Onko Saimaan kanavaliikenteenkin volyymit siirrettävä maanteille – vaihtoehdot eivät ole vähäiset….

Hesari kirjoittaa tiede osiossaan 28.10 julkaistussa artikkelissa: Pohjoisen pallonpuoliskon järvet menettävät jääpeitettään nopeasti – Erityisen voimakasta lämpeneminen oli Suomen ja Ruotsin järvissä – Tiede | HS.fi  

+++ 

 Saimaan kanavaongelman ratkaisuksi valtakunnan metsäraaka aine kuljetusten kehittämisiksi  yle kirjoittaa saman päivänä artikkelissaan  

Itänaapurin salamapäätökset nostivat esiin Suomen Venäjä-riippuvuuden – suuri vaikutus kuljetuksiin sekä energia- ja raaka-ainetoimituksiin | Yle Uutiset  

“Saimaan kanavan tuontikuljetusten loppuminen kuitenkin siirtää suuria määriä puuta rautateille ja kumipyörille, mikä aiheuttaa ongelmia esimerkiksi jo nyt ruuhkaisilla ratapihoilla.” (tummennus blogistin tekemä)  

+++ 

 Miksi vesiliikenne vaihtoehtoa ei käsitellä lainkaan ?   Olisiko kysymys niin toimittajille kuin valtiotason päättäjillekin  paikallaan ?

Voidaanko vesiliikennettä, sen infraa kehittää niin, että valtakunnan tuonti ja viennin maantie liikenne osuutta voitaisiin siirtää vesiliikenteeseen. Mitä se merkitsisi valtion liikenneinfrasta johtuvissa kustannuksissa ,ilmasto päästöissä ja energian säästöissä  

+++  

 EU on viime viikolla julkistanut uudet nettisivut joissa, asia on selkeästi esitetty  

Kestävä liikenne (europa.eu)  

”Kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös siirtymistä kestävämpiin liikennemuotoihin , kuten rautatie  ja sisävesiliikenteeseen jotta näin tapahtuisi, molempien liikennemuotojen kapasiteettia on laajennettava ja hallinnoitava paremmin.

Multimodaaliliikenne – ”eri liikennemuotojen yhdistäminen koko matkan ajan – voi myös lisätä kestävien liikennemuotojen käyttöä, mutta se tarvitsee voimakasta piristystä. Yhdistettyjä kuljetuksia koskeva direktiivi on tässä tärkeä – sen tarkoituksena on tukea multimodaalista tavaraliikennettä, johon liittyy rautatie- ja vesiliikennettä, lähimerenkulku mukaan luettuna.

Multimodaali kuljetuksista EU on antanut direktiivin jo vuonna 1992  

EUR-Lex – l24089 – FI – EUR-Lex (europa.eu)  

 ” Direktiivillä tarkoitetaan TAVAROIDEN TT:tä EU-maiden välillä, joissa: 

  • ajoneuvo tai perävaunu käyttää tietä matkan alku- tai viimeisellä osalla; ja 
  • toisella osuudella, rautatie- tai sisävesiliikenteessä tai meriliikenteessä, jos tämä osuus on yli 100 kilometriä linnuntietä mitaten; ja 
  • tekee matkan ensimmäisen tai viimeisen maantiekuljetusjalan: 
  • tavaran lastauspisteen ja lähimmän alkujalalle soveltuvan rautatielastausaseman välillä sekä lähimpien soveltuvien rautatienpurkausasemien ja sen kohdan välillä, jossa tavarat puretaan viimeistä jalkaa varten, tai 
  • enintään 150 kilometrin säteellä, linnuntietä mitaten sisävesisatamasta tai lastaus- tai purkusatamasta.

 

+++ 

Suomen vienti ja tuonti on yhteensä noin 100 miljoonaa tonnia vuodessa. 

Jota hoidetaan suurimmalta osaltaan multimodaalisesti –Suomi on Saari -liikennejärjestelmän avulla.  

Suomi on Saari liikennejärjestelmä tarkoittaa, että tavaraliikenne hoidetaan rannikkosatamiin ja satamista maaliikenteellä (= raide –noin 20% rekka liikenne noin80% ; poissuljettuna 1-2% osuus Saimaan kanavan kautta suoraliikenteenä eurooppaan)  

+++ 

Em 100 miljoonan tonnin kokonaismäärästä noin 30% eli 30 miljoonaa tonnia käydään Järvi Suomen  vesiväylien vaikutusalueelta.  

Tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että EU direktiivin toteuttamiseksi  tuon 30 miljoonan tonnin osalta tulisi arvioida mitä mahdollisuuksia siitä on siirtää vesiliikenteeseen ja millä ehdoilla.  

+++ 

Saimaan kanavan syväväylä on alle 800 km pituinen 

Suomen sisävesiväylästö, jolle ympärivuotista rahti liikennettä voidaan EU tavoitteiden mukaisesti siirtää (syväys noin 2,4 m) on noin 8000 km . 

+++ 

Sisävesien tutkiminen on direktiivin toimeensaattamisen tutkiminenkin eli 

 

-Liikennemuotosiirtymä mahdollisuudet maanteiltä vesiliikenteeseen ja siihen oleellisesti liittyvät toimet ,joista tärkeimmät perustutkimukset olisivat 

-Korjausvelka-arviot koko 8000km sisävesiväylästölle ja kanavajärjestelmälle em tavoitteen toteuttamiseksi. Nyt pääosa kanavista ja suluista on tehty 1800 luvun liikennevaatimuksille ja laivatekniikoille.Suomen kanavat (arnholm.nu)  

-YVA menettelyissä Järvi Suomen alueella uusien tehtaitten raaka aine ja valmistuote kuljetusten -ilmasto ja energia tavoitteiden päästö ja energia käyttö vertailut maantie/ vesiliikenne Sisävesiliikenne ja ympäristöluvat Suomessa. – Sisävesi.fi (sisavesi.fi) 

-Sisävesiliikenne logistiikan käyttöön oton tukeminen jo vuonna 2010 tehtyjen  vertailujen käyttöön otto komitea suositusten/edellytettyjen muutosten seuranta tavoitteiden   mukaisesti https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78214/Julkaisuja_3-2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y , ei ainoastaan metsäteollisuuden vaan myös normaalin konttiliikenteen osalta. 

 

  • Multimodaali liikenne Suomen sisävedet-itämeri-EU jokiliikenne/valtamerilliikenne , viite  edellämainittu EU direktiivi  

 

-Laivainnovaatioiden tukeminen em muutosten tuottamiseen evätty  TEMmin  ( käsittely VTT raportin 37/73/2009 kohteesta) ja LVM:n  yhteistyönä ( em/ylläoleva  Keitele-Päijänne raportti ja siihen EU  tuella yhteistyössä Fraunhofer instituutti /Lappeenrannan yliopisto                kehitetty  Suomessa mallisuojattu sisävesi-itämeri laivatyypit   ( https://www.prh.fi/fi/mallioikeudet/mallitietokanta.html  no t  M20080212 and M20080136 

+4
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu