Raideliikenteen perusteluja raideliikenteen sisältä – Hesari jälleen…
Miksi
valtakunnassa on ”tårta på torta ” raideliikenne kehittäminen. Ja vain ja ainoastaan raideliikenne.
- Meillä on eduskunta ja sen valiokunnat joiden on päätettävä miten asiat hoidetaan ,ja
- Hallitus joka laittaa eduskunnan päätökset toimeen. siten kuin eduskunnassa on sovittu
Nyt hallituksen apuna ja kätenä ,
Miellä on LVM jolla on velvoite valmistella liikenteen sekä poliittiset että strategiset linjaukset raideliikenteestä.
ja aktuaalisena toimija
4.. Meillä on Väylävirasto, jonka tehtävä on vastata rautateiden kehittämisestä sekä kunnossapidosta.
Lisäksi
5. Meillä on Liikenne ja viestintävirasto, joka vastaa liikennejärjestelmän toimivuudesta, turvallisuudesta ja kestävän kehityksen tukemisesta liikenteen osalta,ja huolehtii lupa rekisteri ja valvonta asioista.
6. sekä raideliikenteen , Finntrafic Raide oy mikä vastaa raideliikenteen ohjauksesta ja hallinnasta.
7. erilliset osakeyhtiöt raideliikenteen suunnittelusta ja toteutuksista joihin on sidottu
-
- Suomi rataan 20 kuntaa Helsinki Tampere radan kehittämisiin
- Turun tunnin rataan 6 kuntaa
- itärataan Porvoo Kouvola 24 kuntaa…
+++
Kun katsoo ylläolevaa organisaatiokuviota niin tuntuu ihmeelliseltä, että kohdan vseitsemän osakeyhtiöt ovatkin vielä tekemässä liikennepolitiikkaa ..ja ovat voimakkaassa äänessä perustelemassa 50-100 miljardin euron kokonaisinfra investointia, työtä joka kuuluisi ministeriöiden ja sen alaisten virkamiesten sisäiseen työhön tuodakseen perusteltuja ei pelkästään yhden liikennemuodon kannalta tuotettua informaatiota:
Sivu 43 | 14.7.2022 | Helsingin Sanomat (hs.fi)
Lisäkysymyksiä
Eikö kaikki perustelut kestävän kehityksen edistämiseksi olekaan vielä tehty?
Ovatko organisaatiot osakeyhtiöt tehty tekemään valtion virastojen töitä ?
Onko kokonaisarviot ja sen mukainen suunnittelu tekemättä, eivätkö perus laskelmat, vertailut ja liikennejärjestelmä suunnittelu olekaan valmiina organisaatiossa omistajien ja valtion päättäjillä tehtyinä ja tiedossa, vaan suuret hankkeet aloitettu olettamusten perusteella ilmaan kokonaisuuden hahmottamista esim. EU liikennestrategiaan verrattuna.,…. ja vaihtoehtoja liikennemaantieteellisesti valtion kaikkia mahdollisuuksia mukaan ottaen punnittuina ?
Ei tästä asiasta oikein selvää saa, koska et referoi Hesarin juttua sivulla 43. Pääkirjoitus se ei liene, mutta kenties jonkun tahon mielipide?
X
Ilmoita asiaton viesti
Kalevi:
Kirjoitus on mielipide osastolla, ja linkki on digilehden viite linkki ,mikä ainakin minut vie sivulle , jonne Hesari kerää näitä valitsemiaan aiheita ja mielipiteitä. >
Kirjoittaja oli Timo Kohtamäki – Suomi rata >O>y:n tj, joka mm mainitsee:”Vaikutusten arviointi vaihtoehtojen välillä on vielä kesken” …. Tarkoittaa mitä ilmeisimmin vaihtoehtoja eri raideliikenne vaihtoehtojen toteuttamiskirjoista.
Ei niitä vaihtoehtoja, joita valtiovallan olisi tullut tehdä jo ennen kuin eduskuntaan ehdottivat ja eduskunta vahvisti ns Suomi on Saari liikennemallin. Maan sisäisiksi kuljetusverkoiksi valittiin käytännössä ainoastaan raide ja maantieliikenne verkot (jo vuonna 1997 TEN_T verkko)
Tehokkain taloudellisin ja ympäristöystävällisin liikennemuoto sisävesiliikenne ja sen noin 8000km jätettiin ”jyrän” alle, eli raide ja maantieliikenne valintojen edesauttamiseksi tekemättä. Tuloksena saatiin luotua tilanne, jossa valtion liikenne infra budjeteista noin 95% määrä käytetään yksinomaan raide ja maantieliikenteen infra kehittämisiin.
Edellä mainitun lisäksi on tehty hankeyhtiöt, joilla hankitaan lisälainarahoitus hankkeille, valtion budjettien ulkopuolelta – Tarkoittaa kymmeniä miljardeja euroja lisävelkaa raideliikenteen hoitamiseksi. Nämä velat eräiden ennusteiden mukaan kaatuvat Fortumin Uniperin tavoin jossain vaiheessa veronmaksajien syliin….koska maamme liikennevolyymit eivät edellytä eivätkä mahdollista noin suuria panostuksia pelkkään raideliikenteeseen…
Ilmoita asiaton viesti