Raideliikenteen perusteluja raideliikenteen sisältä – Hesari jälleen…

Miksi

valtakunnassa on ”tårta på torta ” raideliikenne kehittäminen.  Ja vain ja ainoastaan raideliikenne.

  1. Meillä on eduskunta ja sen valiokunnat joiden on päätettävä miten asiat hoidetaan ,ja
  2. Hallitus joka laittaa eduskunnan päätökset toimeen. siten kuin eduskunnassa on sovittu

Nyt hallituksen apuna ja kätenä ,

Miellä on LVM jolla on velvoite valmistella liikenteen sekä poliittiset että strategiset linjaukset raideliikenteestä.

ja aktuaalisena toimija

4.. Meillä on Väylävirasto, jonka tehtävä on vastata rautateiden kehittämisestä sekä kunnossapidosta.

Lisäksi

5. Meillä on Liikenne ja viestintävirasto, joka vastaa liikennejärjestelmän toimivuudesta, turvallisuudesta ja kestävän kehityksen tukemisesta liikenteen osalta,ja huolehtii lupa rekisteri ja valvonta asioista.

6. sekä raideliikenteen , Finntrafic Raide oy mikä vastaa raideliikenteen ohjauksesta ja hallinnasta.

7. erilliset osakeyhtiöt raideliikenteen suunnittelusta ja toteutuksista joihin on sidottu

    1. Suomi rataan 20 kuntaa Helsinki Tampere radan kehittämisiin
    2. Turun tunnin rataan 6 kuntaa
    3. itärataan Porvoo Kouvola 24 kuntaa…

+++

Kun katsoo ylläolevaa organisaatiokuviota niin tuntuu ihmeelliseltä, että kohdan vseitsemän  osakeyhtiöt ovatkin vielä tekemässä liikennepolitiikkaa ..ja ovat voimakkaassa äänessä perustelemassa 50-100 miljardin euron kokonaisinfra investointia, työtä joka kuuluisi ministeriöiden ja sen alaisten virkamiesten sisäiseen työhön tuodakseen perusteltuja ei pelkästään yhden liikennemuodon kannalta tuotettua informaatiota:

Sivu 43 | 14.7.2022 | Helsingin Sanomat (hs.fi)

 

 

 

Lisäkysymyksiä

Eikö kaikki perustelut kestävän kehityksen edistämiseksi olekaan vielä tehty?

Ovatko organisaatiot osakeyhtiöt tehty tekemään valtion virastojen töitä ?

Onko kokonaisarviot ja sen mukainen suunnittelu tekemättä, eivätkö perus laskelmat, vertailut ja liikennejärjestelmä suunnittelu olekaan valmiina organisaatiossa omistajien ja valtion päättäjillä tehtyinä ja tiedossa, vaan  suuret hankkeet aloitettu olettamusten perusteella ilmaan kokonaisuuden hahmottamista esim. EU liikennestrategiaan verrattuna.,…. ja vaihtoehtoja liikennemaantieteellisesti valtion kaikkia mahdollisuuksia mukaan ottaen punnittuina ?

0
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu