Onnea Turku ja Satakunta

Navigator lehti hehkutti eilen julkaistussa nettiversiossaan laajasti Fraunhofer instituutin tulosta Suomen merenkulun tutkimuksen kehittämis aikeissa. Saksalainen innovaatiojätti Fraunhofer rantautuu Turkuun – Navigator Magazine

Saksalainen innovaatiojätti Fraunhofer rantautuu Turkuun

Hanke on viisivuotinen meriliikenteen kehittämishanke missä on mukana Novia Merenkulun kampus Area Mare – Turun ammattikorkeakoulu.

Toivotan onnea hankkeelle.

Menestytte varmasti.

++++

Tosin, kun Navigator lehti väittää, että Fraunhofer rantautuu Turkuun -Tarkoittaako se , että yhteistyö on jotain uutta Suomen merenkulun tutkimuksessa, jos tarkoittaa niin  Navigator lehti ei  ole tietoinen, että  Fraunhofer instituutti on osallistunut Suomessa aktiivisesti jo vuodesta 2007 alkaen SUOMALAISEN MERENKULUN TUTKIMUKSEEN HAMINA KOTKA ALUEELLA.

+++

Tässä esimerkkejä yhteistyöstä:

http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/01-Arctic-m-3-2017-m.pdf  sivut 38-41 ja

http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/4.3-kuorma-auto-vai-sis%C3%A4vesilaiva-.pdf

sekä  6.2 Naval architect lehden Laffcomp artikkeli- July august 2011 (sisavesi.fi)

 

Hanke toteutettiin vv. 2008-2012 EU tuella ns. Martec Projektissa.

Jota jo vuonna 2008 EU arvioi näin:

++++

Tähän EU tuettuun hankkeeseen ei tosin valtio myöntänyt Aallon ja Lappeenrannan yliopistoille rahoitusta tulla mukaan.

Fraunhofer on hyvä partneri.

Siksi hanke toteutettiin- ilman Aalto ja Lappeenrannan yliopiston tai Suomen valtion osallistumista tai tukea.

+++

Turussa tutkitaan onnistuneesti meriliikennettä mallilla ”Suomi on Saari ”.

Meriliikenne tutkimus on Turun merenkulun tutkimuksessa valitettavasti vain osa merenkulun tutkimusta

Turussa tätä tutkimusta suoritetaan kaikilta osiltaan niin, että siinä ei huomioida merenkulun toista osaa eli sisävesiliikenne mahdollisuutta laisinkaan vaihtoehtona sisämaassa – sen raskaan maantieliikenne volyymien korvaamisissa rannikkosatamien ja sen takamaa alueiden välisessä liikenteessä.

esimerkki viime viikon seminaari: Tapahtumat | SataDiLogis (utu.fi)  SataDiLogis-Rautatie ja satamalogistiikka 17.06.2021

++

Olen saanut vuosien varrella julkaistuista toimista vahvan käsityksen siitä, että Turussa tutkitaan -valtion poliittisena päätöksenä -meriliikennettä pelkästään merenkulun kokonaistutkimuksen sijaan, koska on vaara, että rannikkosatamien meri liikenne siirtyisi osittain suora liikenteeksi Euroopan ja sisämaan välillä korvaamaan sisämaan nykyistä raide ja maantieliikennettä.

Em. tutkimusmahdollisuus Turussa perustuu siihen, että valtio on tehnyt periaate päätöksen siitä, että maanteitten rekka liikenteeseen ei puututa – tosin vastoin EU sopimuksia , ja se on ollut Turun etu, kun maantieliikenne volyymi ja  taso on ” jäädytetty pois ” valtion hankkeista kestävän kehityksen ja ilmasto toimista sitten vuoden   2007 …. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/2.8-Suomen-Sis%C3%A4vesiliikenne-poliitisia-p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6ksi%C3%A4-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf  sivu 6/11

+++

Jonka tuloksena on kestävän kehityksen mukaisen tutkimusten fokus laitettu pelkästään meriliikenteeseen, merenkulun kokonaistutkimuksen sen molempien haarojen Meriliikenne ja Sisävesiliikenne sijaan. https://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:merenkulku

+++

Käytännössä se on merkinnyt sitä, että on tapahtunut- vuodesta 2010 alkanut  –  Meriliikenteen, meriliikenne logistiikan ja niille kehitettävien laivojen tutkimusten kokonaisvaltainen siirto Turkuun.

Tällä ” jyrätään” tieltä pois muu merenkulun liikenteen ja logistiikan tutkimus-    muilta yliopistoilta.

Aalto; Itäsuomi ja Järvi Suomen alueella tutkitaan ja kehitetään ainoastaan meriliikenteen turvallisuutta ja Saimaan osavuotiseen sisävesiliikenteeseen sopivia laivoja ja logistiikkaa puutteellisten valtion luomien peruslähtökohtien varassa. Valtioneuvoston faktantarkastus pettänyt; virheitä 19- yhdeksällä sivulla. | Uusi Suomi Puheenvuoro

++

mm Aalto ja Lappeenrannan yliopistot ovat joutuneet tähän Turun mallin – ilmeisesti vasten tahtoaan -”puristukseen” totaalisesti vuodesta 2007 alkaen, kun ovat olleet hakemuksineen Fraunhoferin kanssa vika hankkeessa – ja edelleen….

 

sisävesien kehittämisissä mukana EU tavoitteen toteuttamismahdollisuuksien kartoittamisissa – 50% raskaan maantieliikenne volyymien tutkimisissa vesiliikenteeseen siirtymien osalta.

 

Ja niinpä olemme tilanteessa, että valtakunnassa tutkitaan ainoastaan meriliikenteen ja – Saimaan alueen meriliikenne ehtoista – kehittämistä, kun varoja ei saada sisävesiliikenteen kehittämistutkimuksiin lainkaan.  JÄSENKIRJEET – sisavesiliitto.simplesite.com

 

 

+1
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu