Muutakin kuin raideliikenteen kehittämistä Venäjä Suomi EU yhteistyössä

Konventionaalinen Multipurpose laivakonsepti sisävesille vs uusi multipurpose

Pietarissa on vielä tänään auki valtavan kokoisessa Neva Export hallissa merenkulun näyttely.
+++
Näyttely oli todella laaja ja monipuolinen läpileikkaus koko Venäjän merenkulun tavoitteellisesta kehittämisestä ja sen nykytilasta.
++++
Venäjällä tähän tavoitteellisuuteen eli merenkulun kokonaisuuteen oli sisällytetty myös sisävesiliikenne, merenkulun ja merenkulun strategian olennaisena osana.
Näyttelyn yhteydessä sisävesiliikenteen huomioiminen tuotiin esille seminaarissa . Tässä Suomalais Venäläistä seminaarissa tuotiin päivänvaloon ns. infutere projekti jossa
-Inland Watrerway Infrastructure
-Technologies
-Logistics
Perustutkimuksia käsiteltiin . Niitä suoritetaan ja tehdään molemmin puolin rajaa erillisinä ja yhdessä yhteisessä projektissa.
Mielenkiintoista ja tehokasta.
+++
Seminaarissa tuotiin tämän mennessä kerättyjä ja tuotettuja tietoja esiin molempien maitten sisävesiliikenneväylien nykytilasta ja projektin tavoitteista siitä miten olemassa olevaa sisävesi väyläverkostoa modernisoidaan, sille tuodaan uutta teknologiaa, sillä olevaa jolla liikennettä voidaan paremmin seurata ja kehittää , mukaan luettuina uuden laivamallin kehittämis tavoite .
++++
Tämä Venäjän sisävesiliikenteen ja Saimaan alueen kehittäminen yhdessä Suomalaisten partnereiden kanssa on saanut EU tuen. Siksi että
+++
EU:ssa on sovittu vuonna 2011 se että vuoteen 2050 mennessä tavoitellaan 50% säästöjä raskaan maantieliikenteen hiilijalanjäljen pienentämisissä siirtämälle niitä vesille ja raiteille.
++++
Maassamme on noin 100 miljardin edestä raideliikenne infran ja väylästön kehittämissuunnitelmia , joiden yhteydessä on aina mainittu niiden positiivinen vaikutus rahtiliikenteen kehittämisiin.
Ja ainoastaan joidenkin kymmenien miljoonien Saimaan vesialueen liikenneväylien kehittämissuunnitelmia.
+++
Voimmekin edellämainittuun vedoten katsoa, että tämä Venäjä-Saimaa alueen Infuture (https://www.merikotka.fi/projects/infuture-future-potential-of-inland-waterways/ ) projekti , ja nyt Neva-Näyttely- seminaarissa tuodut perustietojen kartoitukset ovat osa ja korostan vain osa EU:ssa vuonna 2011 asetettua maantieliikennevolyymien siirto tavoitetta raiteille ja vesille.
Samalla se on vasta – tosin kaikkien hämmästykseksi- ensimmäinen palanen suomessa jo lähes kymmenen vuotta voimassa olleen EU liikennestrategia tavoitteen toteuttamisessa, jossa kokonaistavoite on raskaan maantieliikennevolyymien siirto vesille ja raiteille.
++++
Odotan mielenkiinnolla vuoteen 2021 kunnes perustiedot ovat saadut kasaan tältä osa-alueelta , sitä miten Saimaan alueen maantieliikenne volyymien siirtoja aletaan käytännössä saada vesiliikenteeseen ja erityisesti sitä miten koko valtakunnan 9000 km sisävesiväylästö otetaan huomioon EU liikennestrategian toteuttamisessa
+++
Eli kysymykseksi jää edelleen tämän seminaarin kuumin keskustelua ja jälkipuintia aiheuttanut aihe:
Onko Saimaa ja sen alueella tehtävät sisävesiliikenne osa tutkimukset ja kehittämiset tietoisesti Valtion suojeluksessa ja saatetut EU rahoituksen piiriin vain siksi että sillä peitetään koko valtakunnan maantieliikenne volyymien siirtotarpeen tutkiminen, vai ovatko ne hyvä alku koko valtakunnan noin 30% vienti ja tuonti volyymien osuudelta maantieliikenne volyymien siirtomahdollisuuksien tutkimisiin Suomi on Saari liikennemallista Suomen sisävesialueilta suoraliikenteeseen Euroopan jokialueille ja sen liikenne hubeihin joista edelleen valtamerten taa kulkevaan liikenteeseen ?

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta mm. Tuotanto ja jakelu maantielogistiikan johto tehtävissä, Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksessa, Hamina Kotka alueen transit toiminnoissa ja sisävesiliikenteen tutkijana ja kehittäjänä, lastintarkastajana ja elektroniikka romu keräys logistiikan aloittajana Suomessa. www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu