Ruoholahden uusi rekka ralli vuonna 2029

Ruoholahden sanomat kertovat karua luettavaa.  Kuorrutettuna kauniisti ilmasto ystävällisyydeksi.  https://www.ruoholahdensanomat.fi/helen-tuo-kivihiilen-ruoholahteen-venajan-satamista-hiilikauppiaiden-nimet-ovat-liikesalaisuus/?fbclid=IwAR3Wn1Ku4YYTJ05N5zgcNb4zV8ZTdDv0jnAiXSztzpaErDJSeHvI6p-RDCs

Lehti kirjoittaa : ”Salmisaaren voimalaitosalue Ruoholahdessa säilyy energiantuotannossa, mutta kivihiili korvataan muilla ratkaisuilla, kuten lämpöpumpuilla, lämmönvarastoinnilla ja osin biomassaa polttamalla.”

Tämä biomassa osuuden polttaminen   tarkoittaa yksinkertaisesti myös sitä,  että nykymallin laivatuonti muuttuu sen osalta joko rekka liikenteeksi tai ulkomaan tuonniksi.

Rekka liikenteeksi vain osa polton osalta koska biomassaa ei ole saatavilla tarpeeksi rekka autojen taloudellisen kuljetusetäisyyden sisällä.  Tämän vuoksi mikäli kotimaan biomassaa tahdotaan käytettävän enemmän niin sen saanti voidaan turvata ainoastaan laivakuljetuksin  https://yle.fi/uutiset/3-10644216 .  Ja silloin mikäli kotimaan biomassaa tahdotaan polttaa ,  jäljelle jää vaihtoehto

että on   aika yhdistää Saimaa ja Kymijoki yhdeksi vesiliikenne alueeksi  ja niille kotimainen väylä merelle. (Jossa ratkaisussa on sitten mukana paljon muutakin kuin biomassa.  mm. aluepolitiikka ja noin 30% rahtiliikenteen siirto mahdollisuus  rannikkosatamista sisämaan suoralaivauksin tutkimiseen ja osaan toteuttamisiin,  joilla pienennetään valtavasti vienti ja tuonti niin bulk kuin kontti liikenteen energia kulutusta mikä on tulevaisuudessa erittäin tärkeää , kun energia kallistuu huomattavasti ,  kulutuksen kasvaessa ….    https://www.youtube.com/watch?v=pf7RbJwrqKE&fbclid=IwAR1y2_nJ2AB64dAlNzWKWZYAYAPSWNjNsVPlaM5HVxxEG1QseNTPbA3VJ0g   )

+++

Saimaan yläosa ja Keitele alue ovat bioenergian ylijäämä alueita, joista kuljetus vesitse on EU liikennestrategian mukaista .   Mikäli tätä ei tehdä niin jäljelle jää Tukholma vaihtoehto

=  hake tuodaan  Brasiliasta

Muistettavaa ja EU tason muistutusta liikenteemme tekemättömistä suunnitelmista  riittää,  sillä uuden EU  tavoitteen(jouluk.2019 ) mukaan pitäisi 75% maanteitten rahtikuljetuksista kyetä siirtämään vesille ja raiteille.

++++

Nyt meillä tässä maassa on tästä suunnittelussa noin 50-100 miljardin raideparannukset.

Ja   tiedän, että kolmsd  Suomi on Saari liikennemallin projekti  , tämän Ruoholahti projektin lisäksi ensimmäinen suuri projekti oli Jyväskylän energian hylätty laivaliikenteen aloittaminen ja nyt suunnittelussa oleva  Tallina Helsinki  tunneli  , millä laivaliikennettä siirretään samoin osaltaan rekka liikenteeksi.

Eli kasvatetaan tietoisesti juuri sitä liikenneosuutta mitä jo vuonna 2011 on EU:ssa sovittu pienennettävän.

Nythän tilanne on että maassa on em raideliikenne buumin jo (30 vuotta kestänyt) , että meillä on  nolla miljardin parannukset käynnissä siihen että rekka liikennettä voitaisiin siirtää  vesiliikenteeseen Eu vuonna 2011 sovitun mukaisesti.  1960 luvulla uudelleen avattu Saimaan kanava on ollut ainoa sisävesiliikenteen kehittämisväylä.  1990 luvulla Venäjän velkojen maksuksi Venäläisten tekemiä (nyt yli 500 miljoonan euron arvoisia parannuksia) Keitele Päijänne kanaville niin  114 metrin alukset siinä kykenisivät kulkemaan ( Saimaa 82 metriset laivat)  ei ole saatu hyötykäyttöön kun alkuperäisen parannusprojektin mukaiset noin 30 miljoonan euron siltojen nostot jätettiin 2010 luvun vaihteessa tekemättä.  https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/liikenneministerion-kansliapaallikon-todellinen-auton-arvo-blogi/

bionavigaattori

merikapteeni,EMLog kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm. Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu