Mykkänen ja muut ministeriöt
Hesari toteaa tänään analyysissään :Sivu 10 | 19.8.2024 | Helsingin Sanomat (hs.fi)
että Mykkäsen lähtö johtaisi nimitysrulettiin :
Miten LVM :ssä on menty substanssi osaamisen suhteen :
Vuonna 2010 eduskunta hyväksyi Sitran ja LVM:n suunnitteleman liikennerevoluution, jolla on menty nyt kohta viisitoista vuotta.
Tuloksena on enemmän tai vähemmän kaaos maamme liikenneolosuhteissa.
Tehdyt suunnitelmat yli 100 miljardin euron raideliikennehankkeista on jouduttu karsimaan, ja ainoastaan yksi hanke on jäljellä. LVM:n budjettien ohi menevistä suunnitelmista budjeteissa, joissa käytetään jo noin 50% budjetin hankevaroista raideliikenteen hoitoon ja kehittämiseen, syntyy lisäksi vielä korjausvelkaa.
EU:n liikennestrategian tavoitteita kahdessa suuressa kysymyksessä ei ole noudatettu lainkaan liikennerevoluution aikana.
- Rekkaliikenteen volyymien siirron tarvetta maanteiltä vesille ja
- sisävesiliikenteen TEN-T-verkkojen alueellista kehittämistä EU-tavoitteisesti on laiminlyöty täysin.
Sen sijaan Venäjä-kaupan ja sen tarvitseman liikennejärjestelmän aktiivista kehittämistä tutkittiin yhteistyössä Venäjän tiedeyhteisön kanssa niin tiiviisti, että vielä 31.01.2022 raportissa suositeltiin Venäjän ja Suomen merenkulun sääntöjen harmonisointia sisävesiliikenteen yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi .INFUTURE – Merikotka
Ministerit, jotka johtivat ja antoivat asian kehittyä liikennerevoluution perusteisesti EU-tavoitteiden vastaisiksi vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen, olivat ilman liikenteen tai logistiikan substanssiosaamista valittuja poliitikkoja alusta loppuun: vuonna 2010 eduskunta hyväksyi liikennerevoluution ,mikä on osoittautunut katastrofiksi Vuonna 2010 LVM:n ja Sitran aloittaman ja edelleen käynnissä olevan toteutuksen : Liikennerevoluution – mahalaskun merkit ? | Uusi Suomi Puheenvuoro jota kuitenkin nämä ministerit ylläpitivät vastoin EU tavoitteita :
2010 -2011 Anu Vehviläinen, filosofian maisteri
2011-2014 Merja Kyllönen, bioanalyytikko
2010-2011 Anu Vehviläinen, filosofian maisteri
2014 Henna Virkkunen, filosofian lisenssiaatti
014-2015 Paula Risikko, terveystieteen tohtori
2015-2019 Anne Berner, kauppatieteen maisteri
2019 Anu Vehviläinen, filosofian maisteri
2019 Sanna Marin, hallintotieteen maisteri
2019-2023 Timo Harakka, teatteritieteen maisteri
2023- Lulu Ranne, rakennustekniikan DI.
Johtavina steategia konsultteina koko 2010 luvun ajan ex päämisterit ministerit Aho ja Lipponen Esko Aho ja Paavo Lipponen HS:n mielipidesivulla: Arktinen yhteistyö avaa Suomelle uusia mahdollisuuksia | HS.fi
Saa nähdä, miten LVM suhtautuu eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan edellyttämään EU-tavoitteisen liikennejärjestelmän intermodaalisen liikenteen kehittämiskäsittelyssä ilmitulleeseen sisävesiliikenteen poisjätön havaintoon ja valiokunnan käynnistämistä edellyttävään EU-liikennestrategian tavoitetutkimusten aloittamiseen rekka-liikenteen volyymien siirroista EU-tavoitteisesti maamme liikennejärjestelmäsuunnitteluun – LiVL 5/2024 vp (eduskunta.fi) perustelut kohta 4 . ja millaista johtoa LVM kaipaa että päästäisiin EU tavoitteisesti kehittämään kaikki liikennejärjestelmämme osia. ja erityisesti JÄrvi Suomen aluetta mukaan luettuna Itä Suomi.
Kommentit (0)