Puun tuonnin funktiot vv 2007-2022

Hesari pohti eilen  jälleen Metsäteollisuuden Venäjän tuontia.

Venäjä rajoittaa jo kahdella eri tavalla raakapuun vientiä Suomeen – Voivatko rajoitukset vielä laajentua? – Talous | HS.fi

Hyvä niin.

Yksi asia mikä jää/jätetään  yleensä pohtimatta niin Hesarilta kuin muiltakin.

Tietoisesti.

Laitoin allaolevan kommentin eräälle helsinkiläiselle poliitikolle hänen facebookkinsa asian keskusteluun,

Käytin ja käytän termiä funktio kuvaamaan puutteellista keskustelua, koska se kuvaa parhaiten puuttuvia keskustelun osia,syitä ja sen seurauksia  :

” Funktio eli kuvaus kertoo olioiden välisistä riippuvuussuhteista” (wikipedia)

quote:

”Haketta tuodaan Venäjältä.. ja kohta laivalla Etelä Amerikasta.” … ”Edelleenkin Vladimir käynnistää kuorma autonsa  …”

Suomessa tuonnin funktio on lisä raaka aine volyymin tehtaille saannin lisäksi se, että pystytään pitämään Suomen alueellinen raaka aine markkina omien alueellisesti valittujen monopolia-asemassa olevien tehtaitten ”omaisuutena” .

Suurimmat raaka aine varannot ovat juuri Järvi Suomessa

https://metsakeskus.maps.arcgis.com/…/webappvie…/index.html… jotta monopoli pystyttäisiin säilyttämään niin maamme liikenne väylien kehittämisissä on päädytty vuonna 2007 sovitun mukaisesti pelkän raide ja maantieliikenne väylien kehittämisiin.

sivu 6 http://www.sisavesi.fi/…/2.8-Suomen-Sis%C3%A4vesiliikenne… jonka mukaisesti mm Venäläisten Keitele Päijänne sisävesien rahtilaivaliikenteelle rakennetut kanavat ovat tietoisilla poliittisilla päätöksillä jätetty käyttöön ottamatta.

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/…/Julkaisuja_3-2010.pdf… ja vuoden 2011 EU liikennestrategia päätökset siirtää rekka liikennettä vesille : tutkimuksetkin ovat vielä aloitusta vaille https://www.sisavesiliitto.fi/451281745 , saa nähdä miten eduskunnan liikenne ja viestintävaliokunta kommentoi kevätkaudella hallituksen esitystä, jättää edelleen alueellisen liikenteen yksi liikennemuoto pois EU ssa sovitusta TEN_T verkosta. Asiantuntijalausunnot ovat annetut marraskuussa ja käsittely jatkuu edelleen valiokunnassa3.2.2022 alkaen.

unquote

+1
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu