Risto.E.J.Penttilä ja SEA20 tutkimus

 

Maritime = Merenkulku = (Meriliikenne + Sisävesiliikenne)

 

++++

Jälleen kerran sattuu silmiin suurella rahalla tehty tutkimus,  jossa sekoitetaan tietoisesti meriliikenne ja merenkulku  niin,  että merenkulun haasteista ja mahdollisuuksista jätetään huomioimatta täysin merenkulun sisävesiliikenne osuuden merkitys meriliikenteeseen ja sen kautta  vaikutus Suomen tulevaisuuden maaliikenne infraan logistiikkaan ja sitä edelleen ekosysteemeihin , kaupunkikehityksiin ja itämeren alueella tapahtuvaan tavaraliikenteeseen  ,siten kuin EU on liikennestrategiassaan vuonna 2011 tavoitellut vuoden 2050 infraa ja liikennettä harjoitettavan . https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_enE

Eli kaikki yllämainitut puutteet ovat selkeästi nähtävissä, kun Suomi on Saari liikenne ja rannikkokaupunkien etuja puolustetaan Wärtsilän rahoittamalla ja Nocdic West Officen toimitusjohta  Risto E.J: Penttilän ja Nordic West Officen toteuttamassa tutkimuksessa ,johon kaikki kynnelle kykenevät suomalaiset meri klusteri ja rannikkosatama vaikuttajat ovat antaneet oman panoksensa. julkasun lopussa lista haastatelluista.  https://www.sea20.org/study/thank-you 

+++

Eli lähtökohta puutteet edellämainittuun tutkimukseen:

–  on käsitelty merenkulun meriosuutta , jo 1990 luvulla vanhanaikaiseksi käyneen Suomi on Saari liikennejärjestelmän faktoin:

  •  oletetaan, että 1600 luvulla Ruotsi Suomessa  aloitettu järjestelmä jossa annettuja tapulikaupunki oikeuksia tulee edelleenkin pitää voimassa ,vaikka tekniset faktat ovat tehneet mahdollisiksi muuttaa vanhaa tapaa ( esim VTT raportti 37/73/2009 ) , jossa  valtakunnan sisäosissa tapahtuva tuotannon ja  kulutuksen vaatima tavaraliikenne toimitetaan  maitse rannikkokaupunkeihin lastattaviksi meriliikenteen aluksiin ja aluksista.
  • Mallia aloitettiin myöhemmin 1900 luvulla kun juna ja rekka liikenne valtasi hevoskuljetukset,  kutsua nimellä ” Suomi on Saari ”  ja tässä blogissa käsitelty  SEA20 tutkimus on tuotettu   juuri pelkästään em neljänsadan vuoden perinne viitta päällä.
  • Meriliitto em mallin selkeä promooja http://www.meriliitto.fi/?page_id=29

– 1990 luvulla ” Suomi on Saari”  liikennemalli koki haaksirikon.

  • Siksi,  että valtameriliikenne ei enää tavaraliikenteen avulla koskenut Suomen satamia , vaan Suomen satamista muovautui Keski Euroopan valtamerillikenne alusten koon kasvujen takia (jopa 20 000 konttia yhdessä aluksessa)  -ylimääräisiä tarpeettomia liikenne hubeja,  joihin ja joista tavarat toimitetaan jakelu alueilla ja kerätään  alueista syntyneisiin takamaista- edelleen vietäviksi keski euroopan hubeihin valtamerten takaisten kauppakumppaniemme kanssa käytävään kauppaan. Sen sijaan että olisi suoraliikenne Järvi Suomesta Keski Eurooppaan.

-Nyt tällä hetkellä meillä on ongelmana se

Em järjestelmä on kallis siksi että meille on syntynyt yksi poliittinen liikenne solmukenttä Järvi Suomen viennille ja tuonnille- rannikkosatamat  .  sen sijaan että noin 30% maamme viennistä ja tuonnista hoidettaisiin suoralaivaliikenteellä keski eurooppaan ,. Meillä on kotimaan Suomi on Saari hubit rannikoilla edelleen rekka ja raideliikenteelle.

kun jakelu ja keräily voitaiin suorittaa suoraan sisä Suomen noin 8000 km sisävesiväyliä käyttäen keski euroopan hubeihin ja jokijärjestelmiä pitkin Eurooppalaisille loppukäyttäjille ja vastaavasti alkutuottajilta EU sisävesijärjestelmä-itämeri -Suomen sisävesi liikenne laitureihin( koska  raportin mainitsemia satamakaupunkeja ei välttämättä tarvita tulevaisuudessa Järvi Suomen alueella  lainkaan )  suoraan ilman raide tai kauko rekka liikennettä jakeluun.  http://www.sisavesi.fi/?page_id=421

+++

Nyt tehdyllä SEA20 tutkimuksella  häivytetään kokonaisuudessaan Sisävesi -Järvi Suomi – alueiden mahdollisuus kehittyä rannikkosatamien varjosta -mikäli infraan ja kehittämisiin panostetaan pelkkää meri ja  rannikkosatama kasvua,   mikä taas edellyttää ja mahdollistaa suunniteltujen raide ja maantieliikenne  liikenne infran 50-100 miljardin Helsinki keskittymät .

Joiden pääasialliset edunsaaja ryhmä on muualla kuin Suomen liikennelogiistiikan tarvitsijoiden ja veronmaksajien suuri enemmistö .

 

++++

 

lisätietoa

 

www.sisavesi.fi

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/

http://sisavesiliitto.simplesite.com/

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu