Saimaan kanavan neuvottelukunnan työ lakkautettiin 11.09.2024 -väliaikaisesti ?
Saimaan kanavan neuvottelukunnan työ lakkautettiin-väliaikaisesti ?
viite; Saimaan kanavan neuvottelukunnan toiminta keskeytetään – Liikenne- ja viestintäministeriö (lvm.fi)
Hyvä niin,
Olisiko aika katsoa sisävesiliikenteen kokonaisuutta muustakin kuin pelkästä Saimaan kanavan näkökulmasta.
Saimaa on askel askeleelta valtion päätöksillä määritetty ainoaksi kauppamerenkulkua harjoittavien laivojen kulkua mahdollistavaksi sisävesiväylästöksi Suomessa. Vesiväyläluokitus_lopullinen.pdf (traficom.fi)
Sen mukainen laivaliikenne on nyt kanavalla ja kanavan kautta suoraliikenteen osalta mm EU jäsenvaltioihin seis. Huomattavaa on myäs, että Vuoksen vesistön ,Kymi ja Kokemäenjokien yhteisvaikutteista sisävesiliikenne kehittämistä ei ole tahdottu edes tutkia vuosien varrella.
Tutkimatta jättäminen voidaan havaita sisältävän kolme suurta eduskunnassa tehtyä päätöstä. Eduskunnassa ei ole hyväksytty toimia EU tavoitteisesta sisävesi/lähimeriliikenteiden omilla vahvuuksilla tehtyä kehittämistä vaan EU tavoitteiseen liikennejärjestelmään siirtymistä on selkeästi jarrutettu alla olevasti :
Kolme suurta vaihetta vv 1990-2024
Tähän sisävesiväylästön käyttö, ylläpito ja kehittämis luokitukseen on päädytty käytännössä näiden kolmen suuren eduskunnan hyväksymän vaiheen avulla:
- Lopetettiin öljytuotteiden laivakuljetukset Saimaalle vuonna 1990. Professori kansanedustaja -Erkki ”Susi” Pulliainen Saimaan liikennerajoituksista-1990 : ”Siperian tiikerin rauhoitus Suomessa” | Uusi Suomi Puheenvuoro
- Lopetettiin Järvi-Suomen merenkulkupiiri vuonna 2006 ja vahvistettiin EU liikennestrategia tavoitteen vastaista toteuttamista ns. liikennerevoluutiolla, jossa lopetettiin koko Merenkulkuhallitus vuonna 2010. liite: HE 40/2006 – Hallituksen esitykset – FINLEX ®
- Ei toteutettu EU-direktiivien edellyttämää liikenteen tutkimusta, suunnittelua eikä direktiivien toteuttamista maamme 8000 km kolmen vesistön aluekehittämismahdollisuuksilla vuodesta 1995 alkaen. liite: Pelkkä vetytalous nykyisen liikenteen ja alue talouden eriarvoisuuskehittämisen muuttaja ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
LVM:n johtavina konsultteina em tavoitteiden toteuttamisiksi vuoteen 2050 mennessä on toiminut omien todistuksiensa mukaan kaksikko : Esko Aho ja Paavo Lipponen HS:n mielipidesivulla: Arktinen yhteistyö avaa Suomelle uusia mahdollisuuksia | HS.fi
Onko muutosta odotettavissa?
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on edellyttänyt lausunnossaan 23.03.2024 Intermodaaliliikenne-direktiivin vahvistamistoimikäsittelyn yhteydessä, että puutteellisesti toteutetut liikennetutkimukset tulee perusteellisesti tutkia . Tarkoittaa käytännössä sellaisten uusien tutkimusten tekemistä missä sisävesiliikenne arvioidaan ja tutkitaan sen omilla vahvuuksillaan EU tavoitteiden toteuttamisiksi. DEMB5A.tmp.xml (eduskunta.fi) perustelut kohta 4 sijaan miten ne nyt virkamiesten liikenne revoluutio menetelmin Suomi on Saari liikennemallia toteuttaen ovat suoritetut Liikennerevoluutio – Sitra ,jossa esim. sisävesiväylästön kauppamerenkulku on rajoitettu käsittämään vain noin 10% sisävesiliikenteeseen soveltuvasta EU tavoitteisesta väyläkm määrästä. :
EU vs. Venäjä
Erityisesti puutteellinen EU-liikennettä koskevien direktiivien toteuttaminen aina maamme lainsäädäntöön saakka vuosina 1990–2024 mahdollisti jopa maamme alueellisen kehittämisen painopisteen pitämisen rannikko- ja Etelä-Suomen kasvukolmiossa pelkkänä raide- ja maantieliikenteiden kehittämisenä, lopettaen kaikki mahdollisuudet tutkia tai kehittää sisävesiliikennettä ja sen suoralaivausmahdollisuuksia jäsenvaltioiden välillä. Venäjä-vaihtoehtoa pidettiin aina 30.1.2022 Ukrainan sotaan saakka tärkeämpänä tutkimuskumppanina EU-tavoitteisen toteuttamisen sijaan.INFUTURE – Merikotka
Hallinnolliset ”TAIKATEMPUT ” vs EU liikennestrategia
Toteuttamisen perustana on hyvin poikkeuksellinen, kaiken logiikan vastaisesti toteutettu “hallinnollinen taikatemppunippu”:
Suomessa on yhdistetty EU-liikennemuodoiksi neljä liikennemuotoa, joista kaksi liikennemuotoa on hallittu yhtenä kokonaisuutena niin tutkimuksiin kuin jopa valtion budjetteihin. Toisen (meriliikenne/rannikkosatamista EU:hun ja maailmalle) ja pelkästään meriliikennemuodon tavoittein ja tutkimuksin toteutettavaksi täysin toiseen ympäristöön (sisämaan/inland navigation).
Valittu hallinnollinen taikatemppu on näytellyt pääosaa tässä liikenneroolipelissä, jossa tuloksena on tämän hetken liikenteellinen pohjamutia sekoittava poliittinen vääntö niin mediassa kuin eduskunnassakin edelleen yhden liikennemuodon puuttuessa kaikista vaikutus arvioista .
Yksipuoliset puutteelliset liikennetutkimustavoitteet
Turun yliopisto on myöntänyt EU-tason tutkimuksissa, että pelkkä vetytalous ei riitä nykyisen liikenteen ja alueellisen talouden eriarvoisuuden muuttajaksi. Pelkkä vetytalous nykyisen liikenteen ja alue talouden eriarvoisuuskehittämisen muuttaja ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
Turun yliopisto on lopettanut Brahea-tutkimuskeskuksen toiminnan, mikä tarkoittaa, että Suomessa ei edelleenkään harrasteta minkäänlaista EU-tavoitteisiin viittaavaa sisävesiliikenteen tutkimusta. Merenkulkuala kummastelee Brahea-keskuksen lopettamista – ”Puhutaan kuinka tärkeää laivaliikenne on, mutta kuitenkin tehdään tällaisia päätöksiä” – Merenkulku – Turun Sanomat (ts.fi)
Vertaa
Vertaisin Suomen hallitusten ja LVM:n toimintaa siihen, että pelkästään FI-luokan ajoneuvoja (meriliikenne) ja sille kelpaavia ratoja tutkien tehtäisiin kaikki säännökset ralliautoille (sisävesiliikenne) ja niiden tehokkaalle käytölle ja turvallisuudelle.
Tyypillinen vesiliikenteen FI perusteinen ,meriliikenteen kehittämistutkimuksiin perustuva esite, jossa realiteetti on että esitetyllä ratkaisulla ei ole mitään tekemistä sisävesiliikenteeseen optimoidun laivamallin ja sen mahdollistaman optimoidun liikenne suoritteen kanssa lähimmissä Järvi Suomen asutuskeskusten laitureissa, joihin ei tarvita eikä voida panostaa esitteessä mainittuja kymmeninen miljoonien laitteita ,
RTK-sovellukset: Meri- ja sisävesiliikenne – ArduSimple
:
Puuttuva tutkimus ja kehittäminen vrt Ruotsi ja Hollanti : SISÄVESI ALUE – www.sisavesiliitto.fi
Suomessa
Kauppa ja teollisuus ministeri -Pekkarinen- veti kesken hankkeen toteuttamista, Suomen rahoitusosuuden pois EU tuetusta hankkeesta vuonna 2009, jossa kehitettiin Fraunhofer instituutin kanssa yhteisesti., EU tavoitteisiin sisävesien bulk ja konttiliikenteisiin optimoituja alus tyyppeja VTT raportti 37/73/2009 ja aloitti tuet pari vuotta myöhemmin Venäjän vetoisen sisävesiliikenteen kehittämisistä edellä mainitussa Infuture projektissa aina vuoteen 2022 -Ukrainan hyökkäyssotaan saakka.
Ruotsi aloitti konttiliikenteen sisävesillä vuonna 2021 -22 Sverige får sin första inrikes containerpendel – på Mälaren – Dagens Logistik
Hesari otsikoi 11.09.2024
Hesari otsikoi 11.9.2024 : Kreml päättää Ukrainassakin valikoivasti, noudattaako se hyväksymiään pykäliä | HS.fi
Kreml päättää Ukrainassakin valikoivasti, noudattaako se hyväksymiään pykäliä | HS.fi
Onko Suomi huomioinut sisävesiliikenteen kehittämisissä omat kansainväliset sopimuksensa,
Vastaus löytyy alla olevista direktiiveistä ja EU liikenne strategiasta:
Kysyä voi hesarin otsikkoa mukaellen : Toteuttaako Suomi liikennepolitiikassaan pelkästään ja valikoivasti niitä tavoitteita , mitkä ei vahingoita rekka- ja raideliikenteen kehittämistä Järvi-Suomen alueella?
- EU-direktiivi 92/106 ETY vuodelta 1992
- TEN-T liikenneverkkojen sisävesiliikenteen alueellisen saavutettavuuden tavoitteet vuodelta 1997
- EU-liikennestrategia vuodelta 2011, jossa edellytetään rekkaliikenteen puolittamista vuoteen 2050 mennessä
Yllämainittu kokonaisuus on syy siihen, että Suomen sisävesillä kauppamerenkulku on tällä hetkellä rahtiliikenteen osalta käytännössä seis. Kaikki yritykset toteuttaa Suomen omille vahvuuksille perustuva EU-liikennepoliittinen toiminta on kylmästi jätetty toteuttamatta vaihtoehtoisilla rekka- ja raideliikennepäätöksillä ilman, että vaikutusarvioihin olisi tarvinnut ottaa mukaan EU-tavoitteita.
Hallitus antoi tänään U kirjelmän maaliikenne kehittämisen EU tavoitteisesta kehittämisistä .
Maaliikenteeseen luetaan sisävesiliikenne.
Ongelmanahan meillä Suomessa on se että – kuten yllä blogista selviää – sisävesiliikennettä ja sen infraa meillä kehitetään meriliikenne, ei maaliikenne tavoitteisesti, kuten EU edellyttää ja johon EU tavoitteisiin hallitus on tänään näyttänyt eduskunnalle kirjeessään vihreää valoa.-
Siinäpä uutta todellista ristiriitaa eduskunnan liikenne ja viestintävaliokunnalle.
https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/142426
ja tässä normaali huomio U kirjeestä
Jossa ensisijaisesti painotetaan raideliikennettä ja sen 6000 km soveltuvuutta multimodaali liikenteen rungoksi.
“Komission ehdottamilla uusilla maa- ja multimodaaliliikenteen valtiontukisääntöjen suuntaviivoilla korvataan nykyisin voimassa olevat rautatieliikenteen valtiontukisääntöjen suuntaviivat.” –
Toissijaisena pakollisena EU tavoitteena mainitaan 8000 km sisävesiväyliemme käytöstä inter-multimodaali liikenteen EU tavoitteiden toteuttajina :
“ Samalla niiden soveltamisala laajennetaan kattamaan rautatie- ja sisävesiliikenne sekä kestävä multimodaaliliikenne. Suuntaviivojen tarkoituksena on tukea liikennealan markkinoiden vapauttamista ja yhteen toimivia liikennemarkkinoita EU:n sisällä.”
Ongelmana on, että valtakunnasta puuttuu tutkimustieto siitä, millä tavoin sisävesiliikenteemme mahdollisuuksia voidaan hyödyntää kyseisen direktiivin edellyttämällä tavalla.
Viite : https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/LiVL_5+2024.aspx LiVL perustelut kohta 4
Ilmoita asiaton viesti
Liikenne infan rakentaminen ja logistiikan tuki ratkaisut ovat olleet koko 2000 luvun oleellinen osa metsäteollisuuden selkeitä tavoitteita valtion toteuttamassa liikennejärjestelmässä .
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ari-koponen/metsafaktat-poytaan-yksityisomistajia-ei-saa-unohtaa/#comment-4213995
Ilmoita asiaton viesti