Riittääkö valiokunnan voima LVM:n alaisten ministeriöiden virkamiesten kaksille korteille ja kolmelle pelipöydälle?
Liikenneministeriön virkamiesten kahdet kortit
Suomen ja EU:n eroavat liikennejärjestelmätavoitteet, lainsäädäntö ja niiden toteuttaminen vuodesta 1990 alkaen ovat aiheuttaneet haasteita. Suomen kansalliset tavoitteet eivät aina ole linjassa EU:n asettamien tavoitteiden kanssa, mikä on johtanut erilaisten strategioiden ja lainsäädännön kehittämiseen.
Virkamiesten kolme pelipöytää
Liikenneministeriön virkamiehet toimivat kolmella eri foorumilla:
- Hallitus
- Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta
- Valtiovarainvaliokunnan liikennejaos
EU-komission ehdotukset ja niiden käsittely
Pöytä no 1: Hallituskäsittely
LVM:n virkamiehet käsittelivät EU-komission ehdotukset, jotka läpäisivät hallituskäsittelyn. Hallitus on antanut eduskunnalle U-kirjeet näistä ehdotuksista.
Pöytä no 2: Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta
Maaliskuussa 2024 valiokunta käsitteli U-kirjeen U 94/2023 vpU 94/2023 vp (eduskunta.fi) kuultuaan virkamiehiä, asiantuntijoita ja toimijoita. Valiokunta antoi lausunnon, jossa se edellytti 12 parlamentaarisen työryhmän aloittavan sisävesiliikenteen intermodaaliliikenteen mahdollisuuksien perusteellisen selvityksen (LiVL 5/2024 vp). LiVL 5/2024 vp (eduskunta.fi)
Syyskuussa hallitus antoi U-kirjeen raideliikenteen multimodaaliliikenteen kehittämis- ja tukimenettelyistä valiokunnan käsittelyyn. 1 (eduskunta.fi)Käsittely alkoi 1.10.2024 eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa, kohta no 4 LiVP 49/2024 vp (eduskunta.fi) jossa kuultiin myös LVM:n virkamiehiä.
Virkamies esityksessä painotettiin pelkästään raideliikenteen kehittämistarvetta ja huolta siitä, miten komission esitys vaikuttaisi raideliikenteeseen ja tavaraliikenteen tukimenettelyihin.
Valtioneuvoston kannan mukaan valtiontukisuuntaviivoja ei tulisi laajentaa rautatieliikenteen tavaraliikenteen tukiin, jotka ovat korvausta julkisten palvelujen käsitteeseen kuuluvien velvoitteiden täyttämisestä.
Tämä tarkoittaa, että hallitus on komission ehdotuksen hyväksymisen kannalla, mutta ehdottaa että komission tavoitteita ei sovellettaisi nykyisiin raideliikenteelle myönnettäviin tavaraliikenteen tukiin. vaikka komission ehdotus koskee pelkästään tavaraliikenne kuljetuksia.
Pöytä no 3: Valtiovarainvaliokunnan liikennejaos
Hallituksen esityksessä liikenteen budjetiksi vuodelle 2025 LVM on jättänyt tekemättä kaikki EU-tavoitteiset arviot siitä, miten multimodaali- ja intermodaaliliikenteillä voidaan pienentää valtion liikenteestä aiheutuvia ulkoisia kuluja. Viitteet: TEN-T, Intermodaali direktiivi ja EU liikennestrategia sekä nyt annetut komission ehdotukset multimodaaliliikenteen tukimenettelyistä.
- Valtion budjetti vuodelle 2024 ja huomiota sen käsittelemiseksi EU liikennetavoitteiden toteuttamisiksi
2.
3.
4)
5.
6.
Johtopäätökset
Valiokunnan voima LVM:n alaisten ministeriöiden virkamiesten kaksille korteille ja kolmelle pelipöydälle on kyseenalainen.
On tärkeää arvioida numeerisesti ja historiallisesti, miten strategiat toteutetaan Suomessa EU-tavoitteiden vastaisesti.
Kommentit (0)