Pesonen, UPM:n logistiikan kalleus ja vaihtoehtojen puute ?

 

Jälleen kerran, tänään 3.9.2020 –  UPM:n pääjohtajan haastattelun ensimmäinen pointti on UPM:n tehtaitten raaka aine hankinta logistiikan kalleus (rekka autot)

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006622634.html

” Raaka-aineet tulevat tehtaalle rekoilla ja harvesterit toimivat dieselillä. Tuotteet lähtevät junilla tai kumipyörillä. Päälle tulevat väylämaksut ja merirahdit.”

+++

Maantie Logistiikan suosiminen Suomessa perustuu täysin ja pelkästään yksipuolisiin -siten mutu tutkimuksiin – ilman vaihtoehtojen vertailuja ….  Suomi on Saari liikennemalli  voitti valtion liikenneinfra pelin 2000 luvun alussa Vuosaaren satamainvestointien muodossa.

+++

Laitan oheen vertailun yhteenvedon, jonka mukaista kokonaisvaltaista vertailua ei ole tehty eikä otettu valtion toimesta mukaan ( LVM:n, ELY:jen, yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja metsäteollisuuden tuottamien ) liikennepoliittisten tutkimusten vaihtoehdoksi EU liikennestrategian mukaisten rekka auto liikenteen volyymien siirto mahdollisuuksien vertailusta   vesiliikenteeseen vuodelta 2010

+++

Meillä vaihtoehtona ja siten liikenne logistisena kehittämisen kohteena on viimeiset kymmenen vuotta ollut  ainoastaan dieselin hinta,sähköistäminen  kuorma autojen maksimikoon kasvattaminen ja robotisaatio.   Ei maamme 8000 km sisävesiväylästön hyötykäyttöön saattaminen EU:ssa sovituilla liikennepoliittisilla tavoitteilla ja tuilla. ,jossa on sovittu jopa 75% maantieliikenne volyymien siirroista pois maanteiltä.

+++

En viitsi kirjoittaa enempää, koska lisätiedot ja laajat perustelut vaihtoehdosta  löytyvät

www.sisavesi.fi

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/

http://sisavesiliitto.simplesite.com/

 

ks myös blogi: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/yle-ja-muu-liikennejarjestelmastamme-kertova-media/

 

 

 

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu