Parlamentaarisesti lobattu sokea piste LUKEn, VTTn ja muiden tutkimuslaitosten ilmastoraportteihin

lähteet: kuva 1 https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data
kuva 2 https://yle.fi/uutiset/3-11066317
+++
Yle julkisti keskiviikkona ennakkotiedon perjantaina julkistettavaan hallituksen tilaamaan kasvihuone päästöjen pienentämistavoitteiden saavuttamisiin tehdystä raportista.
Otsikossa mainitsemani tutkimuksiin lobattu sokea piste näkyy artikkelin kaavio kuvassa https://yle.fi/uutiset/3-11066317 ,jossa kasvihuone pää-päästöluokat ovat jaetut ja määrätyt sektorittain.
Ylen esittämä kuvan pääjaossa esitetään liikenne energiasektoriin ,ikään kuin energiasektorin toimenpiteet sellaisinaan olisivat ratkaisu liikenteen päästöjen pienentämisiin.
Em jako antaa selkeän viestin , kuvan ja vahvistuksen sekä oikeutuksen eri hallituksissa vuoden 2011 jälkeen tehdyille liikenteen päästövähennys päätöksille sekä tulevaisuuden tutkimustavoitteille , joissa liikenteen ilmastopäästöjä käsitellään liikenteen osalta ainoastaan energiasektorin mahdollistamilla keinoilla. Eli ainoastaan autojen päästöjen pienentämisnäkökulmasta.
Kun taas EU :ssa ja IEA:ssa on selkeät tavoitteet etsiä myös muita kuin pelkkiä suoraan energiaan sen eri muotoihin ja maaliikenteen digitalisoinneilla ja robotisoinneilla saatavia keinoja. Niistä mainittakoon mm se että raskaan maantieliikenteen volyymejä voitaisiin tutkia siirrettävän energiatehokkaampiin liikennemuotoihin. Kuten raiteille ja vesille. Se edellyttäisi näiden toimintojen mukaan ottamista tutkimuksiin. Ja niiden keskinäisiä tehokkuus vertailuja.
https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en
Ihmettelen ainoastaan sitä, että mitkään poliittiset puolueet eikä sisä- suomen maakunnat ole vielä ottaneet omille agendoilleen edellä mainittua muutosmahdollisuutta ja/tai edes sen tutkimista, mikä omien tutkimuksieni mukaan (www.sisävesi.fi ) loisi aivan uutta aktiivisuutta Järvi Suomen teollisuudelle kaupalle ja säästäisi veronmaksajille valtavan määrän valtion varoja vuosittain.
Tosin yksi tutkimus valtion toimesta suoritettiin ja se raportoitiin vuonna 2010. tuloksena oli että vesiliikenteelle voidaan siirtää rekka liikennettä.
Mutta kyseistä liikenne hanketta sitä ei alettu toteuttamaan ,koska laiva olisi ollut niin tehokas, että sille ei löytynyt tarvittavaa määrää lasteja, viiden vuoden ajanjaksolle ajoitetuilla investointi vertailuilla tehdyillä tutkimuksilla.
Vaan vaihtoehtoisesti päädyttiin 30 miljoonan euron vesiliikenne investointien sijaan(joilla olisi saatu ilmasto ystävällinen raaka aine hankinta maanteiltä vesille aloitettua – jo ennen kuin päädyttiin tukemaan 180 miljoonan euron) maantie ja raideliikenne investointeja joilla Äänekosken valmistuotteet voitiin saada Helsingin kautta maailmalle.
+++
Edelläkuvatun syyn vuoksi, muuten ilmeisesti hyvä LUKE ;VTT päästö raportti valitettavasti liikenteen osalta kuuluu sarjaan:
Miten Järvi-Suomessa hoidetaan vesiliikenne talvisaikaan? Onko liikenne jatkuvaa vai siirtyykö liikenne täksi ajaksi raiteille tai kumipyörille?
Ilmoita asiaton viesti
Vain VL 1 ja 2 luokitetut väylät pidetään auki talviliikenteelle.
VL kolmen rahtilaivat ovat kehitetyt 2010 vaihteessa https://e-lass.eu/media/2016/08/05-Arctic-logistics-Shipdesign-and-Energy-efficience-in.pdf .
Valtion poliittinen tahtotila ei kuitenkaan riitä VL 3 luokkaan kuluvan sisävesiväylästön (= Kymi joen ja Kokemäenjoen vesistöt) ja sille rahtilaivaston kehittämismalliin maantieliikenne volyymien siirtoon vesille.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/liikennevaylien-vaylaluokitus-liikenteen-kehittamisen-jarru/
Ja koska meillä ei maassa ole koko Järvi Suomen aluetta kattavaa sisävesiliikenne verkkoa vaan 3 erillistä vesistöväyliä niin nille kaluston kehittäminen ja niiden tehokas käyttö on näillä argumenteillä-ilman uutta kalustoa- ja väylästölle tehtäviä muutoksia – mahdotonta Kymijoen ja Kokemäen joen vesistöjen osalta.
Saimaa on hieman paremmassa mallissa, mutta sieltäkään ei kotimaan sisäistä liikennettä ole mahdollista suorittaa taloudellisesti etelä ja länsi suomeen pelkän ahtaan Saimaan kanavan ja vieraan valtion alueen koukkauksen -sisämaan liikenne -muuttuu rannikko liikenteeksi- (eri kriteeriot laivan rakenteelle) kautta.
Ilmoita asiaton viesti