tulee-saattaa-eun-2005-36-ey-direktiivi-taysimaaraisesti-voimaan/
– – ”Miksi näin ei ole Suomessa tehty jo aikaisemmin? Opetushallituksen henkilökohtaistamismääräys on annettu velvoittavana jo 2006 vuonna! Miksi lainsäätäjämme ja koko 200-päinen eduskuntamme ovat nukkuneet Ruususen unta tämän asian kanssa?” – –
Ks. s. 60 – 64 Merenkulku:
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI 2005/36/EY,
annettu 7 päivänä syyskuuta 2005, ammattipätevyyden tunnustamisesta (ETA:n kannalta merkityksellinen teksti):
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32005L0036
—
27.6.2022 FI Euroopan unionin virallinen lehti L 169/45
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI (EU) 2022/993, annettu 8 päivänä kesäkuuta 2022, merenkulkijoiden vähimmäiskoulutuksesta (kodifikaatio)
(ETA:n kannalta merkityksellinen teksti):
– – (26)
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2005/36/EY (8) vahvistettuja ammattipätevyyden tunnustamista koskevia säännöksiä ei sovellettu direktiivin 2008/106/EY mukaiseen merenkulkijoiden pätevyysasiakirjojen tunnustamiseen. Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä 2005/45/EY (9) säännellään jäsenvaltioiden myöntämien merenkulkijoiden pätevyysasiakirjojen keskinäistä tunnustamista. Direktiivissä 2005/45/EY tarkoitetut merenkulkijoiden pätevyysasiakirjojen määritelmät kuitenkin vanhentuivat STCW-yleissopimukseen vuonna 2010 tehtyjen muutosten seurauksena. Siksi jäsenvaltioiden myöntämien merenkulkijoiden pätevyysasiakirjojen keskinäisen tunnustamisen järjestelmää olisi säänneltävä, jotta voidaan ottaa huomioon kansainväliset muutokset. Lisäksi keskinäisen tunnustamisen järjestelmään olisi sisällytettävä jäsenvaltioissa myönnetyt merenkulkijoiden lääketieteelliset kelpoisuustodistukset. Jotta voidaan välttää monitulkintaisuus ja epäjohdonmukaisuus direktiivin 2005/45/EY ja tämän direktiivin välillä, merenkulkijoiden pätevyysasiakirjojen keskinäistä tunnustamista olisi säänneltävä ainoastaan tällä direktiivillä. Jäsenvaltioiden hallinnollisen rasituksen vähentämiseksi olisi lisäksi otettava käyttöön sähköinen järjestelmä merenkulkijoiden pätevyyden esittämiseksi, kun STCW-yleissopimuksen asiaankuuluvat muutokset on hyväksytty.” – –
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32022L0993&qid=1692954428228#ntr9-L_2022169FI.01004501-E0009
Ilmoita asiaton viesti