’Orpon uudistukset ja virkamiehet -ilman lobbareita. -aamu 4.5.2023
Ensimmäiset vahvistamattomat huhut säätytalolta( sen lähipiiristä) kertovat, että kokoomuksen tahtotila liikenteen infraan on muuttunut :
”liikenteen infran rakentamisesta luovutaan kun rahat menevät velan maksuun”
tarkoittaen mitä ilmeisimmin , että Orpon ja Valtosen ei tarvitse alkaa taikureiksi.
Taikureiksiko Orpo ja Valtonen aikovat -Yle/Taloussanomat /Hesari ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
++++
Mikäli Orpo saa kumppaninsa reformi ryhmässä 5.1 tähän ajatukseen mukaan niin on mitä ilmeisintä, että sitä ennen ryhmä
kutsuu LVM:n ja Trafin edustajia perustelemaan ja esittelemään muita vaikutuksia mitä VM_ehdotus raideliikenne hankeiden lopettaminen voi tuoda mukanaan.
LVM virkahenkilöiden taustaa
LVM:n kokonaiskäsitys on muovautunut vuosikymmenten aikana neljän liikennemuodon mukaiseksi tavoitteiksi . Joita edelleen ylläpidetään trafin toimesta.
Microsoft Word – VLE raportti 2022.docx (traficom.fi) EUssa sovitun viiden liikennemuodon tavoitteiden toteuttamisen sijaan.
Jossa yliopisto tason tiedot viiden EU ssa käytetyn mallin mukaisen liikennemuodon mahdollisuuksista ,niiden eduista samoin puuttuvat, niin virkahenkilöstöltä kuin tietenkin neljän liikennemuodon lobbareilta,joilta vaihtoehtoja ei voi edes odottaakaan, kun Turun yliopisto on suoltanut samalla neljän liikennemuodon mallilla tuotettua tietoa vaikuttujien taustatiedoksi vuodesta 2014 liikennerevoluutio tuloksena tehdyn Brahea keskuksen avulla.
Esimerkki neljän liikennemuodon avulla tehtävästä tieteellisestä tutkimuksesta Turun yliopisston SPC yksikkö (short sea shipping promotion Center) toteaa:
”Tärkein kuljetusväline on maantieliikenne. Se johtuu pääasiassa suurten talouskeskusten sijainnista ja niiden käyttöönotosta Suomessa. SPC Suomi ei Suomessa harjoita toimintaa, jonka tarkoituksena on sisävesiliikenteen edistäminen, eikä sitä ole suunnitteilla.”
+++
Eli liikenne järjestelmä kehittämisemme on toteutettu vuodest 2010 alkaen liikennerevoluutio toimintana, kokonaisvaltaisesti ,aluehallintaa ja sen organisointia myöden, ilman yhden liikennemuodon vaikutusten selvittämistä, EU tukien hakemuksia jne….
Toiminta on siitä edelleenkin ihmeellisesti että se liikennemuoto on juuri se millä voitaisiin vähentää ilmastopäästöjä liikenteen energian kulutusta ja valtion liikenteestä aiheutuvia kuluja
Mutta olemme mitä ilmeisimmin todellisissa ongelmissa edelleen missä yritetään tehdä ”sudelle häntää ” poistamalla osa liikenneinfra investointeja -jäädyttämällä niitä hetki -ja avaamalla ne uudelleen sopivan ajan kulutuua.
Puuttumatta tähän perus ongelmaan mikä on ollut tiedossa jo pitkään…Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine
Kommentit (0)