Miten Suomi aikoo toteuttaa YK:ssa 24.02.2024 sovittua maakohtaista liikennestrategiaa ?
Näin Vapun kunniaksi voi merenkulun piiristä saamaansa työeläkettä nauttiva, tehdä huomiota tasa arvoisemman merenkulun puolesta ja yrittää nostaa aihetta vappupuheenaiheeksi, valoisamman merenkulun ja aluekehittämistulevaisuuden puolesta :
Lähtökohdaksi pohdintoihin voitaneen ottaa tämä helmikuun 2024
YK_ julistus ja sen ydinsanoma
Jonka pääkohdat ovat : ECE/TRANS/2024/3 (unece.org)
sivulla 3 :
Josta EU toteuttaa
em tavoitetta
Valkoinen kirja 2011 – Euroopan komissio (europa.eu) mm seuraavaa:
- 50 prosenttia keskipitkän matkan kaukoliikenteen matkustaja- ja rahtimatkoista siirretään maanteiltä rautateille ja vesiliikenteeseen.
Jolle rakennetaan
Euroopan laajuinen liikenneverkko (TEN-T) – Euroopan komissio (europa.eu)
viimeisten tavoiteasettelujen mukaan vuoteen 2040 mennessä Euroopassa
- ” Siihen kuuluvat rautatiet, sisävesiväylät, lähimerenkulun reitit sekä tiet, jotka yhdistävät kaupunkisolmukohdat, meri- ja sisävesisatamat, lentoasemat ja terminaalit.”
jonka avulla optimoidaan Euroopan rajojen sisällä ja mittakaavassa kuljetustapahtumat
Intermodaali
direktiivin mukaisesti ,
jonka kehittämisestä mm EU tilintarkastustuomioistuin on antanut oman tulkintansa vuosi sitten
MITÄ SUOMI ON TEHNYT JA TEKEE ?
Suomen viranomaiset eivät ole vielä julkaisseet suunnitelmaa siitä miten tutkimukset aloitetaan
Intermodaali liikenne direktiivin vahvistamiskäsittelyn yhteydessä Liikenne ja viestintävaliokunta on edellyttänyt sisävesiliikenne vaihtoehtojen perinpohjaista tutkimista
LiVL 5/2024 vp (eduskunta.fi) Valiokunnan perustelut kohta 4
”Sisävesiliikenteen osuuden kasvattaminen Suomessa ei ole helppoa nykyisellä infrastruktuurilla, jossa kaksi sisävesisatamaa on TEN-T-verkossa. Valiokunta pitää tämän vuoksi tarpeellisena, että sisävesiliikenteen kehittämistä arvioidaan perusteellisesti kansallisesti 12-vuotisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa”.
Suomen talouselän lobbarit ETLAn johdolla
Evoluution tarve liikenneministeriön virastoissa ja niiden johdossa | Uusi Suomi Puheenvuoro
suunnittelevat hiki hatussa miten maamme rekka liikennettä lisätään Euroopan vesiväylä rikkaimmassa maassa, joka anoo erityiskohtelua ,ja jäänmurron huomioimista merenkulussa.
Virkamiehet esittävät samaan aikaan
EUhun ja EUssa nimitetään TEN_T ydinverkon sisävesiliikenteen satamaverkon EU tukimenettelyjen avulla kehitettäviksi satama kaupungeiksi JOENSUUN JA LAPPEENRANNAN
Euroopan laajuinen liikenneverkko näkyy Suomen kartalla – Liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi)
,vaikka valtakunnassa ei ole ei TEN_T alueellisen saavutettavuuden sisävesiliikenne verkkoa (Vuoksen Kymijoen Kokemäenjoen vesistöjen yhdistämiseksi ) eikä myöskään TEN_T verkkomääritysten mukaista toimivaa sisävesiliikenteen ydinverkkoa, jonka satamiksi Lappeenranta ja Joensuu ovat nyt nimetyt
Ydinverkko on juuri se liikenne verkko yhteys mikä yhdistää alueelliset verkolt ja on yhteyssä (Suomen tapauksessa itämeren kautta) jäsenvaltioiden vastaaviin verkkoihin . Raideliikenteellä on sekä alueellisen saavutettavuuden että ydinverkko vaikka, sillä ei ole edes mahdollista olla rataverkkojen erileveyksien takia suorassa juna yhteydessä eurooppalaisiin verkkoihin.
Nämä liikenteen sujumista edellyttävät – ennakoivat laivatekniset edellytykset, niin että ne kykenevät sekä itämeri lähiliikenteeseen että sisävesiliikenteeseen, asetettiin ´Suomen sisävesille rakennettaville ja niille innovatiivista EU laivanrakennustukea hakeville laivoille jo vuonna 2009 ,niin että Suomalaiset ydinverkkoa käyttävät alukset kykenisivät olemaan yhteydessä jäsenvaltion vastaavin verkkoihin itämeren kautta.,
Merenkulussa hallinto toteuttaa ainoastaan toisen eli meriliikenteen huomioimista, vaikka määritelmän mukaisesti merenkulku on :
Mikäli yllämainittu jako olisi huomioitu hallinnon toimesta EU ja YK tavoitteiden mukaisesti niin laivojen ja liikenneverkkojen rakentaminen olisi aloitettu TEN_T tavoitteiden ja Intermodaali liikenteen kehittämistavoitteiden mukaisesti ja käyttö myös sisävesille olisi tällä hetkellä varmastikin minimissään Ruotsin tasolla, jossa konttilaiva ja energia kuljetukset ovat jokapäiväistä kauraa siellä.
Kalusto oli ja on meillä edelleen rakentamista vailla. VALITETTAVASTI.
Niin kyllä se niin on, ettei Suomi toteuta YKssa yhtään mitään. Sen sijaan YK toteuttaa omin luvin ja epädemokraattisesti kaikenlaista Suomessa.
Esimerkkinä on perustuslakimme vastainen WHOn epidemiajärjestely. Se on selkeästi rikollinen ohjelma ihmisoikeuksien kannalta.
Ilmoita asiaton viesti
No ei noita rekka liikenteen aiheuttamia noin 3,5-4 miljardin vuosittaisia liikenteen ulkoisia kuluja voida vähentää/pienentää / poistaa pelkillä rekkojen koneiden muutoksilla Vetyyn tai Sähköön.
Vaan suurin hyöty saadaan siten, että rekka matkoja Suomessa lyhennetään Sisämaasta rannikoille nyt tapahtuvista kuljetuksista – lähimpään sisämaan laituriin.
Ilmoita asiaton viesti
En epäile yhtään. Siihen ei varmaan YKta tarvita tai EUta.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmeisesti tarvitaan kun 35 vuotta on menty vastakkaiseen suuntaan….
Ilmoita asiaton viesti