Parlamentaarisesti lobattu sokea piste LUKEn, VTTn ja muiden tutkimuslaitosten ilmastoraportteihin

lähteet: kuva 1 https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data
kuva 2 https://yle.fi/uutiset/3-11066317

+++

Yle julkisti keskiviikkona ennakkotiedon perjantaina julkistettavaan hallituksen tilaamaan kasvihuone päästöjen pienentämistavoitteiden saavuttamisiin tehdystä raportista.

Otsikossa mainitsemani tutkimuksiin lobattu sokea piste näkyy artikkelin kaavio kuvassa https://yle.fi/uutiset/3-11066317 ,jossa kasvihuone  pää-päästöluokat ovat jaetut ja määrätyt sektorittain.

Ylen esittämä kuvan pääjaossa esitetään liikenne energiasektoriin ,ikään kuin energiasektorin toimenpiteet sellaisinaan olisivat ratkaisu liikenteen päästöjen pienentämisiin.

Em jako antaa selkeän viestin , kuvan ja vahvistuksen sekä oikeutuksen eri hallituksissa vuoden 2011 jälkeen tehdyille liikenteen päästövähennys päätöksille sekä tulevaisuuden tutkimustavoitteille , joissa liikenteen ilmastopäästöjä käsitellään liikenteen osalta ainoastaan energiasektorin mahdollistamilla keinoilla. Eli ainoastaan autojen päästöjen pienentämisnäkökulmasta.

Kun taas EU :ssa ja IEA:ssa on selkeät tavoitteet etsiä myös muita kuin pelkkiä suoraan energiaan sen eri muotoihin ja maaliikenteen digitalisoinneilla ja robotisoinneilla saatavia keinoja. Niistä mainittakoon mm se että raskaan maantieliikenteen volyymejä voitaisiin tutkia siirrettävän energiatehokkaampiin liikennemuotoihin. Kuten raiteille ja vesille. Se edellyttäisi näiden toimintojen mukaan ottamista tutkimuksiin. Ja niiden keskinäisiä tehokkuus vertailuja.

https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en

Ihmettelen ainoastaan sitä, että mitkään poliittiset puolueet eikä sisä- suomen maakunnat ole vielä ottaneet omille agendoilleen edellä mainittua muutosmahdollisuutta ja/tai edes sen tutkimista, mikä omien tutkimuksieni mukaan (www.sisävesi.fi ) loisi aivan uutta aktiivisuutta Järvi Suomen teollisuudelle kaupalle ja säästäisi veronmaksajille valtavan määrän valtion varoja vuosittain.

Tosin yksi tutkimus valtion toimesta suoritettiin ja se raportoitiin vuonna 2010. tuloksena oli että vesiliikenteelle voidaan siirtää rekka liikennettä.

https://www.lvm.fi/documents/20181/815655/Julkaisuja+3-2010/311899bd-4b74-483d-824d-06a03ec461fc?version=1.0

Mutta kyseistä liikenne hanketta sitä ei alettu toteuttamaan ,koska laiva olisi ollut niin tehokas, että sille ei löytynyt tarvittavaa määrää lasteja, viiden vuoden ajanjaksolle ajoitetuilla investointi vertailuilla tehdyillä tutkimuksilla.

Vaan vaihtoehtoisesti päädyttiin 30 miljoonan euron vesiliikenne investointien sijaan(joilla olisi saatu ilmasto ystävällinen raaka aine hankinta maanteiltä vesille aloitettua – jo ennen kuin päädyttiin tukemaan 180 miljoonan euron) maantie ja raideliikenne investointeja joilla Äänekosken valmistuotteet voitiin saada Helsingin kautta maailmalle.

+++

Edelläkuvatun syyn vuoksi, muuten ilmeisesti  hyvä LUKE ;VTT  päästö raportti valitettavasti  liikenteen osalta kuuluu sarjaan:

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/lvmn-apparaatiin-tuottama-mielipiteen-muokkaus-on-jatkuvaa-jokapaivaista-vaikuttamista/

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu