Raideliikenteen valtiontukimuutokset: Maakuntien uusi mahdollisuus vai velvollisuus?

Eduskunnan liikennerevoluutiopäätösten vuodelta 2010 mukaisesti maakuntien yhteenliittymät Pohjois-, Etelä-, Itä- ja Länsi-Suomen alueella ovat tehneet omat liikennepoliittiset tavoitteensa, joita kansanedustajat parhaansa mukaan eduskunnassa edistävät Liikenne 12 järjestelmään sovitun neljän liikennemuodon kehittämistarpeilla, joissa EU sopimusten vastaisesti kaksi vesiliikennemuotoa on yhdistetty Suomessa suunnittelussa ja budjetoinneissa yhdeksi liikennemuodoksi.  Jota komission eduskunnan 1.10.2024 aloitetussa ehdotuksessa muutetaan niin että sisävesiliikenne ja sen kehittäminen otetaan raideliikenteen kanssa maaliikenne kategoriaan ja samoille valtiontukimenettelyille.

Maakunnat toteuttavat suunnitteluaan tällä hetkellä edelleen neljällä liikennemuodolla Suomi on Saari liikennemallilla jossa Etelä Suomi on tavaraliikenteen ulkomaan kaupan vahvin toteuttaja, jonne erityisesti raide liikenne yhteyksien avulla pyritään multimodaalista liikennettä kehittää.

 

Pohjois-Suomen Suunnitelma

Pohjois-Suomen suunnitelma on puhdas raideliikenteen kehittämisvisio, jossa vientiä ja tuontia tuetaan maksimaalisella raideliikenteen kehittämisellä niin kaivos- kuin metsäteollisuuden tarpeisiin. Tämä sisältää sekä suoran ulkomaan kaupan raideliikenteen että rannikkosatamien kautta kulkevan tavaravirran.Lapin-liikennestrategia-LUONNOS-09_24.pdf (lapinliitto.fi)

Etelä-Suomen Suunnitelma

Etelä-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma edellyttää vahvaa panostusta raide- ja maantieliikenneinfrastruktuurin rakentamiseen. Tämä perustuu 1990-luvulta lähtien kehitettyyn tapulikaupunkimalliin, jossa erityisesti Järvi-Suomi on jätetty tavaraliikenteellisesti Etelä-Suomen takamaaksi. Valtakunnan tavaraliikennevolyymien pitäminen Etelä-Suomen kautta on elinehto koko alueen kehittämistyölle.Etelä-Suomen liikennestrategia (kymenlaakso.fi)

Länsi-Suomen Suunnitelma

Länsi-Suomen liikennestrategia on käytännössä yhtäläinen Pohjois- ja Etelä-Suomen suunnitelmien kanssa. Tavoitteena on raide- ja maantieliikenteiden avulla toteuttaa sekä teollisuuden kotimaan raaka-ainekuljetukset että viennin ja tuonnin rannikkosatamien kautta tapahtuva tavaraliikenne.Länsi-Suomen liikennestrategia – Keski-Suomen liitto (keskisuomi.fi)

Itä-Suomen Suunnitelma

Itä-Suomen liikennestrategia on lähes kopio Länsi-Suomen vastaavasta. Raide-, maantie- ja lentoliikenteet ovat huomion keskipisteenä. Venäjän hyökkäyksen johdosta painopistettä on entistä enemmän siirretty raide- ja maantieliikenteen kehittämiseen.Itä-Suomen liikennestrategia – Itä-Suomen liikennestrategia – ELY-keskus

Komission Ehdotus Raideliikenteen Valtiontukimenettelyihin

Komission ehdotus raideliikenteen valtiontukimenettelyihin voi eduskunnan tulevasta tulkinnasta riippuen joko edellyttää tai mahdollistaa sisävesiliikenteen lisäämisen maakuntien liikennejärjestelmäsuunnitelmiin.

Jolloin vaihtoehtoina on joko jatkaa Suomi on Saari liikennemallin kehittämistä jättämällä maamme 8000 km sisävesiväylästö edelleen kaiken hyötykäytön ulkopuolelle tai

Aloittaa todellinen rakennemuutos maakuntien liikennejärjestelmä suunnittelun toteutuksen ja vaikutus arvioiden tuottamiseksi viidellä EU ssa sovitulla liikennemuodolla minkä perusteet ovat jätetty tutkimatta viite:DEMB5A.tmp.xml (eduskunta.fi)

Liikenne ja viestintävaliokunnan em. lausunnon kohta 4  perusteella , tehtyyn Luke, LUT ja Suomen Sisävesiliiton tutkimushankkeeseen ei vielä ole reagoitu lainkaan ,joten se liitettiin osaksi raideliikenne valtion tukimenettelymuutoskäsittelyyn kuuluvaksi sen  oleelliseksi osaksi ,josta odotetaan valiokunnan kommenttiaEDK-2024-AK-38089 (eduskunta.fi)

Train käsitys maamme kauppamerenkulkuun kelpaavasta sisävesi alueesta vuodelta 2022 tarkoittaa että maamme kauppamerenkulun väyliksi on sovittu noin 770 km eli Saimaan syväväylästö

Vuoteen 2006 saakka ylläpidetty Järvi Suomen merenkulkupiirin yhdeksän maakunnan alueet, käsittäen noin 8000 km sisävesien kauppamerenkulun väyliä, poistettiin kehittämistavoitteista ja alueet ”pakotettiin” Liikenne 12 järjestelmällä  liikennemaantiedon vastaisiin pelkkiin raide ja maantieliikenne kuljetus suunnitteluihin . Jota komisssion ehdotus yrittää muuttaa

Liikennemaantieteellinen Järvi Suomen kauppamerenkulun verkosto jolle uutta raideliikenteen valtiontukijärjestelmää komissio ehdottaa,tai edellyttää. niin että Järvi Suomen tavaraliikenne saadaan alueellisesti suoraliikenteeseen lentoliikenteen tavoin jäsenvaltioiden välillä ,

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu