Raatorehellisyys ja Keskustan politiikka 2010 luvulla.  

Kasvukolmion yksinkertainen versio –  luomistarina ja sen raatoistuminen

 

Saarikon mukaan heidän raatoutuminen 

Raato alueeksi ,valtakunnan kasvukolmion ytimessä : 

 

 

Mitä Sipilän hallitus  teki raato alueelle        

 

 

Marinin hallituksen näkyvimmät  toimet vahvistaa raato aluetta edellä mainittujen jo aiemmin  sovittujen toimien lisäksi :

 

 

 

Nämä eivät olleet äänestäjien mieleisiä tekoja.

jossa yhdelle liikennemuodolle raideliikenteelle , tehdään kolme hankeyhtiötä ja annetaan 300 miljoonaa euroa rahaa valmistella lobbaus tietoja niin,  että voidaan tehdä kymmenmiljardi päätöksiä  – sellaisia,  joista puuttuu yhden liikennemuodon kaikki vaikutus arviot EU ssa sovitun mukaisesti,  niin taloudellisesti kilpailun -liikennemuotojen edullisuudesta, ilmasto ystävällisyydestä, liikenneverkkojen alueellisesta saavutettavuudesta  jne….

On uskottavaa ,että  yksi vaikuttava tekijä keskustan menetyksiin  Kokoomuksen ja Perussuomalaisten voittoon  oli  ainakin osittain harjoitetusta liikennepolitiikasta johtuvaa .

Kun siihen lisää sen että paikallis ja aluepolitiikkaa hoidettiin vuosikymmenet hallituspuolueiden   kansanedustajien joululahjoilla  tie ja siltakorjausten ollessa paikallisia lahjuksia vuosittain kansanedustajilta suurimmille vaikuttajille niin se varmasti rappeutti äänestäjäkuntaa ja oli arvostelun kohteena  ja yksi keskustan tappion syy.

Ne ovat juuri niitä,  joilla vaikutettiin äänestäjiin perusuomalaisten toimesta .

Samalla ne olivat selkeitä syitä  joilla ja joissa keskustan johdolla,  erottiin SDP:n avustamana EU ssa sovitusta tasapainoisesta kaikkien liikennemuotojen avulla tehtävästä  liikennepoliittisesta linjasta Euroopassa. 

LVM:n johtamat keskustan  hyväksymät  toimet huipentuivat   Sitran ja LVM:n toimin 2010 luvun alussa hallituksen hyväksymäksi liikennepoliittiseksi  revoluutioksi – jolla pohjustettiin  nyt voimassa oleva  eduskunnan hyväksymä – Liikenne 12  – virallinen parlamentaarisesti ( Aho-Lyly /keskusta/SDP -perustainen Liikenne 12)

LVM visio 2050 ja sen vesiliikennekommentit v 2017 – Sisävesi.fi (sisavesi.fi)

hyväksytty liikenneinfran liikennerevolutionäärinen  kehittämistavoite .

Jota vielä vuonna 2021 Sitra kohenteli raportissaan .

+++

Mutta ongelmaksi jäikin se mm tulevalle hallitukselle että

liikennerevoluution toteuttaminen on nyt todellisessa   käännekohdassa

jossa  tammi /helmikuun 2023 tehdyt toimenpiteet ja  tapahtumat VM:ssä, Turun yliopistossa ja Väylävirastossa  viittaavat selkeästi muutostarpeeseen.

koska

  • 1) Väylä virasto on poikennut neljän liikennemuodon lähtötavoitteella tehdystä organisaatiosta liikennerevoluution toteuttamiseksi
  • 2)  Turun yliopisto ilmoittanut lopettavansa liikennerevoluutio määritysten mukaisesti suoritetut ,  tieteellisesti rajoitetut liikennetutkimuksensa ja
  • 3)Valtiovarainministeriö on valtion tuhlaavan mielettömästi pelkästään yhteen liikennemuotoon.

Ainoastaan poliittinen johto ja kaikki poliittiset puolueet tulevat jälkijunassa 

ja erittäin

Mielenkiintoiseksi asian tekee  se että ministeriöiden(VM ja Väylä/LVM alainen keskusvirasto)   ja yliopiston samanaikainen kokonaisen liikennepoliittisen linjan vastaisen julistuksen omaisten merkkien julkisuuteen tuominen -juuri tammi/helmikuun  2023 . kuumimman  vaalikeskustelun aikana.

++++

linkit, viitteet ja faktat yllämainittuihin väitteisiin  löytyvät  blogikirjoituksesta

Vartiaisen Helsinki ja Harakan liikennepolitiikka. | Uusi Suomi Puheenvuoro

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu