Seuraavan hallituksen liikennepolitiikkaan – edellisen hallituksen tierakentamisen lisämäärärahoista kummunneet – 10 huomiota
viite: Iltasanomat Saarikon haastattelu Annika Saarikko kertoo yöstä, jona keskusta sai tarpeekseen Marinin hallituksesta – Politiikka – Ilta-Sanomat (is.fi)
Kommentti : Hyvältä näyttävä lausunto, tiemäärärahojen nostosta, mikä sinänsä pitää paikkansa.
MUTTA kun lausunnon asettaa kontekstiin, jossa huomioidaan Liikennejärjestelmän tehokkuus, EU tavoitteet, ilmastosta, energiasta ja kestävän kehityksen mukaisista tavoitteista
ja kun siihen liitetään vielä Suomen liikennemaantieteellinen mahdollisuuksiin multimodaali kuljetusten optimointiin sisävesi ja lähimeriliikennettä hyväksikäyttäen itämeren maitten kanssa ,
niin olemmekin tilanteessa nyt ja tässä , jossa voidaan havaita, että valtakunnassa on tehty poliittisia päätöksiä kaikkien poliittisten puolueiden konsensuksessa, pyyhkien pöytää liikennemaantiedolla yli kolmekymmentä vuotta:
++++
Eli kaikki alkoi 90 luvulta
, jolloin liikennejärjestelmän liikennemuotojen sisäisäisestä kamppailusta , sen heikosta sisävesiliikenne osuudesta voitiin jo nähdä , kun sisävesi ja meriliikenne kehittäminen sidottiin toisiinsa. Mutta merenkulun tuki ja tutkimus jätettiin pelkän meriliikenteen varaan samoin kuin kansainvälinen osallistuminen merenkulun kehittämisiin . Oltiin kansainvälisen IMOn jäseniä, mutta mihinkään sisävesiliikenteen vastaavaan ei edes EU tasolla oltu aktiviisia.
Voimme tiivistää kaiken siihen, että
” Metsästä Suomen tehokas sisävesiliikenne syntyi ja metsään se kaatui ”
Alla dokumentaatiota kerättynä ja kommentoituna vuosikymmenten aikana tehdyistä liikennepoliittisista toimista tavaraliikenteellemme ,joilla -valtakunnan viennille ja tuonnille tuotettiin EU ssa sovitun linjan päinvastainen toimintamalli eli Suomessa liikennemuotojen siirrot tehtiinkin raide ja maantieliikenteeseen kun EU ssa tavoite asetettiin päinvastaiseen suuntaan eli rekoilta vesille jo vuonna 2011.
Eduskunnassa hyväksytyistä toimista seuraavat 10 erillistä kohtaa ovat selkeä dokumentaatio edellä mainitusta.
1) Saimaan kanavan öljyn kuljetusten siirtäminen kalliimpaan rekka ja raideliikenteeseen
Uolevi Raade ja Saimaan kanava | Uusi Suomi Puheenvuoro jossa itse toimenpiteet aloitettiin vuonna 1990 Ahon hallituksen aikaan.
Vaikka vihreitten professori Pulliainen kuinka perusteli tavoitteita viherväittämiksi joilla voidaan perustella niin sisävesi kuin rannikkoliikenteenöljykuljetusten lopettamista. Hänen mukaansa eduskunnan pääpaino olisi tullut kehittämistavoitteeksi esittää laivakaluston kehittämistä tehokkaan laivaliikenteen turvallisuuden lisäämiseksi niin rannikolla kuin sisävesillä
2) TEN_T verkon määrityksissä
On jätetty alueellinen sisävesiliikenne verkko määrittely /tarve /tulevaisuuden mahdollisuus pois liikenneverkoista , vaikka sisävesiväyliä on 8000 km ja raideliikenneväyliä vain 6000 km. Väylästön ylläpito 30-50 kertaa kalliimpaa , ja sille alueellinen verkko määritettiin EU tavoitteisesti rakennettavaksi ylläpidettäväksi ja kehitettäväksi (1997-2023) ja viimeiset tutkimukset osoittavat selkeästi että sisävesi/lähimerenkululla tehty tavaraliikenne eurooppaan voi olla valittua mallia -Suomi on Saari- jossa sisämaan liikenne hoidetaan pelkästään raide ja maantieliikenteiden avullla, jopa Vesitiet jopa viisi kertaa edullisempi – Navigator Magazine
lvm budjetti 2016 (sisavesi.fi)
Euroopan laajuinen liikenneverkko TEN-T – Väylävirasto (vayla.fi)
EU liikennestrategia, Eurostat ja LVM budjetti 2022 | Uusi Suomi Puheenvuoro
3) Vuosaaren satama rakentamis
päätöksen yhteydessä valtiovalta päätti, että se ei rakenna sisämaan liikenteeseen kilpailevaa sisävesiliikenne verkkoa
Kymijoen kautta . Vaan keskittää kaiken Vuosaareen tulevan ja sieltä lähtevän sisämaan liikenteen kehittämisen raide ja rekka liikenteisiin ja siten pidättäytyy LVM:n viralliseen liikennerevoluutio tavoitteeseen, jossa Suomen sisävesiliikenne mahdollisuudet rajataaan:
5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITTÄMINEN.pdf (sisavesi.fi) (2000 vaihde -jatkuu edelleen
Vuosaari vs Sisämaan suoravesiliikenne yhteydet Eurooppaan. | Uusi Suomi Puheenvuoro
Äänekosken liikenneyhteydet – Väylävirasto (vayla.fi)
jonka tuloksena voidaan todeta nollasumman pelin satamien käytöstä kääntyneen suurten investointien avulla Helsingin satamaan…. Kotkan satama ja sisävesiliikenne (sisavesi.fi) eritysesti sivulta 10 alkaen Suomen kontti satamat 2007-2018 tehtyjen päätösten valossa.
4) Sisävesiliikenteen laajentaminen yritys Keitele Päijänteelle oli tuomittu jo etukäteen…
- Saimaan syväväylästä koskemaan myös Keitele Päijännettä hanke. alkoi MKH ja EU tavoitteisesti vv 2005 ja loppui kun MKH lakkautettiin.
- 12.6 Keiteleen kanavan alusliikenne, esitys.MKH (sisavesi.fi)
- lvm_strategia_070330 (valtioneuvosto.fi) sivu 31 raide ja sisävesiliikenne volyymien kasvattamin
- Hanke tyrmättiin käytännössä vuoden 2007 sopimuksella metsäteollisuuden raaka aine hankinnan tukemisesta valtion avulla.,
sivu 6/11 2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi)Sisävesiliikenne ja –väylät näkymät ja mahdollisuudet (sisavesi.fi) käytännössä em tarkoitti rekka ja raideliikenteessä pitäytymistä – alueellisen raaka aine hankinta monopolin ylläpitämiseksi. mm seuraavilla toimenpiteillä.
jota voitiin kommentoida mm seuraavilla faktoilla : Laffcomp Oy: Eriävä mielipide 17.12.2009 (sisavesi.fi)
5) Vuonna 2010 LVM :n lakkautettua
- edellämainittuja hankkeita ajavan MKH:n , vuosi 2011 olikin sitten alue- ja liikennepolitiikan suurten päätösten ja ristiriitojen aloistus vuosi
AA ) EU liikennestrategia astui voimaan ja
BB ) Suomi käytännössä irrottautui siitä tekemällä kansallisen liikennerevoluution , eduskunnan hyväksymänä , nämä tarkoittaa yhdessä toteutettuina päätöksiä , joilla voitiin perustella virkamies ,tilattavia tutkimuksia ja kokonais työnkentelyä EU sta eroavalla tavalla mainitsematta julkisesti , että eroja on lainkaan. Ja näin on toimittu sitten vuoden 2011
Vuoden 2011 valkoinen kirja (europa.eu)
Julkaisuja_27-2011.pdf;sequence=1 (valtioneuvosto.fi)
- Yllä mainittu toimintamalli tarkoittaa, että Vuoden 2011 jälkeisillä hallituksilla: Kataisen , Stubbin, Sipilän Rinteen ja Marinin hallituksilla ei ole ollut puolueetonta tutkimustietoa lainkaan tuotettuna sisävesiliikenteestä ei lähimerenkulusta vuoden 2011 jälkeen. koska
- LVM lopetti kaiken sisävesiliikenteen ja lähimerenkulun liikenteellisen tutkimisen kokonaisuudessaan jo aiemmin
2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi) sivu 8/11
+++
Esimerkki 1 vuoden 2015 Sipilän hallitus jossa oli mukana niin kokoomus kuin perussuomalaiset saivat liikenteen perustavoitteet
Liikenneverkko ja kansantalous – Suomi–Ruotsi vertailua – PTT joista oli jätetty kokonaisuudessaan Ruotsissa jo aloitettu
sisävesiliikenteen ja lähimerenkulun avulla tapahtuvat EU liikennestrategia tavoitteiset maantieliikenne volyymien siirrot
kokonaan käsittelemättä. jonka avulla LVM pohjusti kaiken raideliikenne multimiljardi tavoitteensa Sipilän ja Marinin hallituksille ja eduskunnalle. .
5.3-suomi-ruotsi-vertailut.pdf (sisavesi.fi)
Esimerkki 2 Itämeren rikkidirektiivi kustannukset 2013-2016 kompensoitiin rekka liikennettä tukien ja kehittämällä
2.8-Suomen-Sisävesiliikenne-poliitisia-päätöksiä-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf (sisavesi.fi)
,mutta ei sitä liikennemuotoa jota se koskee , eli sisävesi ja lähimerenkulkua sen tutkimusta , infraa ja kalustoa, jolla rekka liikenne volyymejä olisi voitu siirtää vesille. se jätettiin pois vaihtoehdoista. Koska se ei kuulu liikennerevoluution mukaiseen Suomi on Saari neljän liikennemuodon kehittämistavoitteisiin. Back to the future – www.sisavesiliitto.fi
6) vv 2010-2018 LVM käytti
liikenne strategian luomisessa liikennerevoluutio tavoitteisesti neljälle liikennemuodolle poliittisia konsultteja – liikennemaantieteellisten faktojen sijaan- tekemään eduskunnalle suunnattuja revoluutio perusteisia lobbais ja ns. tutkimus raportteja :
Esko Aho ja Paavo Lipponen HS:n mielipidesivulla: Arktinen yhteistyö avaa Suomelle uusia mahdollisuuksia – Mielipide | HS.fi Esko Aho ja Paavo Lipponen
pääasiallisen suunnan luomiseen ja ylläpitoon -kommentit : LVM visio 2050 ja sen vesiliikennekommentit v 2017 – Sisävesi.fi (sisavesi.fi) joilla sitten tehtiin Liikenne 12 parlamentaarinen
EU tavoitteista eroava liikennejärjestelmäsuunnitelma Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma (valtioneuvosto.fi) ,jossa erityisesti näkyy
valtion tietämättömyys sisävesi /lähimerenkulun vaikutusmahdollisuuksista Suomessa LVM visio 2050 ja sen vesiliikennekommentit v 2017 – Sisävesi.fi (sisavesi.fi)
jossa virheitä ei korjattu, vaan raportit esitettiin sellaisenaan niin eduskunnalle kuin mediaan….Valtioneuvoston faktantarkastus pettänyt; virheitä 19- yhdeksällä sivulla. | Uusi Suomi Puheenvuoro
7) Yliopisto tason tutkimus liikenne revoluutio tavoitteisesti
Valtio perusti lobbareiden avustuksella Jäsenet | motk merenkulun tutkimuskeskuksen vuonna 2014 Turkuun , jossa jätettiin tutkimusohjelmista pois niin lähimerenkulun kuin Sisävesiliikenteen yhteisvaikutusten tutkiminen ja arviot. Pelkkä vetytalous nykyisen liikenteen ja alue talouden eriarvoisuuskehittämisen muuttaja ? | Uusi Suomi Puheenvuoro Turun yliopiston alla toimivan Short Sea Centerin lausunto EU sisävesi/lähimerenkulku tutkimuksiin ja niiden toteuttamisiin Suomessa.
”Tärkein kuljetusväline on maantieliikenne. Se johtuu pääasiassa suurten talouskeskusten sijainnista ja niiden käyttöönotosta Suomessa. SPC Suomi ei Suomessa harjoita toimintaa, jonka tarkoituksena on sisävesiliikenteen edistäminen, eikä sitä ole suunnitteilla. ”
9) Poliittinen yhtenäisyys kaikkien hallitusten ajamalle liikennerevoluutiolle sitten vuoden 2011.
tavoitteisesti, myös pääministeri Marinin johdolla , varmistettiin vuoden 2020 aikana SDP sisällä , jossa muutettiin vanha suppea liikennetavoite –
vastaamaan 100% valtakunnassa vuonna 2011 aloitettua ja edelleen valtion harjoittamaa liikennerevoluutio mallia neljälle liikennemuodolle – jättäen sisävesiliikenteen erillismaininnat pois tavoiteohjelmasta.
sdp-poliittinen-ohjelma-2020.pdf alk.sivu 93 ja kesäkuussa 19 kirjoitettu blogi
EI VOI OLLA TOTTA | Uusi Suomi Puheenvuoro

vrt : viisi liikennemuotoa joilla kaikilla omat TEN_T ssä sovitut liikenneverkkonsa. joista sisämaan liikenneverkkoja ovat Maantie.raide ja sisävesiliikenteet, joissa erityiskohteena EU :ssa ylläpidetyt pullonkaula korjaukset ,joita Suomi ei ole vielä löytänyt sisävesiltään ainoatakaan,jolle voisi hakea EU tukea, muille liikennemuodoille haetun tukimenettelyjen mukaisesti.-
10 ) Liikennerevoluution lopun alku
Vaalikeskustelujen aikana
VM omalla ilmoituksellaan tammikuussa 2023 Suuret raideliikennehankkeet olisivat huomattavia investointeja ja niiden vaikutukset monipuolisia – Valtiovarainministeriö (vm.fi)
Väylävirasto helmikuun alussa Microsoft PowerPoint – organisaatio2023 (4).pptx (vayla.fi) ja
Turun yliopisto Brahea-keskus | Turun yliopisto (utu.fi)
+++
Edellä mainitut toimet valtion virastojen ja yliopiston taholta olivat selkeitä merkkejä siitä, että vuonna 2011 aloitettu EU liikennestrategian vastainen liikennerevoluutio ei ole ollut Suomessa menestys – ainakaan Järvi Suomelle josta viimeaikaiset tutkimukset osoittavat että liikennerevoluutio on aiheuttanut suuria ongelmia, joiden korjaaminen
EU:n avustuksella vie vuosikymmeniä ;
joita ei Saarikko eikä muut hallituspuolueet aiemmissa hallituksissa ja nyt Orpo ole vielä havainnut saati ,
että niitä olisi ehtinyt pohtia käynnissä olevissa hallitusneuvotteluissa.
ja
Taikureiksiko Orpo ja Valtonen aikovat -Yle/Taloussanomat /Hesari ? | Uusi Suomi Puheenvuoro
Veikko Hintsanen
Tekijä: bionavigaattori | Uusi Suomi Puheenvuoro
Kommentit (0)