Saimaan kanavalla leikittelijät. 

Lehdistö on nyt kuukauden julistanut   Venäjää Saimaan kanavalla  leikittelijäksi 

+++ 

Mutta onko Venäjän valtio ainoa “leikkijä” Saimaan kanavan merkityksellä Suomelle ja Suomen teollisuuden kaupan ja veronmaksajien tarvitsemalla, kustantamalle ja tukemalle sisävesiliikenteelle. 

+++ 

Menemättä sen enemmän Saimaan kanavan hienoon pitkään historiaan ja  tai maamme vesiliikenne infran rakentamis-historiaan –  voidaan vain todeta voimassa oleva  “leikki tilanteemme.”

Josta  

Suomen  liittyessä EU:hunSuomi hyväksyi EU säännön, jossa edellytetään mm. omien lakien ja liikennesuunnittelun toteuttamisessa EU liikennestrategian huomioimista.

+++ 

EU:ssa Sisävesiliikenteen tutkimusta, hallintaa ja kehittämistä hoidetaan omana liikennemuotonaan. Jossa mm on selkeät maininnat ja väyläluokitus järjestelmä. 

Suomessa väyläluokitukset rannikolla (meriliikenneväylät) ja sisävesiliikenne väylät ovat yhdistetyt  

Suomessa näiden yhteisväylien luokitus jako on tehty kahteen eri pääluokkaan  

Matalat väylät ja kauppamerenkulun väylät.  

Saimaan kanava ja Saimaan syväväylä luokitellaan (syväys 4,35 m) kauppamerenkulkuun kuuluvaksi väylästöksi, jota ylläpidetään ja kehitetään TEN_T ydinverkkoon kuuluvana sisävesialueena. 

+++ 

EU:n Sisävesiväyläluokitus jakaa väylät ovat jaetut samoin kahteen eri luokkaan

. 

Alueellisen merkityksen sisävesiväylät ja kansainvälisen liikenteen sisävesiväyliin.  

Suomessa kauppamerenkulun väylästö vastaa  jälkimmäistä sisävesiväyläluokkaa.

+++ 

Suomen ongelma leikkikentällä on, että meiltä puuttuu eli meillä ei ole olemassa ”Alueellisen merkityksen” sisävesiväylästöä olemassa lainkaan . 

+++ 

Tarkoittaa että meillä on ongelma verrattaessa EU väyliin,  koska Suomen vesiliikenne väyläluokituksen mukaisesti meillä ei ole – eikä suunnetussa tavoitella eikä humioida lainkaan “alueellisen merkityksen  mahdollisuutta vaan ne sysätään suoraan raiteille ja maanteille vaikka vesiväylät olisivat käytettävissä. 

Ja  vaikka kaikki laiva ja logistis-  tekniset alueellisen väylästön ympärivuotisen liikenteen aloittamis-,kehittämis ja käyttömahdollisuudet ovat olemassa mm VTT:n on tämän todennut jo vuonna 2009.  Koko leikin kruuna se,  että  EU:ssa  sisävesiliikenteen mahdollistavaa (Naiades I,II ja III hankkeilla sisävesien  käyttöönoton mahdollistaminen niin suunnittelu- rakentamis- ja käyttöönotto tuilla.. ) järjestelmää ei käytetä lainkaan…. 

+++ 

Tästä varmaan ”leikisti” tekemättömästä, puuttuvasta alueellisen väylästön suunnittelu tarpeen vajeesta johtuen  valtiovallan on ollut ilman kenenkään puuttumatta,  mahdollista jättää TEN_T alueelliset sisävesien käyttömahdollisuudet tutkimatta ja mahdolliset väylä  yhdistämiset arvioimatta jo vuosikymmenten ajan ja samoin jättää kaikki EU liikennestrategiassa edellytetyt maantieliikenne volyymien siirrot vesiliikenteeseen huomiomatta. Maantie ja raidellikenteille ne tehtiin.

Tavoite multimodaali liikenteen kehittämisiin maantieliikennettä siirtämällä raiteille ja vesille EU ssa ei ole pieni.  Tavoite on kokonaiset  75% siirtää  raskaasta maantieliikenne volyymia  vuoteen 2050 mennessä  raiteille ja vesille.

 

Raiteille tässä “leikissä” on EU liikennestrategian voimassa(vuodesta 2011) ollen suunniteltu ja budjetoitu uusia ratoja jo kymmenien miljardien arvosta ,joista osa on jo aloitettu-niin valtakunnantason kuin alueellisten liikenne väylä toimijoiden ja lobbausten voimin. . 

Sisävesille EU:ssa sovittua raskaan maantieliikenne volyymisiirtojen mahdollisuutta vuoden 2011 liikennestrategian mukaisesti ei ole vielä aloitettu edes tutkimaan – koska Suomessa –valtion mielestä- ei ole edes – leikisti eikä virallisesti löydetty   alueellisen merkityksen sisävesiväyliä puhumattaan sisävesien TEN_T kattavasta liikenneverkosta . On vain Saimaan kauppalaivaliikenteeseen sopiva sisävesiväylä(770km) …jota leikitellen nimitetään suomen sisävesiksi vaikka se on vain noin 10% koko sisävesiväylästöstämme.(8000km)   

 

+2
bionavigaattori
Sitoutumaton Pyhtää

merikapteeni,EMLog
kokemusta laivapäällikkötehtävien lisäksi mm.
Kaupan ja teollisuuden tuotannon jakelu hankinta ja logistiikan johtamisesta , Venäjä-Suomi raideliikenne vaunuvuokrauksesta, Hamina Kotka alueen transit-liikenteessä ja Venäjän öljyteollisuuden tuotannon ja liikenteen laatu ja määrä tarkastus laboratorion johto tehtävistä. Öljyporausalusten suunnittelusta, rakentamisen valvonnasta sekä satamasuunnittelu toiminnoista. Elektroniikka romu keräys logistiikan aloituksen organisointi, suunnittelu ja toteutuksen johtaminen Suomeen Sisävesiliikenne logistiikan tutkiminen ja sisävesi-itämeri mallisuojatun laivamallin kehittäjä
www.sisävesi.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu