Riittääkö valiokunnan voima LVM:n alaisten ministeriöiden virkamiesten kaksille korteille ja kolmelle pelipöydälle?

Liikenneministeriön virkamiesten kahdet kortit

Suomen ja EU:n eroavat liikennejärjestelmätavoitteet, lainsäädäntö ja niiden toteuttaminen vuodesta 1990 alkaen ovat aiheuttaneet haasteita. Suomen kansalliset tavoitteet eivät aina ole linjassa EU:n asettamien tavoitteiden kanssa, mikä on johtanut erilaisten strategioiden ja lainsäädännön kehittämiseen.

Virkamiesten kolme pelipöytää

Liikenneministeriön virkamiehet toimivat kolmella eri foorumilla:

  1. Hallitus
  2. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta
  3. Valtiovarainvaliokunnan liikennejaos

EU-komission ehdotukset ja niiden käsittely

Pöytä no 1: Hallituskäsittely

LVM:n virkamiehet käsittelivät EU-komission ehdotukset, jotka läpäisivät hallituskäsittelyn. Hallitus on antanut eduskunnalle U-kirjeet näistä ehdotuksista.

Pöytä no 2: Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta

Maaliskuussa 2024 valiokunta käsitteli U-kirjeen U 94/2023 vpU 94/2023 vp (eduskunta.fi) kuultuaan virkamiehiä, asiantuntijoita ja toimijoita. Valiokunta antoi lausunnon, jossa se edellytti 12 parlamentaarisen työryhmän aloittavan sisävesiliikenteen intermodaaliliikenteen mahdollisuuksien perusteellisen selvityksen (LiVL 5/2024 vp). LiVL 5/2024 vp (eduskunta.fi)          

Syyskuussa hallitus antoi U-kirjeen raideliikenteen multimodaaliliikenteen kehittämis- ja tukimenettelyistä valiokunnan käsittelyyn. 1 (eduskunta.fi)Käsittely alkoi 1.10.2024 eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa, kohta no 4 LiVP 49/2024 vp (eduskunta.fi)      jossa kuultiin myös  LVM:n virkamiehiä.

Virkamies esityksessä painotettiin pelkästään raideliikenteen kehittämistarvetta ja huolta siitä, miten komission esitys vaikuttaisi raideliikenteeseen ja tavaraliikenteen tukimenettelyihin.

Valtioneuvoston kannan mukaan valtiontukisuuntaviivoja ei tulisi laajentaa rautatieliikenteen tavaraliikenteen tukiin, jotka ovat korvausta julkisten palvelujen käsitteeseen kuuluvien velvoitteiden täyttämisestä.

Tämä tarkoittaa, että hallitus on komission ehdotuksen hyväksymisen kannalla, mutta ehdottaa että komission tavoitteita ei sovellettaisi nykyisiin raideliikenteelle myönnettäviin tavaraliikenteen tukiin. vaikka komission ehdotus koskee pelkästään tavaraliikenne kuljetuksia. 

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta maa- ja multimodaaliliikennettä koskevien valtiontukisääntöjen suuntaviivoiksi ja ehdotuksesta komission asetukseksi tiettyjen raide-, sisävesi- ja multimodaalisen liikenteen alan tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi perussopimuksen 93, 107 ja 108 artiklan mukaisesti – U XX/2024 vp (eduskunta.fi)    sivu 6

Pöytä no 3: Valtiovarainvaliokunnan liikennejaos

Hallituksen esityksessä liikenteen budjetiksi vuodelle 2025 LVM on jättänyt tekemättä kaikki EU-tavoitteiset arviot siitä, miten multimodaali- ja intermodaaliliikenteillä voidaan pienentää valtion liikenteestä aiheutuvia ulkoisia kuluja. Viitteet: TEN-T, Intermodaali direktiivi ja EU liikennestrategia sekä nyt annetut komission ehdotukset multimodaaliliikenteen tukimenettelyistä.

 

  1. Valtion budjetti vuodelle 2024 ja huomiota sen käsittelemiseksi EU liikennetavoitteiden toteuttamisiksi

 

2.

3.

4)

5.

6.

 

Johtopäätökset

Valiokunnan voima LVM:n alaisten ministeriöiden virkamiesten kaksille korteille ja kolmelle pelipöydälle on kyseenalainen.

On tärkeää arvioida numeerisesti ja historiallisesti, miten strategiat toteutetaan Suomessa EU-tavoitteiden vastaisesti.

bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

Merikapteeni, EMLog, Pyhtäällä asuva eläkeläinen jne....

Kokemusta eläkepäivien viettoon hankitun laivapäällikkö tehtävien lisäksi mm.

Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelusta hankinnasta kuljetuksista ja logistiikan johtamisesta,

Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johdosta

Öljyporausalusten suunnittelusta, niiden rakentamisten telakka aikaisesta valvonnasta sekä yleissatamien satamasuunnittelu toiminnoista.

Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen aloituksen johtaminen Suomessa.

Sisävesiliikenne logistiikan, intermodaali liikenteen ja EU liikennestrategian tutkimisista

Suomalaisen jäissä kulkevan, itselastaavien sisävesi-itämeri mallisuojatun kontti ja bulk laivamallien kehittäjän töistä www.sisävesi.fi

Ja vuonna 2020 perustetun Sisävesiliiton asiamies www.sisavesiliitto.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu