Saimaan kanava on kiinni ; Eduskunnalla on suuri työ lakaista pois meriliikenne tavoitteet sisävesiliikenteen kehittämisistä
Koska sisävesiliikenne kilpailee maanteitten ja raideliikenteen kanssa rahdeista.
ja
Meriliikenne ei sitä tee
+++
Eduskunnan liikenne ja viestintävaliokunta käsitteli valtioneuvoston tekemää esitystä EU sisävesiliikenteen kehittämiseksi Suomessa EU budjettikaudella 2021-2027 ns Naiades III paketin yhteydessä-
11 asiantuntija lausunnon jälkeen valiokunta yhtyi valtioneuvoston kantaan
9.2.2022 , DEM874A.tmp.xml (eduskunta.fi) jossa yksiselitteisesti todettiin että Suomalaisessa Sisävesiliikenteessä
tulee edelleen pyrkiä jo aloitetun tavan mukaan meriliikenne säännöstöön ja määrittelyihin.
Kun vaihtoehtona olisi EU tapa ,jossa sisävesiliikennettä kuitenkin kehitetään pelkästään sisävesiliikenne tutkimuksin etsittyjen vahvuuksien avulla.
Milloin tämä otetaan Suomessa huomioon , ja milloin Valiokuntaan tuodut sisävesiliikenne kehittämisvaateet joilla tavoitellaan pelkästään sisävesiliikenne kilpailu asetelman vahvistamista niin, että sisävesiliikenne EU ssa sovittuna vuonna 2030 voisi infra ja innovaatioperusteisesti ottaa vastaan maantieliikenne volyymeja.
EU ssa toimiva Inland Navigation europa on käsitellyt aihetta seuraavasti . mikä tukee liikenne ja viestintävalio, kunnalle toimitettua sisävesiliikenteen kehittämisvaadetta EU tavoitteisesti meriliikenne tutkimusten ja tavoitteiden sijaan. esimerkkejä valiokuntaan tuodusta Sisävesiliikenne kehittämistavoitteista.
Esityksen otsikko (eduskunta.fi) ja EDK-2021-AK-409142.pdf (eduskunta.fi)
EU ssa maaliskuussa julkistettiin edellisen vuoden ”sisävesitavoitteet ja saavutukset” joista poimin seuraavia kohtia.,
Aihe: Annual-Report-2021-final-draft_07032022.pdf (inlandwaterwaytransport.eu)
Yleistä
Sisävesiliikenteen uudet markkinat ovat yksilöity:
1) Kaupunkien matkustaja- ja rahtiliikenne sisävesialuksilla.
2) Kiertotalousstrategioiden vauhdittamat uudet rahtivirrat.
3) Uusiutuvien energialähteiden tai niiden komponenttien kuljetus niiden tuotantoa varten.
Raportista käy ilmi, että sisävesiliikenteen uudet markkinat ovat olemassa, ja niillä on suuret mahdollisuudet.
Sisävesiliikenne ei kuitenkaan ole vielä kehittänyt niitä riittävästi tai niitä ei ole vielä hyödynnetty täysimääräisesti.
Sisävesiliikenne kehittämisen toimenpide alueet on kartoitettu
Liikennemuotosiirtymä: rahti maanteiltä sisävesiväylille
- Sisävesiliikenteen viherryttäminen
- Digitalisaatio ja autonominen merenkulku
- Yleissivistävä ja ammatillinen koulutus, työolot sekä tutkimus ja innovointi (T&I)
- Tulevaisuudenkestävät satamat: energia- ja kiertokeskus
Innovatiivinen liikennemuotosiirtymä tavoitteet ovat selvitetyt toteuttamista varten
Vuonna 2021 liikennemuotosiirtymän käsite oli saamassa vauhtia.
Eu:n strategian kulmakivi on siirtää liikennettä, olipa kyse sitten tavara- tai henkilöliikenteestä, raskaammista ja vähemmän ympäristöystävällisistä liikennemuodoista, kuten teistä ja ilmailusta, vihreämpiin liikennemuotoihin, kuten rautateihin ja sisävesiliikenteeseen.
Kuten edellä mainittiin, sisävesi- ja lähimerenkulun pitäisi kasvaa 25 prosenttia vuoteen 2030 mennessä ja 50 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.
Vuoteen 2030 mennessä rautatie- ja vesiliikenteen intermodaalisen liikenteen olisi voitava kilpailla tasavertaisesti eu:n maantieliikenteen kanssa. Odotukset tai pikemminkin tavoitteet, jotka on saavutettava, ovat siis hyvin selvät; miten ne saavutetaan, ei kuitenkaan ole.
Alana koko sisävesiliikenteen alan on oltava rohkea ja innovatiivinen yhdessä satamien, terminaalien ja lastinomistajien kanssa. Ponnistelujen on oltava yhteisiä.
Keväällä 2021 IWT Platform käynnisti oman tutkimuksensa modaalisesta vuorosta täydentääkseen sitä, mitä oli jo tutkittu ja raportoitu viime vuosina.
Tutkimuksen tulokset on tarkoitus julkaista vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä. Se ruokkii meneillään olevaa Platina 3 -projektia, jossa modaalinen muutos saa oikeutetusti paljon huomiota.
Päätelmä
Suomi ei ennätä enää toteuttaa vuodelle 2030 EUssa asetettuja sisävesiliikenne tavoitteita. Ja todellinen kiire saada vuoteen 2050 kasvatettua volyymeja vuoden 2015 tasosta 50% mikäli välittömiä tutkimuksia TEN_T molempien (ydin ja kattavien ) sisävesiliikenne verkkojen ja liikennemuotosiirtojen toteuttamisista ei aloiteta.
EU : lta vain rahat uuden kanavan toteutukseen.
Ilmoita asiaton viesti
EUlla on ollut rahaa esillä ja tarjolla euroopan kolmanneksi tiheimmän sisävesiväylästön saamiseksi liikenneverfkoksi. Mutta valtio on systemaattisesti tuottanut informaatiota ja raportteja joilla se on tahtonut erota EU ssa sovitusta sisävesillikenteen ja sen infran kehittämisistä. Siksi eduskunnalla on nyt työsarka siivota asetukset lait ja tavoitteet vastaamaan EU ssa sovittuja strategioita.
alla vuosi sitten julkaistu blogi : mikä on selkeä esimerkki parlamentaariseen komiteaan tuoduista tiedoista ,tietojen mutusta ja yksipuolisuudesta sekä yksipuolisesti valituista asiantuntijoista. Tiedon oikeellisuus ja verifiointi EU tavoitteisiin puuttuu kokonaan. Mielestäni tästä kaikesta on vastuussa LVM virkamiehet, joiden työskentely ei mielestäni vastaa virkamiehille asetettuja tavoitteita, – mieluummin tulee mieleen rinnastaa toiminta suoraan nyt 24.2.2022 alkaen saatuihin tietoihin itänaapurin valtiollisista sotilasoperaatio toimista ja valtion median sitä tukeviin toimiin ….
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/valtioneuvoston-faktantarkastus-pettanyt-virheita-19-yhdeksalla-sivulla/
Ilmoita asiaton viesti